Досвід використання гендерної методології в дослідженні змісту жіночої гімназійної освіти на північно-східних українських землях другої половини ХІХ- початку ХХ ст.

Оксана Клочко

Анотація


В статті розглядається питання впливу соціокультурних чинників на зміст жіночої гімназійної освіти в другій половині ХІХ – на початку ХХ століття. Серед агентів упливу виділено суспільну думку, уряд, місцеві громади. Встановлено, що зміст жіночої гімназійної освіти носив естетичну, релігійну та філологічну направленість, що підтверджується регіональними архівними матеріалами. Визначено, що змістове наповнення жіночої гімназійної освіти мало тенденцію до зближення зі змістом чоловічої гімназійної освіти, на чому наполягала ліберально-демократична частина суспільства. Проте жіноча гімназія продовжувала відображувати патріархальну свідомість суспільства, за якою жінці відводилась роль матері, дружини, берегині домашнього вогнища.

Ключові слова: зміст жіночої гімназійної освіти, патріархальна свідомість, суспільна думка, уряд,  місцеві громади.

Оксана Клочко ОПЫТ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ГЕНДЕРНОЙ МЕТОДОЛОГИИ В ИЗУЧЕНИИ СОДЕРЖАНИЯ ЖЕНСКОГО ГИМНАЗИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ НА СЕВЕРО-ВОСТОЧНЫХ УКРАИНСКИХ ЗЕМЛЯХ ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ XIX - НАЧАЛА ХХ ВЕКА

В статье рассматривается вопрос влияния социокультурных факторов на содержание женского гимназического образования во второй половине XIX – начале ХХ века. Среди агентов влияния названы общественное мнение, правительство, местные общины. Установлено, что содержание женского гимназического образования носило эстетическую, религиозную и филологическую направленность, что подтверждается региональными архивными материалами. Определена тенденция к сближению содержания женского гимназического образования с мужским, на чем настаивала либерально-демократическая часть общества. Однако женская гимназия продолжала отражать патриархальное сознание общества, по которому женщине отводилась роль матери, жены, хранительницы домашнего очага.

Ключевые слова: содержание женского гимназического образования, патриархальное сознание, общественное мнение, правительство, местные общины.

 

Оksana Klochko EXPERIENCE OF THE USE OF GENDER METHODOLOGY IN THE STUDY OF FEMALE SECONDARY EDUCATION IN THE NORTH-EAST OF UKRAINE IN THE SECOND HALF OF XIX - EARLY XX CENTURY.

The article focuses on the influence of social institutions of society on changes in the content of women's secondary education during a specified period. Public opinion, local communities, government policy were considered to be among social institutions which influenced the development of the female secondary education. The position of gender theory about the relationship of the patriarchal consciousness of the society the second half of XIX – early XX century, with the semantic content of secondary education was confirmed on the example of the female grammar schools of the North-East of Ukraine. A practical orientation of educational content (lessons, crafts, home Economics; exploration of the teaching profession) was disclosed though the preference was given to aesthetic, religious and philological areas.

Key words: content of women's secondary education, patriarchal consciousness, public opinion, local communities, government policy.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бабіна О. І. Становлення та розвиток гімназійної освіти в Україні (в кінці ХІХ– на початку ХХ століття) : дис... канд. наук: 13.00.01 / О. І. Бабіна - КНУ ім. Т. Шевченка. Київ, 2000. – 20 с.

Багалей Д. И. История города Харькова за 250 лет его существования (1655–1905): Ист. моногр.: В 2 т. / Дмитрий Иванович Багалей, Дмитрий Петрович Миллер. – Репринт изд. – Х.: Фолио, 2004. – Вых. дан. ориг.: Х.: Паровая тип. и. литого. Зильберг, 1905.

Воробйова Г. П. Розвиток жіночої освіти на Сумщині в ХІХ – на початку ХХ століття / Г. Воробйова // Гуманізація навчально-виховного процесу: збірник наукових праць. Випуск ХІІ. / За заг. Редакцією професора В. І. Сипченка - Слов’янськ: Видавничий центр СДПІ, 2004. 17 – 24 С.

Днепров Е. Среднее женское образование в России / Е.Днепров, Р. Усачева. – М., 2009. ¬– 270 с.

Кузьменко Д. Сборник постановлений и распоряжений по женским гимназиям и прогимназиям Министерства народного просвещения за 1870-1912 годы (в 3-х частях) / составил Д. Кузьменко. – М.: Изд-во Юридического книжного магазина “Правоведение” И. К. Голубева, 1912. – 752 с.

Лисенко І. С. Розвиток шкільної освіти та педагогічної думки на Чернігівщині (ХІХ – початок ХХ століття) : автореф дис ... канд. пед. наук : 13.00.01 / І.С. Лисенко. – Івано-Франківськ, 2009. – 23 с.

Лопатенко Ю.П. Тенденції розвитку гімназійної освіти жінок на Слобожанщині (друга половина ХІХ – початок ХХ століття) : автореф дис ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Ю. П. Лопатенко. –Переяслав-Хмельницький, 2015. – 20 с.

Лопатенко Ю.П. Організація жіночої гімназичної освіти у Харківському навчальному окрузі (друга половина ХІХ – початок ХХ століття) / Ю.П. Лопатенко // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи: зб. наук. праць. – 2007. – Вип. 27. – С. 91-103.

Мартинова І. С. Розвиток середньої освіти на Харківщині в другій половині ХІХ – на початку ХХ століття: автореф дис... канд. іст. наук : 13.00.07/ І.С. Мартинова. – Харків, 2005. – 20 с.

Мельник Т. М. Гендер як наука та навчальна дисципліна / Т.М. Мельник // Основи теорії гендеру : [навчальний посібник]. – К.: «К.І.С.», 2004. – С 10–30.

Ошанин М. Положение о мужских и женских гимназиях и прогимназиях МНП. С циркулярными разъяснениями Министерства Народного Просвещения. - Ростов: Типография А.Х. Оппель, 1906. – 47 с.

Пермяков О.А. Педагогіка : [навч. посіб.] / О.А. Пермяков, В.В. Морозов. – К. : Знання, 2006. – 171 с.

Полное собрание законов Российской империи. – СПб.: Тип. 2 Отделения собств. Е. И. В. канцелярии, 1860. – Т. 33– 802с.

Рождественский С.В. Исторический обзор деятельности Министерства народного просвещения (1802 - 1902 гг.) / С.В.Рождественский. – СПб. : [б.и.], 1902. – 683 с.

Сборник постановлений по министерству народного просвещения. Том четвертый. 1865-1870 годы. - СПб., – 1752 с.

Сборник постановлений по Министерству народного просвещения. Том десятый. Царствование Императора Александра III. 1885-1888 годы. СПб., 1894.

Сборник действующимх постановлений и распоряжений по женским гимназиям и прогимназиям Министерства народного просвещения с последовавшими с 1870 года изменениями и дополнениями / составил М. Родевич. – СПб., 1884. – 88 с.

Сбруєва А. Розвиток жіночої освіти на Сумщині в ХІХ – на початку ХХ століття / А. Сбруєва, М. Рисіна // Матеріали II Сум. обл. наукової iсторично – краєзнавчої конференції (ч.1, Історія). – Суми, 1994. – 174 с.

Хасанова Г.А. Гендер, политика, демократия / Г.А. Хасанова. – Алматы : Институт развития Казахстана, 2002. – 294 с.

Бельська жіноча гімназія. ДАЧО. Ф. 1448. ОП. 2. Сп.11. 20 арк.

Змієвська жіноча гімназія ДАХО. Ф. 661. ОП.1. Сп.45. 173 арк.

Конотопська жіноча гімназія. ДАСО. Ф. 819. ОП.1. Сп.3. 28 арк.

Ніжинська жіноча гімназія А. Крестинскої. ДАЧО. Ф. 1235. ОП.1 Сп.35. 16 арк.

Охтирська жіноча гімназія. ДАСО. Ф. 771. ОП.1. Сп. 3. 36 арк..


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.