Гендерні аспекти профорієнтаційної роботи з учнями середніх навчальних закладів Канади

Ольга Костюк

Анотація


Проаналізовано канадський досвід врахування гендерних аспектів у профорієнтаційній роботі зі школярами. Розкрито сутність гендерно справедливого професійного спрямування в канадській середній школі. Висвітлено напрями профорієнтаційної роботи та відображення гендерної складової у них. З’ясовано риси та навички, які формують канадські педагоги у своїх вихованцях для їх успішного працевлаштування та виконання майбутніх професійних соціальних ролей. Окреслено основні форми роботи з молоддю для розширення її уявлень про можливі траєкторії трудової діяльності. Охарактеризовано програми, метою яких є заохочення учениць до вибору нетрадиційних для їх статі професій, обґрунтовано принципи  таких програм.

Ключові слова: гендер, гендерна рівність, гендерні стереотипи, гендерна педагогіка, професійна орієнтація, Канада, середня школа.

Ольга Костюк ГЕНДЕРНЫЕ АСПЕКТЫ ПРОФОРИЕНТАЦИОННОЙ РАБОТЫ С УЧАЩИМИСЯ СРЕДНИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ КАНАДЫ

Проанализирован опыт Канады во внедрении гендерных аспектов в профориентацию школьников. Раскрыто сущность гендерно-справедливой профориентационной работы в канадской средней школе. Показаны направления профориентационной деятельности и отображение гендерной составляющей в них. Выяснены качества и навыки, которые формируют канадские педагоги в своих воспитанниках для их успешного трудоустройства и исполнения будущих профессиональных, социальных ролей. Очерчены основные формы работы с молодежью для расширения их представлений о возможных траекториях трудовой деятельности. Охарактеризованы программы, целью которых является поощрение школьниц к выбору нетрадиционных их стати профессий, обоснованы принципы таких программ.

Ключевые слова: гендер, гендерное равенство, гендерные стереотипы, гендерная педагогика, профессиональная ориентация, Канада, средняя школа.

 

Olga Kostiuk GENDER ASPECTS OF CAREER GUIDANCE OF STUDENTS OF CANADIAN SECONDARY SCHOOLS

The Canadian experience of taking into account gender aspects in the career guidance of students has been analyzed. The essence of gender-equitable professional development in Canadian schools has been illustrated. The main directions of career development and gender inclusion in these spheres have been determined. Personal qualities and skills which are formed and developed in students by Canadian teachers for their effective employment and performance of future professional and social roles have been outlined. The main forms of work with youth in order to expand their consciousness of career paths have been defined. The programs aimed at girls’ encouragement to choose nontraditional careers for their sex have been characterized. The principles of these programs have been justified.

Key words: gender, gender equity, gender stereotypes, gender and education, career guidance, Canada, secondary school.

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Кравець В. П. Педагогіка та психологія : гендерний аспект : [навч. посібник] / В.П. Кравець, О. М. Кікінежді. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2004. – 124 с.

Career Development 2201. Career Education. A Curriculum Guide (Interim). - Government of Newfoundland and Labrador

department of Education, 2010. – 194 p.

Career Development Intermediate. Career Education. A Curriculum Guide (Interim). – Government of Newfoundland and Labrador Department of Education, 2012. – 97 p.

Cooperative Education and Other Forms of Experiential Learning. Policies and Procedures for Ontario Secondary Schools. – The Ontario Ministry of Education, 2000. – 46 p.

McNulty W. B. Adolescents’ Career Aspirations and Expectations : The Influence of Gender, Grade, and Locus of Control. Ed. D. thesis / W. B. McNulty. – British Columbia, 1983. – 168 p.

Personal Development and Career Planning 6 – 12. – New Brunswick Education and Early Childhood Development, 2010. – 88 p.

Purvis C. R. C. The Effect of Gender-Role Stereotyping of the Career Aspirations and Expectations of Pre-adolescent Children of High Intellectual Ability. Ed. D. thesis / C. R. С. Purvis. - Lethbridge, Alberta, 1987. - 117 p.

Canadian Council of Learning. Gender Differences in Career Choices: Why Girls Don’t Like Science [Electronic resource]. – 2007. – Mode of access : http://www.nald.ca/library/research/ccl/lessons_learning/gender_differences_career/gender_differences_career.pdf.

Gender Equity: Policy and Guidelines for Implementation [Electronic resource] // Saskatchewan Education. – 1991. – Mode of access : http://www.education.gov.sk.ca/adx/aspx/adxGetMedia.aspx?DocID=3890,88,Documents&MediaID=10890&Filename=Gender+Equity+Policy+Guidelines+for+Implementation.pdf.

Hutchinson N. L., Chin P., Steiner-Bell K., Ho K., Munby H., Edwards K. L., Chapman С., de Espana W. M. The Intended Curriculum in Co-operative Education in Ontario Secondary Schools: An Analysis of School District Documents [Electronic Resource] / Nancy L. Hutchinson, Peter Chin, Karin Steiner-Bell, Katherine Ho, Hugh Munby, Karol Lyn Edwards, Christine Chapman, Wendy Mills de Espana // The Journal of Vocational Educational Research. – 2001. – Vol. 25, №2. – Mode of access: https://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JVER/v26n2/hutchinson.html.

McLaughlin M. A. Employability Skills Profile: What Are Employers Looking For? [Electronic Resource] // ERIC Digest. – 1995. – Mode of access : http://www.counseling.org/resources/library/ERIC%20Digests/95-044.pdf.

Recap : Microsoft DigiGirlz Day [Electronic Resource]. – 2015. – Mode of access : http://cuebc.ca/cue/2015/05/15/recap-microsoft-digigirlz-day/

Strengthening Canada’s Research Capacity: The Gender Dimention. The Expert Panel on Women in University Research [Electronic resource] / Council of Canadian Academies. – 2014. – Mode of access : http://www.scienceadvice.ca/uploads/eng/assessments%20and%20publications% 20and%20news%20releases/women_university_research/wur_fullreporten.pdf.pdf.

Vingilis-Jaremko L., Vingilis E. What are Girls Looking for in Science Clubs? Surveys of Members of the Canadian Association for Girls in Science [Electronic Resource] / Presented at 10th CCWEST Conference, St. Catharines, June 10-13, 2004. – 8 p. Mode of access : http://publish.uwo.ca/~cagis/what_girls_want_in_science_clubs.pdf.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.