ДОМIНАНТНИЙ КОНЦЕПТ ПОВIСТI Б. АНТОНЕНКА-ДАВИДОВИЧА «СМЕРТЬ»
DOI:
https://doi.org/10.31812/filstd.v22i.8122Ключові слова:
концепт, концептуалiзацiя, концептосфера, смерть, концепт «смерть», танатологiчна проблемаАнотація
Стаття присвячена дослiдженню особливостей реалiзацiї концепту «смерть» у повiстi Б. Антоненка-Давидовича «Смерть». Творчiсть кожного письменника можна вважати репрезентантом його фрагментарного досвiду, iндивiдуально-авторської свiдомостi, вiддзеркаленням тогочасної дiйсностi, картини свiту митця та iн. Зокрема, творчiсть Б. Антоненка-Давидовича можна розглядати як сукупнiсть концептiв. Концепти зароджуються шляхом пiзнавальної дiяльностi свiту й складаються з єдностi мови й культури, впливу суспiльства й традицiй та iн. й утворюють цiлiснiсть - концептосферу. Танатологiчна проблема посiдає одне з чiльних мiсць у науковiй думцi. Її розглядають як екзистенцiйний феномен у фiлософiї iррацiоналiзму, пошук сенсу буття, вiдкриття нових горизонтiв, фiлософське й атеїстичне ставлення, заперечення вiчностi, протест проти свiту, соцiокультурний феномен та iн. Концепт «смерть» може виявлятися як стан невизначеностi, вiдчуття вiдрази та зневiри, психологiчної нестiйкостi, вiдчуження та неприйняття суспiльством, втрати власних життєвих орiєнтирiв, змiни переконань, невiдповiдностi очiкувань iз дiйснiстю, когнiтивного дисонансу, апатiї до життя, вбивства й жорстокостi та iн.
Завантажити
Посилання
Antonenko-Davydovych B. D. (1999). Tvory v 2 t. T. 1 [Works in 2 Books. Book 1]: Povisti ta romany / Vstup. st., uporiadkuv. ta prym. L. S. Boika. Kyiv: Nauk. dumka. 744 s. [in Ukrainian]
Antonenko-Davydovych B. D. (1999). Tvory v 2 t. T. 2 [Works: in 2 Books. Book 2]: Sybirski novely. Opovidannia. Publitsystyka. Spohady. Lystuvannia / uporiadkuv. ta prym. L. S. Boika. Kyiv: Nauk. dumka. 656 s. [in Ukrainian]
Ar’es F. (1992). Chelovek pered licom smerti [The Man in the Face of Death] / per. s fr.; obshch. red. Obolenskoj S. V.; predisl. Gurevicha A. Ya. Moskva: Izdatel’skaya gruppa «Progress» — «Progress — Akademiya». 528 s. [in Russian]
Berdyaev N. A. (1931). O naznachenii cheloveka [On the Appointment of a Person]. Parizh: Sovremennye zapiski. 320 s. [in Russian]
Boiko L. (2004). Z kohorty oderzhymykh: Zhyttia i tvorchist Borysa Antonenka-Davydovycha v lit. protsesi XX st. [From the Cohort of Obsessives: The Life and Creation of Borys Antonenko-Davydovych in the Literary Process of the Twentieth Century]. Kyiv: Vyd. dim «Kyievo-Mohylianska akademiia». 584 s. [in Ukrainian]
Hobbs T. (2000). Leviafan [Leviathan]. Per. z anhl. Kyiv: Dukh i Litera. 606 s. [in Ukrainian]
Homilko O. (2001). Metafizyka tilesnosti. Doslidzhennia, rozdumy, ekskursy [Metaphysics of Corporeality. Research, Reflections, Excursions]. Kyiv: Nauk. dumka. 300 s. [in Ukrainian]
Dmytrenko V. I. (2014). Onirychnyi prostir povisti «Smert» B. Antonenka-Davydovycha [Operatical Discourse of the Novel «Death» by B. Antonenko-Davydovych]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Ser.: Filolohichni nauky. Vyp. 4.13. S. 76–82. [in Ukrainian]
Dmytrenko V. I. (2011). Typolohichni aspekty tvorchosti B. Antonenka-Davydovycha y H. Hesse [Typological Aspects of B. Antonenko-Davydovych and G. Hesse Creation]. Suchasni problemy movoznavstva ta literaturoznavstva. Vyp. 16. S. 92–95. [in Ukrainian]
Entsyklopediia Ukrainoznavstva: u 10 t. (1993). [Encyclopedia of Ukrainian Studies] / red. V. Kubiiovych. Lviv: NTSH, 1993. T. 1. 400 s. [in Ukrainian]
Zhornokui U. V. (2014). Bahatovektornist kontseptu smerti u romani «Kradiika knyzhok» Markusa Zusaka [Diversity of the Concept of Death in «The Book Thief» by Marcus Zusak]. Molodyi vchenyi. № 11 (14). S. 133–135. [in Ukrainian]
Zabolotska O. O. (2018). Verbalizatory kontseptu smert u tvorakh anhlomovnykh pysmennykiv [Verbalizers of the Concept of Death in the Works of English Writers]. Naukovi zapysky. Seriia: Filolohichni nauky. Kropyvnytskyi. Vyp. 164. S. 59–65. [in Ukrainian]
Zuienko M. O. (2020). Mifopoetychni paradyhmy v anhliiskii barokovii literaturi (systemno-funktsionalnyi ta poetykalnyi aspekty) [The Mythopoeic Paradigms of the English Baroque Literature (Systemic Functional and Poetic Aspects)]: dys. . . . d-ra. filol. nauk: 10.01.04. Poltava. 431 S. [in Ukrainian]
Kozachynska V. V. (2002). Kontsept smerti v ukrainskomu baroko [The Concept of Death in the Ukrainian Baroque]. Magisterium. Istoryko-filosofski studii. Vyp. 9. S. 16–21. [in Ukrainian]
Kozachynska V. V. (2007). Smert: ideolohichni kody sohodennia [The Death: Present ideological codes]. Naukovi zapysky NaUKMA: Filosofiia ta relihiieznavstvo. Kyiv: Vydavnychyi dim «KM Akademiia». T. 63. S. 15–21. [in Ukrainian]
Mazuryk M. V. (2013). Smert yak vidkryttia novykh horyzontiv bachennia dlia liudyny [The Death as an Opening of the New Horizon’s looking for the Human Being]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Filosofski nauky. № 750. S. 52–58. [in Ukrainian]
Nestelieiev M. A. (2014). Avtodestruktyvne pohranychchia u tvorakh Borysa Antonenka-Davydovycha [Self-destructive Frontier in the Works by Borys Antonenko-Davydovych]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filolohichna. Vyp. 60 (2). S. 262–266. [in Ukrainian]
Povtoreva S. (2010). Smert yak metodolohichnyi konstrukt postmodernistskoi filosofii i khudozhnoi literatury [Death as a Methodological Construct of Postmodern Philosophy and Fiction]. ∆óξα / Doksa. Vyp. 15. S. 473–482. [in Ukrainian]
Ptashnyk L. A. (2006). Typovist obrazu holovnoho heroia u tvorchosti B. Antonenka-Davydovycha [Typical Image of the Main Character in the Creation of B. Antonenko-Davydovych]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Filolohichni nauky. № 15 (110). S. 114–123. [in Ukrainian]
Smaznova I. S. (2019). Ahresiia i tolerantnist: filosofsko-pravovyi dyskurs [Aggression and tolerance: philosophical and legal discourse]: monohrafiia. Odesa: Feniks. 378 s. [in Ukrainian]
Suvorova L. K. (2017). Kontsept smerti v malii prozi rannoho ukrainskoho modernizmu: arkhetypno-mifolohichna i filosofska interpretatsiia [The Concept of Death in the Short Prose of Early Ukrainian Modernism: Archetypal-mythological and Philosophical Interpretation]. avtoref. dys. . . . kand. filol. nauk: 10.01.01. Kyiv. 20 s. [in Ukrainian]
Fedoriuk L. V. (2019). Spetsyfika ukrainskoi kontseptosfery: linhvokulturolohiinyi vymir (na prykladi kontseptu smert) [Specifics of Ukrainian Conceptosphere: Linguistic and Cultural Dimension (on the Example of the Concept of Death)]: monohrafiia. Vinnytsia. 185 s. [in Ukrainian]
Khamedova O. A. (2009). Feci, quod potui. . . Dolia i tvorchist Borysa Antonenka-Davydovycha [Feci, Quod Potui. . . The Fate and the Creation of Borys Antonenko-Davydovych]: monohrafiia. Donetsk: Nord-Pres. 164 s. [in Ukrainian]
Chipak U. V. (2011). Typolohizatsiia ta alternatyvy osmyslennia katehorii tanatosu [Typology and Alternatives for Understanding the Category of Thanatos]. Komparatyvni doslidzhennia slovianskykh mov i literatur. Kyiv. Vyp. 15. s. 445–452. [in Ukrainian]
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.