СЕНСОРНI ОБРАЗИ ЯК АТРИБУТИ МОДЕЛЮВАННЯ ТIЛЕСНОСТI В «ТЮРЕМНIЙ ПРОЗI» ВОЛЬФГАНГА БОРХЕРТА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31812/filstd.v22i.8123

Ключові слова:

тiлеснiсть, сенсорнi образи, вiзуальнi образи, продукування (виробництво) присутностi, синестезiя, гiпотипозис, тактильний конструкт, одоративнi (ольфакторнi) образи, лiтература «на руїнах»

Анотація

Стаття мiстить аналiз функцiонування сенсорних образiв у «тюремнiй прозi» Вольфганга Борхерта, представника лiтератури повоєнної Нiмеччини, учасника «Групи 47». Використовуючи експресiонiстичну палiтру, митець прагнув осягнути не лише духовнi екзистенцiали, а й створити рельєфний вiдчуттєвий свiт, у якому змушенi перебувати тi, хто опинився «на руїнах». Авторкою наголошено, що дослiджуванi образи є вагомою складовою психопоетики твору й вiдзначаються високим рiвнем емоцiйного резонансу. Апелюючи до праць, присвячених дослiдженню художньої тiлесностi, зауважено, що iгнорування цiєї онтологiчної категорiї спричиняє нiвелювання низки смислових рiвнiв, якi, на думку Х. У. Гумбрехта, формують симбiоз значення та присутностi, як сприйняття предметного середовища. Дослiджуванi тексти, зокрема оповiдання «Квiтка кульбаби», «Недiльний ранок», «Там i Тут», iлюструють функцiонал тактильних, вiзуальних, звукових, ольфакторних образiв, за допомогою яких автором моделюється змiстова модель художнього свiту творiв та оприявлюється структура характерiв персонажiв, свiтосприйняття автора. Сенсорнi образи в статтi потрактовуються як такi, що окреслюються предметнiстю, оприявлюють осягнення окремих характеристик навколишнього, здатнi iнтенсифiкувати розвиток дiї, конденсувати увагу на психологiчних домiнантах персонажа, на сюжетоутворюючих моментах. З’ясовано, що сенсорнi концепти є суб’єктивними, вiдтак можуть досить вiльно iнтерпретуватися. У художньому текстi iнформацiя, накопичена певними рецепторами чи органами чуття реалiзується, набуваючи додаткових сенсiв. Поетика «тюремних оповiдань» В. Борхерта зорiєнтована на трансляцiю досвiду особистостi, яка перебуває «на межi» та переживає глибоку особистiсну кризу. Автор моделює широкий спектр сенсорних образiв смислового поля «продукування присутностi», якi увиразнюють художню тканину тексту, створють альтернативнi смисловi шари. Вiдзначимо, що найактивнiше в прозовому доробку митця функцiонують тактильнi, вiзуальнi й ольфакторнi образи, моделюючи тканину художньої тiлесностi.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Borkhert V. (2007). Opovidannia. Kvitka kulbaby / Per. z nim. P. Marusyk. Vsesvit. № 7–8. S. 83–101. [in Ukrainian]

Borchert W. (1986). Das Gesamtwerk. Mit einem biographischen Nachwort von Bernhard Meyer-Marwitz. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt. 341 s. [in Germany]

Vorobiova O. (2006). Ideia rezonansu v linhvistychnykh doslidzhenniakh. Mova. Liudyna. Svit. Do 70-richchia profesora M. P. Kocherhana. Kiiv: Vyd. tsentr KNLU. S. 72–86. [in Ukrainian]

Halutskykh I. (2014). Khudozhnia tilesnist yak konstrukt. Nova Filolohiia. № 66. S. 61–66. [in Ukrainian]

Heneraliuk L. (2013). Ekfrazys i hipotypozys: problemy dyferentsiatsii. Slovo i chas. № 11. S. 50–61. [in Ukrainian]

Humbrekht H. (2006). Proyzvodstvo prysutstvyia: Cheho ne mozhet peredat znachenye / Per. s anhl. S. Zenkyna. Moskva: Novoe lyteraturnoe obozrenye. 184 s. [in Russia]

Kolomiiets N., Yaremenko N. (2012). Problema vnutrishnoi ta sotsialnoi izolovanosti osobystosti u tvorchomu dorobku B. D. Hrinchenka. Filolohichni studii: Naukovyi visnyk Kryvorizkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Kryvyi Rih. № 8. S. 188–194. [in Ukrainian]

Merlo-Ponty M. (2001). Fenomenolohyia spryiniattia. Kyiv: Ukrainskyi Tsentr dukhovnoi kultury. 552 s. [in Ukrainian]

Prytoliuk S. (2016). Viina yak teatr absurdu v tvorakh Volfhanha Borkherta. Naukovi zapysky TNPU. Seriia: Literaturoznavstvo. № 44. S. 223–229. [in Ukrainian]

Ptytsina N. (2008). Chelovek y voina v maloi proze Volfhanha Borkherta: avtoref. dys . . . kand. filoloh. nauk: 10.01.06. Voronezh. 24 s. [in Russian]

Iaremenko N. (2020). Sensorni obrazy v khudozhno-literaturnii proektsii povisti E.-E. Shmitta «Dytia Noia». Literatury svitu: poetyka, mentalnist i dukhovnist. Vyp. 14. S. 154–163. [in Ukrainian]

Завантаження

Опубліковано

2025-09-02

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

СЕНСОРНI ОБРАЗИ ЯК АТРИБУТИ МОДЕЛЮВАННЯ ТIЛЕСНОСТI В «ТЮРЕМНIЙ ПРОЗI» ВОЛЬФГАНГА БОРХЕРТА. (2025). Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету, 22, 76-88. https://doi.org/10.31812/filstd.v22i.8123