СУЧАСНI НАРОДНI ТВОРИ ПРО МОСКАЛIВ: МIЖ ФОЛЬКЛОРНОЮ ТА ПОСТФОЛЬКЛОРНОЮ СВIДОМIСТЮ
DOI:
https://doi.org/10.31812/filstd.v22i.8126Ключові слова:
фольклор, постфольклор, традицiя, фольклоризацiяАнотація
У статтi розглянуто проблеми визначення формально-змiстових показникiв новiтнього фольклору та його зв’язкiв iз сучасною суспiльною дiйснiстю українцiв. Трендовим напрямом у сучаснiй фольклористицi є дослiдження фольклорних явищ iз погляду нових громадсько-полiтичних, культурних умов спiвдiї iндивiда та колективу; проблеми визначення явищ фольклоризму, фольклоризацiї та нефольклорного мислення. Звернено увагу на розумiння фольклоризму як процесу адаптацiї, трансформацiї i репродукцiї фольклору в суспiльному побутi, культурi й мистецтвi з акцентом на його соцiальних i художнiх причинах, якi визначають входження генетично лiтературного твору в межi «мистецького канону» народної творчостi. Вказано на активнi сучаснi фольклоризацiйнi процеси в українському культурному просторi. Фольклоризацiя трактується як введення народного твору в усний обiг iз друкованих джерел чи зi сцени, iз засобiв масової iнформацiї. Вiдзначено, що поряд iз традицiйним фольклором, який продовжує активно функцiонувати, у культурне життя суспiльства увiйшов постфольклор, що трактується в статтi як якiсно новий культурний продукт, пов’язаний з цифровою свiдомiстю (кiбер-фольклор, ньюслор, iнтернет-фольклор) та дiагностує стан розвитку сучасних суспiльних цiнностей, культурних кодiв. Акцентовано на активному побутуваннi в умовах росiйської агресiї народних творiв про москалiв, у яких лексема «москаль» набуває нових конотацiй. Дослiджуванi твори осмислено як зразки, що перебувають на межi фольклорної та постфольклорної свiдомостi. Виникаючи на ґрунтi традицiйних соцiальних i морально-етичних стереотипiв, такi зразки акумулюють фольклорний досвiд, крiзь призму якого осмислюється реальна данiсть. Маючи переважно усний тип побутування, нинi фольклорнi новотвори можуть мiстити аудiовiзуальний компонент, iнтертекстуальну складову, досить швидко поширюватися в культурному просторi та демонструвати сучасне розумiння суспiльних реалiй.
Завантажити
Посилання
Hryshchenko I. Folkloryzatsiia suchasnoi mizhetnichnoi vzaiemodii.
URL: https://www.researchgate.net/publication/330162833_FOLK
LORIZACIA_SUCASNOI_MIZETNICNOI_KOMUNIKACII
(accessed 30 May 2021).
Denysiuk Zh. (2017). Postfolklor internet-komunikatsii v aksiolohichnomu vymiri. Kyiv: NAKKKiM 384 s. URL: http://academy.gov.ua/infpol/pages/dop/2/files/cc18fb23-8c23-4ebb-9af9-4b560e9c728b.pdf (accessed 28 May 2021).
Kyrchiv R. Dvadtsiate stolittia v ukrainskomu folklori. Lviv: Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy, 2010. 536 s.
Kuzmenko O. (2009). Striletska pisennist: folkloryzm, folkloryzatsiia, folklornist. Lviv: Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy. 296 s.
Kuzmenko O. (2010). Teoretychni pytannia folkloryzatsii u naukovykh rozrobkakh Hryhoriia Nudhy. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filolohichna. Vyp. 43. Lviv. S. 41–47. [in Ukrainian]
Kuzmenko O. (2018). Dramatychne buttia liudyny v ukrainskomu folklori: kontseptualni formy vyrazhennia (period Pershoi i Druhoi svitovykh voien): monohrafiia. Lviv: Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy. 728 s. [in Ukrainian]
Mahas H. (2013). Narodnopisenni zhanry Stryishchyny: tradytsii ta innovatsii: dys. . . . kand. filol. nauk: spets.: 10.01.07. Lviv. 207 ark. [in Ukrainian]
Melnyk N. (2017). Suchasnyi ukrainskyi anekdot pro moskaliv: dynamika tradytsii. Literatury svitu: poetyka, mentalnist i dukhovnist. Kryvyi Rih. Vyp. 10. S. 153–164. [in Ukrainian]
Melnyk N. (2017). Obraz moskalia v ukrainskomu narodnomu anekdoti KhKh stolittia: sotsialni ta natsiolnalni markery. Scientific papers of Kamianets-podilsky Ivan Ohiyenko national university philological sciences. Issue 44. S. 240–244. [in Ukrainian]
Kharchyshyn O. (2011). Ukrainskyi pisennyi folklor v etnokulturi Lvova: transformatsiini protsesy, mizhkulturni pohranychchia. Lviv. 368 s. [in Ukrainian]
URL: https://www.youtube.com/watch?v=I8VIIEBNNXw&ab_channel=SvVlad
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.