Prime factors of the development of general educational institution organizational culture in terms of innovative educational environment

Authors

  • Віра Миколаївна Усатенко University of Educational Management National Academy of Educational Sciences of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31812/pedag.v49i0.1182

Keywords:

organizational culture, general education, innovation, innovative learning environmen

Abstract

The article reveals the essence of innovative processes in institutions of secondary education, which is considered by modern researchers as a part of management, that means planning, organization, management and control of development process and assimilates innovation-provided focus and organization of a school teaching staff on increasing its educational potential, and, consequently, obtaining qualitatively new results of education. Studies of successful management of innovation processes in schools made it possible to identify the factors that ensure their progressive development. First, is to create conditions for innovating target and value aspects of its technological support. Undoubtedly, there are still problems faced by managers in the management of educational innovations, such as: the development of the innovative capacity of teachers, overcoming resistance to change. These are questions that have to be solved by researchers and practitioners in the development of GEI organizational culture. The task of improving the management of the educational institution is an integral element of the modernization of school education, and innovative organizational culture – is a reliable tool for staff improvement. A manager has an important function of innovative educational environment management, the implementation of which has a direct impact on the organizational culture in NZ.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 195 / PDF downloads: 91

Author Biography

Віра Миколаївна Усатенко, University of Educational Management National Academy of Educational Sciences of Ukraine

trainee researcher

References

Ващенко Л. М. Управління інноваційними процесами в загальній середній освіті регіону : [монографія] / Л. М. Ващенко. – К. : Видавниче об’єднання «Тираж», 2005. – 380 с.

Даниленко Л. І. Основні проблеми освітньої інноватики в сучасній теорії та практиці / Л. І. Даниленко // Педагогічні інновації : зб. наук. праць. – К. : ІЗМН, 2000. – Вип. 3. – С. 6-12.

Дичківська І. Д. нноваційні педагогічні технології : [навчальний посібник] / І. Д. Дичківська. – К. : Академвидав, 2004. – 352 с.

Єльникова Г. В. Наукові основи розвитку управління загальною середньою освітою в регіоні : [монографія] / Г. В. Єльникова. – К. : ДАККО, 1999. – 303 с.

Ньюстром Дж. Организационное поведение : Поведение человека на рабочем месте : [пер. с англ.] / Дж. Ньюстром, К. Девис. – СПб., Питер, 2000. – 447 с.

Палеха Ю. І. Ключі до успіху, або організаційна та управлінська культури : [навч. посіб] / Палеха Ю. І. – 2-ге вид. доповн. – К. : Вид-во Європ. ун-ту, 2002. – 337 с.

Попова О. В. Інновації в сучасній педагогічній теорії та практиці / О. В. Попова // Педагогіка та психологія : зб. наук. праць. – Х. : Держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, 1999. – Вип. 9. –С.10-15.

Свистун В. І. Функції керівника ПТНЗ, які сприяють розвитку організаційної культури / В. І. Свистун // Психологічні особливості розвитку організаційної культури в системі державної служби, освіти, промисловості та бізнесу : тези ІХ Міжнародної конференції з організаційної та економічної психології, м. Київ, 30-31 травня 2013 р. / [за наук. ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки]. – К.-Алчевськ : Дон ДТУ, 2013. – 160 с.

Published

17-02-2017

How to Cite

Усатенко, В. М. (2017). Prime factors of the development of general educational institution organizational culture in terms of innovative educational environment. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 49, 189–200. https://doi.org/10.31812/pedag.v49i0.1182

Issue

Section

Obsolete8