Professional training of future translators within the framework of the competence-based and contextual approaches
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2447Keywords:
future translator, contextual approach, professional competence, translation activity, learning activityAbstract
Bocharnikova T. F. Professional training of future translators within the framework of the competence-based and contextual approaches.
The possibilities of combining competence-based and contextual approaches in the training of future translators are analyzed in the article. The essence of competence-based and contextual approaches is studied. It is emphasized the necessity to add contextual approach to competence-based in the course of students’ professional training, which is characterized by the maximum approximation of the content and forms of training to the content and forms of professional activity. The concepts of «translation activity», «professional competence» and «translation competence» are given.
Downloads
Metrics
References
2. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход / А. А. Вербицкий. – Москва : Высшая школа, 1991. – 207 с.
3. Вербицкий А. А. Компетентностный подход и теория контекстного обучения: [материалы к четвертому заседанию методологического семинара 16 ноября 2004 г.] / А. А. Вербицкий – Москва : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 84 с.
4. Гавриленко Н. Н. Теория и методика обучения переводу в сфере профессиональной коммуникации / Н. Н. Гавриленко. – Москва : Научно-техническое общество имени
академика С. И. Вавилова, 2009. – 178 с.
5. Лунев А. Н., Социальная практика как философское основание педагогического стратегирования в техническом вузе / А. Н. Лунев, Н. Б. Пугачева // Общество: философия, история, культура. – 2013. – No 4. – С. 34–37.
6. Поршнева Е. Р. Роль профессиональной ориентации в повышении эффективности обучения переводчиков-профессионалов / Е. Р. Поршнева // Психологическая наука и
образование. – 2003. – No 1. – С. 26–32. 7. Указ Президента України «Про заходи вдосконалення системи вищої освіти України» / Міністерство освіти і науки України. – No 199/2004, 17.02. – Київ, 2004 8. Указ Президента України «Про Національну доктрину розвитку освіти» / Міністерство освіти і науки України. – No347/2002, 17.04. – Київ, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Тетяна Федорівна Бочарникова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.