Professional training of future translators within the framework of the competence-based and contextual approaches

Authors

  • Тетяна Федорівна Бочарникова Kharkiv University of Humanities “People's Ukrainian Academy"

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2447

Keywords:

future translator, contextual approach, professional competence, translation activity, learning activity

Abstract

Bocharnikova T. F. Professional training of future translators within the framework of the competence-based and contextual approaches.

The possibilities of combining competence-based and contextual approaches in the training of future translators are analyzed in the article. The essence of competence-based and contextual approaches is studied. It is emphasized the necessity to add contextual approach to competence-based in the course of students’ professional training, which is characterized by the maximum approximation of the content and forms of training to the content and forms of professional activity. The concepts of «translation activity», «professional competence» and «translation competence» are given.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 104 / PDF downloads: 139

Author Biography

Тетяна Федорівна Бочарникова, Kharkiv University of Humanities “People's Ukrainian Academy"

Ph.D. (Educational Sciences), Assintаnt Professor

References

1. Борсук К. М. Порівняльний аналіз підходів до визначення професійної компетентності сучасного перекладача / К. М. Борсук // Порівняльна професійна педагогіка. – 2013. – No1. – С. 163–173.
2. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход / А. А. Вербицкий. – Москва : Высшая школа, 1991. – 207 с.
3. Вербицкий А. А. Компетентностный подход и теория контекстного обучения: [материалы к четвертому заседанию методологического семинара 16 ноября 2004 г.] / А. А. Вербицкий – Москва : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 84 с.
4. Гавриленко Н. Н. Теория и методика обучения переводу в сфере профессиональной коммуникации / Н. Н. Гавриленко. – Москва : Научно-техническое общество имени
академика С. И. Вавилова, 2009. – 178 с.
5. Лунев А. Н., Социальная практика как философское основание педагогического стратегирования в техническом вузе / А. Н. Лунев, Н. Б. Пугачева // Общество: философия, история, культура. – 2013. – No 4. – С. 34–37.
6. Поршнева Е. Р. Роль профессиональной ориентации в повышении эффективности обучения переводчиков-профессионалов / Е. Р. Поршнева // Психологическая наука и
образование. – 2003. – No 1. – С. 26–32. 7. Указ Президента України «Про заходи вдосконалення системи вищої освіти України» / Міністерство освіти і науки України. – No 199/2004, 17.02. – Київ, 2004 8. Указ Президента України «Про Національну доктрину розвитку освіти» / Міністерство освіти і науки України. – No347/2002, 17.04. – Київ, 2002.

Published

14-01-2016

How to Cite

Бочарникова, Т. Ф. (2016). Professional training of future translators within the framework of the competence-based and contextual approaches. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 47, 151–156. https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2447

Issue

Section

Current issues of education