Ensuring the development of personal abilities of gifted and talented children in the modern school

Authors

  • Вікторія Вікторівна Сушко Kharkiv National Pedagogical University named after. G.S. Skovoroda

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2471

Keywords:

intellectual, academic, creative, leadership, art-performing and psychomotor giftedness, cognitive sphere, educational process, psychological and pedagogical support

Abstract

Sushko V. V., Yelchaninova T. M. Ensuring the development of personal abilities of gifted and talented children in the modern school.

In the article basics of modern understanding of concept giftedness and features of the cognitive and emotional-volitional sphere of the child with a certain type of giftedness are examined. It is accented on the need of psychological and pedagogical support of gifted pupils. The author emphasizes the necessity of developmental work from the first years of training. Recommendations for teachers concerning with actions for creative personality development are offered.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 82 / PDF downloads: 98

Author Biography

Вікторія Вікторівна Сушко, Kharkiv National Pedagogical University named after. G.S. Skovoroda

Ph.D. (Psychological Sciences), Assintаnt Professor

References

1. Доровский А. И. Дидактические основы развития одаренности учащихся: [учеб.пособие] / А. И. Доровский. – Москва : Роспедагенство, 1998. – 210 с.
2. Заика Е. В. Об организации игровых занятий для развития мышления, воображения и памяти школьников / Е. В. Заика, Н. П. Назарова, И. А. Маренич // Вопросы психологии. – 1995. – No 1. – С. 41–45.
3. Клименюк Ю. М. Обґрунтування ролі здібностей особистості у розвитку обдарованості / Ю. М. Клименюк // Актуальні проблеми професійно-педагогічної освіти та стратегій
розвитку : [зб. наук. праць] / за заг. ред. О. А. Дубасенюк, Л. В. Калініної, О. Є. Антонової. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2006. – С. 189–191.
4. Клименюк Ю. М. Особливості навчання інтелектуально обдарованих учнів / Ю. М. Клименюк // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2007. – Вип. 33. – С. 55–57.
5. Клименюк Ю. М. Розвиток інтелектуальної обдарованості молодших школярів як передумова формування успішної особистості / Ю. М. Клименюк // Нові технології навчання.
Шляхи розвитку духовності та професіоналізму за умов глобалізації ринку освітніх послуг : [зб. наук. праць.]. – Київ – Вінниця, 2007. – Спец. вип. No 48. – Ч. 1. – С. 204–208.
6. Кульчицька О. І. Творча обдарованість, специфіка дитячої обдарованості / О. І. Кульчицька // Творча особистість у системі неперервної освіти / за ред. С. С. Сисоєвої,
О. Г. Романовського. – Харків : ХДПУ, 2000. – 436 с.
7. Одаренные дети / под. ред. М. Карне. – Мосва : Прогресс, 1991. – 384 с. 8. Психология одаренности детей и подростков / под ред. Н. С. Лейтеса. – Москва : Академия, 1996. – 416 с. 8. Серапулова Є. Виховання обдарованої дитини / Є. Серапулова // Початкова школа. – 2000. – No 2. – С. 3–5.
9. Чернишова Д. Організація роботи з обдарованими учнями // Обдарована дитина. – 2001. – No 7. – С. 4–7.
10. Янковчук М. М. Психологічна організація індивідуальної освіти та виховання обдарованих дітей / М. М. Янковчук // Практична психологія та соціальна робота. – 2008. – No 3 (108). – С. 63–66.
11. Янковчук М. М. Задатки як функціональна передумова розвитку обдарованої особистості / М. М. Янковчук // Актуальні проблеми психології: Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія / [за ред. С. Д. Максименка]. – Київ : ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2007. – Т. Х. – Вип. 2. – С. 651–661.
12. Янковчук М. М. Огляд досліджень впливу сім’ї на розвиток обдарованих дітей / М. М. Янковчук // Актуальні проблеми психології: Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія / [за ред. С. Д. Максименка]. – Київ : ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2008. – Т. Х. – Вип. 9. – С. 519–530.

Published

23-07-2019

How to Cite

Сушко, В. В. (2019). Ensuring the development of personal abilities of gifted and talented children in the modern school. Educational Dimension, 47, 365–371. https://doi.org/10.31812/educdim.v47i0.2471

Issue

Section

Obsolete6