Psychological basics of extracurricular activity organization in teaching Ukrainian language in the context of profession-oriented school education

Authors

  • Наталія Миколаївна Діденко Humanities Institute of Kyiv Boris Grinchenko University

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v45i0.2634

Keywords:

age characteristics of high school students, mental cognitive processes, thinking, speech, learning motivation, interest

Abstract

Didenko N. M. Psychological basics of extracurricular activity organization in teaching Ukrainian language in the context of profession-oriented school education.

The article analyzes the age and individual characteristics of senior students of profession-oriented schools. The analysis of scientific papers of psychologists, psyholinguists, didactists on the problems of mental development and linguistic identity formation of high school students within extracurricular activities in Ukrainian language is carried out. Particular attention is paid to the theoretical aspects of basic cognitive mental processes of thinking, speech as the basics of human thinking, the structure of learning motivation, interest as a component of learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 110 / PDF downloads: 108

Author Biography

Наталія Миколаївна Діденко, Humanities Institute of Kyiv Boris Grinchenko University

postgraduate

References

1. Березина Л. В. К вопросу о развитии познавательной активности студентов неязыковых факультетов при обучении русскому языку / Л. В. Березина // Вестник Дагестанского научного центра Российской академии образования. – 2012. – No 3. – С. 28–32.
2. Венгер О. П. Психолого-педагогічні особливості розвитку пізнавальної діяльності студентів вищого навчального закладу: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. / Венгер О. П. –
Острог, 2014. – 225 с.
3. Зайченко І. В. Педагогіка: [навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл.] / І. В. Зайченко. – [2-ге вид.]. – Київ : Освіта України: КНТ, 2008. – 526 с.
4. Максименко С. Д. Загальна психологія. [навч. посіб.] / С. Д, Максименко. – [3-є вид., перероб. і доп.]. – Київ : Центр учбової літератури, 2008. – 272 с.
5. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах / кол. авторів за ред. М. І. Пентилюк: М. І. Пентилюк, С. О. Караман, О. В. Караман, О. М. Горошкіна, З. П. Бакум та ін. – Київ : Ленвіт, 2009. – 399 с.
6. Основи загальної психології: [навч. посіб.: У 2-х т.] / укл. : Полозенко О. В., Омельченко Л. М., Яшник С. В., Свистун В. І. та ін. – Київ : НУБіП, 2009. – Т. 1. – 322 с.
7. Плиско К. М. Теорія і методика навчання української мови в середній школі / К. М. Плиско. – Харків, 1995. – 83 с.
8. Практикум з методики навчання української мови в загальноосвітніх закладах: модульний курс: [посіб. для студентів пед. університетів та інститутів] / кол. авторів за ред. М. І. Пентилюк. – Київ : Ленвіт, 2011. – 366 с.
9. Психологія / [ред. Г. С. Костюк]. – Київ : Рад. школа, 1968. – 568 с.
10. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – Санкт-Петербург : Питер, 1999. – 720 с.
11. Сорокун П. А. Основы психологии : [учеб. пособие] / П. О. Сорокун. – Псков : ПГПУ, 2005. – 312 с.
12. Яремчук Н. С. Система роботи з удосконалення говоріння в учнів 5–6 класів на уроках української мови: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. / Яремчук Наталія Сергіївна. – Херсон,
2009. – 245 с.

Published

25-06-2015

How to Cite

Діденко, Н. М. (2015). Psychological basics of extracurricular activity organization in teaching Ukrainian language in the context of profession-oriented school education. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 45, 284–288. https://doi.org/10.31812/educdim.v45i0.2634

Issue

Section

Obsolete6