Psychological and pedagogical research dialogue and reflection in learning and thinking

Authors

  • Геннадій Дьяконов

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v42i0.2847

Keywords:

dialogue, reflection, thinking, learning

Abstract

Dyakonov G. V. Psychological and pedagogical research dialogue and reflection in learning and thinking.

The article discusses the features of dialogue and reflection in cognition, thinking and learning. It reveals a multifaceted relationship of dialogue and reflection phenomena and analyzes their role in cognitive and mental processes. The nature and phenomenology of dialogue and reflection are considered from the standpoint of different approaches: psycholinguistic, psycho-pedagogic, social psychology, general psychology, experimental psychology and existential-ontological psychology.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 75 / PDF downloads: 78

References

1. Ахутина Т. В. Теория речевого общения в трудах М. М. Бахтина и Л. С. Выготского / Т. В. Ахутина // Вестник Моск. ун-та. Сер. 14. Психология, 1984. – С. 3–13.
2. Белова Е. С. Психологические особенности развития диалога / Е. С. Белова // Человек в мире диалога : тезисы докладов и сообщений. – Л. : АН СССР, 1990 – С. 102–104.
3. Библер В. С. Мышление как творчество. Введение в логику мысленного диалога / В. С. Библер. – М. : Политиздат, 1975. – 399 с.
4. Брушлинский А. В. Мышление и прогнозирование / А. В. Брушлинский. – М. : Мысль, 1979. – 230 с.
5. Брушлинский А. В. Диалог в процессе познания / А. В. Брушлинский, В. А. Поликарпов // Познание и общение; под ред. Б. Ф. Ломова, А. В. Беляевой, М. Коула. – М. : Наука, 1988. – С. 24–35.
6. Бубер М. Два образа веры / М. Бубер. – М. : Республика, 1995. – 423 с.
7. Давыдов В. В. Виды обобщения в обучении (логико-психологические проблемы построения учебных предметов) / В. В. Давыдов. – М. : Педагогика, 1972. – 423 с.
8. Кучинский Г. М. Диалог и мышление / Г. М. Кучинский. – Минск : Изд-во БГУ, 1983. – 190 с.
9. Ладенко И .С. Рефлексивный диалог как форма поиска компромиссной позиции / И. С. Ладенко // Человек в мире диалога : тезисы докладов и сообщений. – Л. : АН СССР, 1990. – С. 23–25.
10. Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении / А. М. Матюшкин. – М. : Педагогика, 1972. – 208 с.
11. Найденова Л. А. Диалог и рефлексивные способности партнеров / Л. А. Найденова // Человек в мире диалога : тезисы докладов и сообщений. – Л. : АН СССР, 1990. – С. 158–159.
12. Палагина И. В. Формирование рефлексивной культуры диалога при решении учащимися творческих задач / И. В. Палагина, И. Н. Семенов // Человек в мире диалога : тезисы докладов и сообщений. – Ленинград : АН СССР, 1990. – С. 169–172.
13. Тайсина Э. А. Познавательный диалог и научная картина мира / Э. А. Тайсина // Человек в мире диалога : тезисы докладов и сообщений. – Л. : АН СССР, 1990. – С. 210–212.

Published

13-11-2014

How to Cite

Дьяконов, Г. (2014). Psychological and pedagogical research dialogue and reflection in learning and thinking. Educational Dimension, 42, 276–282. https://doi.org/10.31812/educdim.v42i0.2847

Issue

Section

Obsolete6