Organizational and pedagogical conditions of influence of the objective and methods competence of teachers of Social Science disciplines on the formation of social science skills of students

Authors

  • А. М. Старєва Nikolaev Regional Institute postgraduate pedagogical education

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v37i0.3299

Keywords:

competence approach, social science student competence, subject student competence, subject and methodological competence of teachers of Social Science disciplines

Abstract

Starуeva А. М. Organizational and pedagogical conditions of influence of the objective and methods competence of teachers of Social Science disciplines on the formation of social science skills of students.

The author analyzes the competence-based approach to the learning process according to new state educational standards (on the example of educational field «Social Science»), defines organizational and pedagogical conditions of influence of the objective and methods competence of teachers of Social Science disciplines on the formation of social science skills of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 104 / PDF downloads: 110

Author Biography

А. М. Старєва, Nikolaev Regional Institute postgraduate pedagogical education

Ph.D. (Educational Sciences), Assintаnt Professor

References

1. Болотов В. А. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе / В. А. Болотова, В. В. Сериков // Педагогика. – 2003. – No 10. – С. 8–14.
2. Гудкова Т. А. Формирование информационной компетентности будущего учителя информатики в процессе обучения в вузе : автореф. дис. ... на соискание ученой степени канд. пед. наук / Гудкова Т. А. ;
Забайкал. гос. гуманит.-пед. ун-т им. Н. Г. Чернышевского. – Чита, 2007. – 22 с. : ил. Шифр РНБ: 2007-А/16708.
3. Державний стандарт початкової загальної освіти / Початкова освіта. No 18(594). – 2011.
4. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти – [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://mon.gov.ua
5. Дружилова С. А. Этапы формирования профессиональной компетентности // Непрерывное образование как условие развития творческой личности: Сб. мат. Фестиваля педагогического творчества, 28–29 августа 2000 г. – Новокузнецк : ИПК, 2001. – С. 32–36.
6. Зеер Э. Ф. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход: [учебное пособие] / Э. Ф. Зеер, А. М. Павлова, Э. Э. Сыманюк – Москва : Московский психолого-социальный институт, 2005. – 216 с.
7. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / за заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : К.І.С., 2004. – 112 с. – (Бібліотека з освітньої політики).
8. Компетентность и проблемы ее формирования в системе непрерывного образования (школа – вуз – послевузовское образование) / науч. ред. проф. И. А. Зимняя; Материалы ΧVΙ научно-методической конференции «Актуальные проблемы качества образования и пути их решения». – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2006. – 130 с.
9. Леднев В. С. Государственные образовательные стандарты в системе общего образования:теория и практика / В. С. Леднев, Н. Д. Никандров, М. В. Рыжаков – М., 2002.
10. Махмурян К. С. Методические основы подготовки учителя иностранного языка в системе дополнительного профессионального образования: [монография]. – М. : Университет, 2008. – 405 с.
11. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні (друге видання) / Нац. акад. пед. наук України ; [авт.: В. П. Андрущенко, І. Д. Бех, М. І. Бурда та ін.; редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий (заст. голови), В. М. Мадзігон (заст. голови), О. Я. Савченко (заст. голови)] ; за заг. ред. В. Г. Кременя. – К. : Пед. думка, 2011. – 304 с. – Бібліогр. : с. 149-167. – (До 20-річчя незалежності України). 12. Пересторонина И. Л. Особенности формирования профессиональной компетентности будущего учителя при изучении второго иностранного языка // Научное исследование и российское образование: идеи и ценности 21 века. Материалы 6-й междисциплинарной научно-практической конференции аспирантов и соискателей (3–4 апреля 2003 года) / Сост. Н. В. Фанькина. – М. : АПК и ПРО, 2003. – С. 177–181.
13. Шишов С. Е. Мониторинг качества образования в школе / С. Е. Шишов, В. А. Кальней. – М. : Российское педагогическое агентство, 1998. – 320 с.
14. Isaeva T. E. To the nature of Pedagogical Culture: Competence – Based approach to its Structure//Преподаватель высшей школы в XXI веке. Труды Международной научно-практической интерконференции. – Ростов-на-Дону, 2003.
15. Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DESECO). Strategy Paper on Key Competencies. An Overarching Frame of Reference for an Assessment and Research Program –
OECD (Draft).
16. Tuning Educational Structures in Europe/ Line 1. Learning Outcomes/Competencies Methodology, 2001-2003. Phase 1. http://www. Relint. Deusto. еs/Tuning Project/index.htm.

Published

14-02-2013

How to Cite

Старєва, А. М. (2013). Organizational and pedagogical conditions of influence of the objective and methods competence of teachers of Social Science disciplines on the formation of social science skills of students. Educational Dimension, 37, 160–165. https://doi.org/10.31812/educdim.v37i0.3299

Issue

Section

Theoretical and practical problems of higher school pedagogy