Theoretical and methodological foundations of forming of students’ communicative skills while learning psychological and pedagogical disciplines
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v37i0.3338Keywords:
skills, communicative skill, theoretical and methodological foundationsAbstract
Maksymenko I. G., Shepelenko T. L. Theoretical and methodological foundations of forming of students’ communicative skills while learning psychological and pedagogical disciplines.
The article substantiates the nature, content, structure of communicative skills. It also defines theoretical and methodological principles of their formation while learning psychological and pedagogical disciplines.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...
Abstract views: 96
/ PDF downloads: 95
References
1. Барабанщиков Л. В. Педагогические основы обучения советских воинов / Л. В. Барабанщиков. – М.: Воениздат, 1962. – 152 с.
2. Бодалев А. А. Восприятие и понимание человека человеком / А.А. Бодалев. – М. : Изд-во МГУ, 1982. – 200 с.
3. Бойко Е. И. Еще раз об умениях и навыках / Е. И. Бойко // Вопросы психологии. – 1957. – No 1. – С. 133–139.
4. Бондаренко С. Л. Оптимизация коммуникативной деятельности учителя на уроке: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.01 / С.Л. Бондаренко – К., 1976. – 23 с.
5. Емельянов Ю. Н. Обучение паритетному диалогу: [учеб. пособ.] / Ю. Н. Емельянов.–Л. : Изд-во ЛГУ, 1991. – 106 с.
6. Ершова Л. Д. Особенности восприятия учителем личности учащихся / Л. Д. Ершова.– Л. : Изд-во ЛГУ, 1978. – 157 с.
7. Кисельгоф С. И. Формирование у студентов педагогических умений и навыков в условиях университетского образования / С. И. Кисельгоф. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1973. – 152 с.
8. Косова Н. М. Формирование коммуникативной активности будущего учителя: дис....кандидата психол. наук: спец.19.00.07 / Н. М. Косова. – М., 1988. – 258 с.
9. Костюк Г. С. Исследования по проблеме обучения и развития / Г. С. Костюк // Сов. педагогика. – 1964. – No 5. – С. 148–151.
10. Кузьмина Н. В. Очерки психологии труда учителя. Психологическая структура деятельности учителя и формирование его личности / Кузьмина Н.В. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1967. –184 с.
11. Лабунская В. А. Невербальные средства общения / В. А. Лабунская – Ростов : Изд-во Рост. ун-та, 1979. –135 с. 12. Леонтьев А. А. Психология общения / А. А. Леонтьев – М.: Смысл, 1997. – 365 с.
13. Платонов К. К. О знаниях, навыках и умениях / К. К. Платонов // Сов. педагогика. – 1963. –No11. – С. 98–103.
14. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1989. – Т.1. – 485 с.
15. Спирин Л. Ф. Формирование профессионально-педагогических умений учителя- воспитателя / Л. Ф. Спирин – Ярославль, 1976. – 82 с.
2. Бодалев А. А. Восприятие и понимание человека человеком / А.А. Бодалев. – М. : Изд-во МГУ, 1982. – 200 с.
3. Бойко Е. И. Еще раз об умениях и навыках / Е. И. Бойко // Вопросы психологии. – 1957. – No 1. – С. 133–139.
4. Бондаренко С. Л. Оптимизация коммуникативной деятельности учителя на уроке: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.01 / С.Л. Бондаренко – К., 1976. – 23 с.
5. Емельянов Ю. Н. Обучение паритетному диалогу: [учеб. пособ.] / Ю. Н. Емельянов.–Л. : Изд-во ЛГУ, 1991. – 106 с.
6. Ершова Л. Д. Особенности восприятия учителем личности учащихся / Л. Д. Ершова.– Л. : Изд-во ЛГУ, 1978. – 157 с.
7. Кисельгоф С. И. Формирование у студентов педагогических умений и навыков в условиях университетского образования / С. И. Кисельгоф. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1973. – 152 с.
8. Косова Н. М. Формирование коммуникативной активности будущего учителя: дис....кандидата психол. наук: спец.19.00.07 / Н. М. Косова. – М., 1988. – 258 с.
9. Костюк Г. С. Исследования по проблеме обучения и развития / Г. С. Костюк // Сов. педагогика. – 1964. – No 5. – С. 148–151.
10. Кузьмина Н. В. Очерки психологии труда учителя. Психологическая структура деятельности учителя и формирование его личности / Кузьмина Н.В. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1967. –184 с.
11. Лабунская В. А. Невербальные средства общения / В. А. Лабунская – Ростов : Изд-во Рост. ун-та, 1979. –135 с. 12. Леонтьев А. А. Психология общения / А. А. Леонтьев – М.: Смысл, 1997. – 365 с.
13. Платонов К. К. О знаниях, навыках и умениях / К. К. Платонов // Сов. педагогика. – 1963. –No11. – С. 98–103.
14. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1989. – Т.1. – 485 с.
15. Спирин Л. Ф. Формирование профессионально-педагогических умений учителя- воспитателя / Л. Ф. Спирин – Ярославль, 1976. – 82 с.
Downloads
Published
14-02-2013
How to Cite
Максименко, І. Г. (2013). Theoretical and methodological foundations of forming of students’ communicative skills while learning psychological and pedagogical disciplines. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 37, 334–338. https://doi.org/10.31812/educdim.v37i0.3338
Issue
Section
Current issues of education
License
Copyright (c) 2013 І. Г. Максименко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.