The professional competence of teachers of higher educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v36i0.3413Keywords:
competence, professional competence, pedagogical competenceAbstract
Skorobogatova M. The professional competence of teachers of higher educational institutions.
Not enough the modern teacher of higher educational establishment to have only knowledges in certain subject domain, even high-level. For forming of professional competence permanent self-perfection and samorazvitie is needed. Application of kompetentnostnogo approach will let to carry out development of methodology and criteria of estimation of quality of preparation of teachers of institutes of higher.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...
Abstract views: 175
/ PDF downloads: 0
References
1. Браже Т. Слагаемые профессионализма: Совершенствование педагогического мастерства / Т. Браже // Учитель. – 2001. – No2. – С. 59–64.
2. Гура О. І. Психолого-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу: теоретико-методологічний аспект: [монографія] / О. І. Гура. - Запоріжжя : ГУ «ЗІДМУ», 2006. - 332 с.
3. Дибкова Л. М. Індивідуальний підхід у формуванні професійної компетентності майбутніх економістів : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Л. М. Дибкова. – К., 2006. – 223 с.
4. Елканов С. Б. Основы профессионального самовоспитания будущего учителя / С. Б. Елканов. – М. : Просвещение, 1989. – 189 с.
5. Зеленська Л. Д. Проблема формування професійно-педагогічної компетентності вчених вищих навчальних закладів Слобожанщини (кінець XIX – початок ХХ століття) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Л. Д. Зеленська. – Х., 2005. – 251 с.
6. Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования / И.А. Зимняя // Высшее образование сегодня. – 2003. – No5. – С.34–42.
7. Коджаспирова Г. М. Словарь по педагогике / Г. Коджаспирова, А. Коджаспиров. – М. : ИКЦ «МарТ»; Ростов н/Д : Издательский центр «МарТ», 2005. – 448 с.
8. Маслов В. І. Принципи менеджменту в установах освіти / В. І. Маслов // Освіта і управління. – 1997. – No1. – С. 80.
9. Навчальні інновації та їхній вплив на якість університетської освіти : [зб. матеріалів до наук.-метод. конф. 29 січ. 2003 р.]. - К. : КНЕУ, 2003. – 492 с.
10. Стрельніков В. Ю. Розвиток професійної компетентності вчителів у закладах післядипломної освіти : дис. .... канд. пед. наук : 13.00.04 / В. Ю. Стрельніков. – К., 1995. – 223 с.
11. Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. Хуторской // Народное образование. - 2003. - No 2. - С. 58–64.
2. Гура О. І. Психолого-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу: теоретико-методологічний аспект: [монографія] / О. І. Гура. - Запоріжжя : ГУ «ЗІДМУ», 2006. - 332 с.
3. Дибкова Л. М. Індивідуальний підхід у формуванні професійної компетентності майбутніх економістів : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Л. М. Дибкова. – К., 2006. – 223 с.
4. Елканов С. Б. Основы профессионального самовоспитания будущего учителя / С. Б. Елканов. – М. : Просвещение, 1989. – 189 с.
5. Зеленська Л. Д. Проблема формування професійно-педагогічної компетентності вчених вищих навчальних закладів Слобожанщини (кінець XIX – початок ХХ століття) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Л. Д. Зеленська. – Х., 2005. – 251 с.
6. Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования / И.А. Зимняя // Высшее образование сегодня. – 2003. – No5. – С.34–42.
7. Коджаспирова Г. М. Словарь по педагогике / Г. Коджаспирова, А. Коджаспиров. – М. : ИКЦ «МарТ»; Ростов н/Д : Издательский центр «МарТ», 2005. – 448 с.
8. Маслов В. І. Принципи менеджменту в установах освіти / В. І. Маслов // Освіта і управління. – 1997. – No1. – С. 80.
9. Навчальні інновації та їхній вплив на якість університетської освіти : [зб. матеріалів до наук.-метод. конф. 29 січ. 2003 р.]. - К. : КНЕУ, 2003. – 492 с.
10. Стрельніков В. Ю. Розвиток професійної компетентності вчителів у закладах післядипломної освіти : дис. .... канд. пед. наук : 13.00.04 / В. Ю. Стрельніков. – К., 1995. – 223 с.
11. Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. Хуторской // Народное образование. - 2003. - No 2. - С. 58–64.
Published
13-09-2012
How to Cite
Скоробогатова, М. Р. (2012). The professional competence of teachers of higher educational institutions. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 36, 204–211. https://doi.org/10.31812/educdim.v36i0.3413
Issue
Section
Obsolete4
License
Copyright (c) 2012 М. Р. Скоробогатова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.