The professional competence of teachers of higher educational institutions

Authors

  • М. Р. Скоробогатова Taurida National V.I.Vernadsky University

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v36i0.3413

Keywords:

competence, professional competence, pedagogical competence

Abstract

Skorobogatova M. The professional competence of teachers of higher educational institutions.

Not enough the modern teacher of higher educational establishment to have only knowledges in certain subject domain, even high-level. For forming of professional competence permanent self-perfection and samorazvitie is needed. Application of kompetentnostnogo approach will let to carry out development of methodology and criteria of estimation of quality of preparation of teachers of institutes of higher.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 173 / PDF downloads: 0

Author Biography

М. Р. Скоробогатова, Taurida National V.I.Vernadsky University

Ph.D. (Educational Sciences), Assintаnt Professor

References

1. Браже Т. Слагаемые профессионализма: Совершенствование педагогического мастерства / Т. Браже // Учитель. – 2001. – No2. – С. 59–64.
2. Гура О. І. Психолого-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу: теоретико-методологічний аспект: [монографія] / О. І. Гура. - Запоріжжя : ГУ «ЗІДМУ», 2006. - 332 с.
3. Дибкова Л. М. Індивідуальний підхід у формуванні професійної компетентності майбутніх економістів : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Л. М. Дибкова. – К., 2006. – 223 с.
4. Елканов С. Б. Основы профессионального самовоспитания будущего учителя / С. Б. Елканов. – М. : Просвещение, 1989. – 189 с.
5. Зеленська Л. Д. Проблема формування професійно-педагогічної компетентності вчених вищих навчальних закладів Слобожанщини (кінець XIX – початок ХХ століття) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Л. Д. Зеленська. – Х., 2005. – 251 с.
6. Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования / И.А. Зимняя // Высшее образование сегодня. – 2003. – No5. – С.34–42.
7. Коджаспирова Г. М. Словарь по педагогике / Г. Коджаспирова, А. Коджаспиров. – М. : ИКЦ «МарТ»; Ростов н/Д : Издательский центр «МарТ», 2005. – 448 с.
8. Маслов В. І. Принципи менеджменту в установах освіти / В. І. Маслов // Освіта і управління. – 1997. – No1. – С. 80.
9. Навчальні інновації та їхній вплив на якість університетської освіти : [зб. матеріалів до наук.-метод. конф. 29 січ. 2003 р.]. - К. : КНЕУ, 2003. – 492 с.
10. Стрельніков В. Ю. Розвиток професійної компетентності вчителів у закладах післядипломної освіти : дис. .... канд. пед. наук : 13.00.04 / В. Ю. Стрельніков. – К., 1995. – 223 с.
11. Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. Хуторской // Народное образование. - 2003. - No 2. - С. 58–64.

Published

13-09-2012

How to Cite

Скоробогатова, М. Р. (2012). The professional competence of teachers of higher educational institutions. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 36, 204–211. https://doi.org/10.31812/educdim.v36i0.3413

Issue

Section

Obsolete4