Gender approach in secondary education (to study drama material Lesia Ukrainka in grade 10)

Authors

  • Н. Л. Сеньовська Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v36i0.3458

Keywords:

gender, gender stereotypes, gender approach in education, gender aspect of study of dramatics

Abstract

Senevskaya N. Gender approach in secondary education (to study drama material Lesia Ukrainka in grade 10).

In the article gender approach is characterized in secondary education that consists both in circulating of present gender stereotypes and in advancement of ideas of gender equality. The gender analysis of dramatic poems of Lesia Ukrainian as one of facilities of correction of process of socialization is described youth depending on sex.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 102 / PDF downloads: 130

Author Biography

Н. Л. Сеньовська, Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University

Ph.D. (Pedagogical Science), Assistant

References

1. Агеєва В. Гендерна літературна теорія та критика / В. Агеєва // Основи теорії гендеру : [навч. посіб]. – К. : «К.І.С», 2004. – С.426–445.
2. Гендерні стандарти сучасної освіти : зб. рекомендацій. Частина 1. [Електронний ресурс]– Київ, 2010.– Режим доступу : http://www.vsirivni.com.ua/sites/default/files/ 2011_gender_standards_p1.pdf
3. Кікінеджі О.М. Формування гендерної культури молоді: науково-методичні матеріали до тренінгової програми : [навч. посіб.] – 2-ге вид., виправл./ О. Кікінеджі, О. Кізь. – Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2009. – 160 с.
4. Кравець В. П. Історія гендерної педагогіки : [навч. посіб.] / В.П. Кравець. – Тернопіль: Джура, 2005. – 440 с.
5. Літературознавча енциклопедія: [автор-уклад. Ю. І. Ковалів]. – К.: Академія, 2007. – Т.1. – 608 c.

Published

13-09-2012

How to Cite

Сеньовська, Н. Л. (2012). Gender approach in secondary education (to study drama material Lesia Ukrainka in grade 10). Pedagogy of Higher and Secondary Education, 36, 439–444. https://doi.org/10.31812/educdim.v36i0.3458

Issue

Section

Obsolete5