Definitional analysis of concept learning environment engineering and teaching university

Authors

  • Т. В. Яковенко Stakhanov Educational and Scientific Institute of Mining and Educational Technologies, Ukrainian Academy of Engineering and Pedagogy

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v36i0.3486

Keywords:

environment, educational environment, studying environment, engineering and teaching institution of higher education, the future engineer teacher

Abstract

Yakovenko T. Definitional analysis of concept learning environment engineering and teaching university.

The article summarizes different approaches to the concepts of environment, educational environment, studying environment presents the author’s interpretation of them. Based on the analysis of research is formed the definition of studying environment of engineering pedagogical university.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 73 / PDF downloads: 89

Author Biography

Т. В. Яковенко, Stakhanov Educational and Scientific Institute of Mining and Educational Technologies, Ukrainian Academy of Engineering and Pedagogy

Yakovenko T. Definitional analysis of concept learning environment engineering and teaching university.

The article summarizes different approaches to the concepts of environment, educational environment, studying environment presents the author’s interpretation of them. Based on the analysis of research is formed the definition of studying environment of engineering pedagogical university

References

1. Биков В. Ю. Навчальне середовище сучасних педагогічних систем / В. Ю. Биков // Личность в едином образовательном пространстве : сборник научных статей І Международного образовательного форума. – Запорожье : ООО ,,ЛИПС” ЛТД, 2010. – С. 234-243.
2. Виды сред в образовании : електронний ресурс. – Режим доступу : http://courses.urc.ac.ru/eng/u7-9.html
3. Вишнякова А. В. Образовательная среда как условие формирования информационно-коммуникативной компетентности учащихся : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Вишнякова Анжелика Владимировна. – Оренбург, 2002. – 172 с.
4. Габа І. М. Освітнє середовище: соціально-психологічна парадигма / І.М. Габа //Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Ін-ту психології ім.Г.С. Костюка АПН України. – К., 2010. – Т.7; вип. 22. – С.27–31.
5. Иванов Д. В. Психолого-педагогические подходы к исследованию образовательной среды / Д. В. Иванов // Мир психологии. – No 4. – 2006. – С. 167-173.
6. Каташов А. І. Педагогічні основи розвитку інноваційного освітнього середовища сучасного ліцею: автореф. дис. на здобуття наукового ступеня кандидата пед. наук: 13.00.01 / А.І. Каташов. – Луганськ, 2001. – 20 с.
7. Ковалёв Г. А. Психическое развитие ребёнка и жизненная среда / Г. А. Ковалёв // Вопросы психологию – 1993. – No1. – С. 13–23.
8. Кулюткин Ю. Образовательная среда и развитие личности / Ю. Кулюткин, С. Тарасов // Новые знания. – 2001. – No 1. – 151 с.
9. Леонтьев A. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1975. – 304 с.
10. Ліннік О. О. Дефініційний аналіз поняття ,,освітньо-професійне середовище ВНЗ” / О.О. Ліннік // Проблеми сучасної педагогічної освіти: педагогіка і психологія. – Випуск No35, частина 1, 2012 р. : електронний ресурс. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/Portal/soc_gum/pspo/2012_35_1/Linnik.pdf
11. Мануйлов Ю. С. Средовой подход в воспитании / Ю. С. Мануйлов // Педагогика. – 2000. – No7. – С. 36-41.
12. Ожегов С. И. Словарь русского языка около 53000 слов / С.И. Ожегов. – [изд. 8-е], стереотип. – М. : Сов. Энциклопедия, 1970. – С. 749.
13. Рубцов В. В. Оценка образовательной среды школы/ В.В. Рубцов // Материалы второй Российской конференции по экологической психологии. – М., 2000. – С.176-177.
14. Сергеев С. Ф. Методологические основы проектирования обучающих сред / С. Ф. Сергеев // Авиакосмическое приборостроение. – 2006. – No 2.
15. Слободчиков В. И. Образовательная середа: реализация целей образования в пространстве культуры / В. Слободчиков // Новые ценности образования: Культурные модели школ. – М., 1997. – С.32-36.
16. Советский энциклопедический словарь / [гл. ред. А.М. Прохоров]; редкол.: А.А. Гусев и др. – [изд. 4-е]. – М. : Сов энциклопедия, 1987. – С. 923, 1263,
17. Тэн И. Философия искусства / И. Тэн. – М.: Республика, 1996. – 351 с.
18. Шмис Т. Г. Разработка информационной образовательной среды на основе деятельностного подхода (Для системы повышения квалификации педагогических кадров) : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Шмис Тигран Гамлетович. – Красноярск, 2004. – 161 с.
19. Ясвин В. А.Образовательная среда: от моделирования к проектированию / Витольд Альбертович Ясвин. – М. : Смысл, 2001. – 365 с.

Published

13-09-2012

How to Cite

Яковенко, Т. В. (2012). Definitional analysis of concept learning environment engineering and teaching university. Educational Dimension, 36, 583–590. https://doi.org/10.31812/educdim.v36i0.3486

Issue

Section

Obsolete5