Development of motivation as a condition of organization of cognitive activity of students of higher educational institutions in the process of teaching the humanities
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v35i0.3507Keywords:
organization of cognitive activity of students, motivation, cognitive motivation, forming of motivation, development of motivationAbstract
Gushko O.A. Development of motivation as a condition of organization of cognitive activity of students of higher educational institutions in the process of teaching the humanities.
The author of the article investigates the process of development of motivational sphere of students and distinguishes it as an objective condition of the organization of cognitive activity of students of higher educational establishments.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...
Abstract views: 89
/ PDF downloads: 98
References
1. Биктагиров К. Л. Дидактические условия обучения татарскому языку : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Общая педагогика и история педагогики» / К. Л. Биктагиров. – Казань, 1973. – 286 с.
2. Буряк В. К. Активность и самостоятельность учащихся в познавательной деятельности / В. К. Буряк // Педагогика. – 2007. – No8. – С. 71–78.
3. Васильева М. М. Условия формирования мотивации при изучении иностранного языка / М. М. Васильева // ИЯШ. – 1981. – No2. – С. 41–45.
4. Выготский Л. С. Проблемы общей психологии / Л. С. Выготский; под ред. В. В. Давыдова // Собр. соч. – М. : Педагогика, 1988. – Т. 2. – 504 с.
5. Гальперин П. Я. Методы обучения и умственного развития / П. Я. Гальперин. – М. : МГУ, 1985. – 45 с.
6. Гурвич П. Б. Усиление мотивации учебной деятельности, направленной на овладение лексикой иностранного языка / П. Б. Гурвич, С. Т. Григорян // Иностранный язык в школе. – 1976. – No5. – С. 50–58.
7. Данилов М. А. Дидактика [учеб. пособие] / М. А. Данилов, Б. П. Есипов. – М. : Педагогика, 1957. – 518 с.
8. Маркова А. К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте : [пособ. для учит.] / А. К. Маркова. – М. : Просвещение, 1983. – 96 с.
9. Матюшкин A. M. Психологическая структура, динамика и развитие познавательной активности / A. M. Матюшкин // Вопросы психологии. – 1982. – No4. – С. 5–17.
10. Педагогическая энциклопедия : в 4 т. / гл. ред. И. А. Каиров. – М. : Советская энциклопедия, 1966. – Т. З. – 879 с.
11. Познавательные процессы и способности в обучении: [учеб. пособ. для студентов пед. ин-тов] / под ред. В. Д. Шадрикова. – М. : Просвещение, 1990. – 142 с.
12. Скаткин М. Н. Активизация познавательной деятельности учащихся в обучении / М. Н. Скаткин. – М. : Педагогика, 1965. – 175 с.
13. Тарнопольский О. Б. Методика обучения английскому языку на 1 курсе технического вуза / О. Б. Тарнопольский. – К. : Вища школа, 1989. – 158 с. 14. Философский словарь / под ред. М. М. Розенталя. – [3-е изд.]. – М. : Политиздат, 1975. – 496 с.
2. Буряк В. К. Активность и самостоятельность учащихся в познавательной деятельности / В. К. Буряк // Педагогика. – 2007. – No8. – С. 71–78.
3. Васильева М. М. Условия формирования мотивации при изучении иностранного языка / М. М. Васильева // ИЯШ. – 1981. – No2. – С. 41–45.
4. Выготский Л. С. Проблемы общей психологии / Л. С. Выготский; под ред. В. В. Давыдова // Собр. соч. – М. : Педагогика, 1988. – Т. 2. – 504 с.
5. Гальперин П. Я. Методы обучения и умственного развития / П. Я. Гальперин. – М. : МГУ, 1985. – 45 с.
6. Гурвич П. Б. Усиление мотивации учебной деятельности, направленной на овладение лексикой иностранного языка / П. Б. Гурвич, С. Т. Григорян // Иностранный язык в школе. – 1976. – No5. – С. 50–58.
7. Данилов М. А. Дидактика [учеб. пособие] / М. А. Данилов, Б. П. Есипов. – М. : Педагогика, 1957. – 518 с.
8. Маркова А. К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте : [пособ. для учит.] / А. К. Маркова. – М. : Просвещение, 1983. – 96 с.
9. Матюшкин A. M. Психологическая структура, динамика и развитие познавательной активности / A. M. Матюшкин // Вопросы психологии. – 1982. – No4. – С. 5–17.
10. Педагогическая энциклопедия : в 4 т. / гл. ред. И. А. Каиров. – М. : Советская энциклопедия, 1966. – Т. З. – 879 с.
11. Познавательные процессы и способности в обучении: [учеб. пособ. для студентов пед. ин-тов] / под ред. В. Д. Шадрикова. – М. : Просвещение, 1990. – 142 с.
12. Скаткин М. Н. Активизация познавательной деятельности учащихся в обучении / М. Н. Скаткин. – М. : Педагогика, 1965. – 175 с.
13. Тарнопольский О. Б. Методика обучения английскому языку на 1 курсе технического вуза / О. Б. Тарнопольский. – К. : Вища школа, 1989. – 158 с. 14. Философский словарь / под ред. М. М. Розенталя. – [3-е изд.]. – М. : Политиздат, 1975. – 496 с.
Downloads
Published
13-09-2012
How to Cite
Гушко, О. А. (2012). Development of motivation as a condition of organization of cognitive activity of students of higher educational institutions in the process of teaching the humanities. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 35, 8–16. https://doi.org/10.31812/educdim.v35i0.3507
Issue
Section
Theoretical and practical problems of higher school pedagogy
License
Copyright (c) 2012 О. А. Гушко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.