Formation of linguistic and speech competence of primary school students
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v35i0.3522Keywords:
speech training, interaction, linguistic and methodical technology, approach, word combination poetic studyingAbstract
Diduk-Stup'yak H. I. Formation of linguistic and speech competence of primary school students.
Тhe article deas with the basic school students’ speech training peculiarities during the process of application of the innovative linguistic and methodical technology «The polytypic approaches interaction for learning Ukrainian language». The actuality, the tasks of the research and methodical basis educational actions confrontation in four types of speech activity are found out. Some definitions for «approach» and the own interpretation of this term are indicated; the system of the word combination poetic studying at the fifth year in the way of the combination of such approaches as communicative and active, personality
oriented, social and cultural, text centered and competent.
Downloads
Metrics
References
2. Дідук Г. І. Комунікативно-функціональний аспект вивчення словосполучення і речення у 5–8 класах / Галина Іванівна Дідук // Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського : [зб. наук. праць]. – Випуск 2. – Одеса : ПДПУ ім. К. Д. Ушинського, 2000. – С. 49 –53.
3. Дідук Г. І. Конструювання та метод редагування в комунікативно-лінгвостилістичній роботі під час вивчення займенника у 6-му класі / Галина Іванівна Дідук // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. – 2002. – No 8. – С. 95–99.
4. Дідук Г. І. Реалізація когнітивного принципу навчання у процесі комунікативно-лінгвостилістичної роботи на уроках української мови / Галина Івані- вна Дідук // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. Лінгводидактика. – 2004. – No1. – С. 56–59.
5. Дідук Г. І. Проблема інтеракції комунікативно-функціонального і компетентнісно-орієнтованого підходів у чинних програмах і підручниках / Галина Іванівна Дідук // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. Лінгводидактика. – 2007. – No 9. – С. 194–199.
6. Донченко Т. Два уроки на одну тему / Тамара Донченко // Дивослово. – 1996 – No 9. – С. 32–34.
7. Дороз В. Сучасні культурологічні підходи до навчання учнів-білінгвів другої мови / Вікторія Дороз // Українська мова і література в школі. – 2010. – No 3. – С. 14–18.
8. Пассов Е. И. Коммуникативное иноязычное образование: концепция развития индивидуальности в диалоге культур / Е. И. Пассов. – Липецк : Липецк. гос. пед. ин-т, 1998. – 159 с.
9. Пентилюк М. Концепція когнітивної методики навчання української мови / Марія Пентилюк, Алла Нікітіна, Олена Горошкіна // Дивослово. – 2004. – No 8. – С. 5–9.
10. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова 5–12 класи / за ред. Скуратівського Л. В. – К. : – Ірпінь, 2005. – 136 с.
11. Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий (Серия «Энциклопедия образовательных технологий») / Герман Константинович Селевко. – М. : Флинта-Наука, 2006. – С. 71.
12. Anthony E. M. Approach, method and teaching // English Language Teaching. – London, 1963. – Vol. 17. – P. 63–67.
13. Byram M. Westigation studies in foreign language teaching clevedon: Multilingual Mateers ltd., 1991. – P. 8–17.
14. Byram M. and Zarat G. Definitions, objectives and assessment of sociocultural competence // A Common European Framework for Language Teaching and Learning. – Strasbourg: Council of Europe Press, 1994. – P. 19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Г. І. Дідук-Ступ’як
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.