Active group teaching methods: a dialogical approach

Authors

  • Г. В. Дьяконов V. Vinnichenko Kirovohrad State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v35i0.3533

Keywords:

dialogue, principles and mechanisms of dialogue, group learning, active methods of learning

Abstract

Dyakonov G. V. Active group teaching methods: a dialogical approach.

In the article the dialogic approach is carried out to the analysis of principles and laws of active forms and methods of the group learning. Coming from the methodological pictures of nature of dialog, the theoretical chart of analysis of the dialogic phenomena and processes is offered in the field of the active group learning and collective educational activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 88 / PDF downloads: 154

Author Biography

Г. В. Дьяконов, V. Vinnichenko Kirovohrad State Pedagogical University

Doctor of Psychological Sciences, Professor

References

1. Балаев А. А. Активные методы обучения / А. А. Балаев. – М. : Профиздат, 2006. – С. 67–75.
2. Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского / М. М. Бахтин. – М. : Советская Россия, 1979. – 320 c.
3. Бубер М. Два образа веры / М. Бубер. – М. : Республика, 1995. – 468 с.
4. Виноградова М. Д. Коллективная познавательная деятельность и воспитание школьников / М. Д. Виноградова, И. Б. Первин. – М. : Просвещение, 1977. – 206 с.
5. Габрусевич С. А. От деловой игры – к профессиональному творчеству / С. А. Габрусевич, Г. А. Зорин. – Минск : Университетское, 1999. – 125 с.
6. Дежникова Н. С. Товарищеская взаимопомощь школьников / Н. С. Дежникова, И. Б. Первин. – М. : Просвещение, 2011.– 80 с.
7. Дьяконов Г. В. Психология педагогического общения / Г. В. Дьяконов. – Кировоград : Изд-во КГПИ, 1992. – 213 с.
8. Дьяконов Г. В. Основы диалогического подхода в психологической науке и практике / Г. В. Дьяконов. – Кировоград : Полиграфия, 2007. – 847 с.
9. Дьяченко В. К. Организационная структура учебного процесса и ее развитие / В. К. Дьяченко. – М. : Просвещение, 1989. – 224 с.
10. Емельянов Ю. Н. Активное социально-психологическое обучение / Ю. Н. Емельянов. – Ленинград : Изд-во ЛГУ, 1995. – 168 с.
11. Жуков Ю. М. Диагностика и развитие компетентности в общении / Ю. М. Жуков, Л. А. Петровская, П. В. Растянников. – М. : Изд-во МГУ, 2010. – 104 с.
12. Карпенко З. С. Герменевтика психологічної практики / З. С. Карпенко. –К. : РУТА, 2001. – 160 с.
13. Ковалев Г. А. Три парадигмы в психологии – три стратегии психологического воздействия / Г. А. Ковалев // Вопросы психологии, 1987, No 2. – С. 41–49.
14. Крюков М. М. Принципы отражения экономической действительности в деловых играх /М. М. Крюков, Л. И. Крюкова. – М. : Наука, 1998. – 205 с.
15. Лийметс Х. Х. Групповая работа на уроке / Х. Х. Лийметс. – М. : Знание, 1975. – 64 с.
16. Ляудис В. Я. Методика преподавания психологии / В. Я. Ляудис. – М. : Изд-во МГУ, 1984. – 82 с.
17. Павлова Л. Г. Спор, дискуссия, полемика / Л. Г. Павлова. – М. : Просвещение, 2001. – 127 с.
18. Пашукова Т. И. Методика ролевой дискуссии / Т. И. Пашукова. – Кировоград : Знание, 2008. – 26 с.
19. Психология общения и диалога учителя и учащихся / под ред. Г. В.Дьяконова. – Кировоград : Изд-во КГПИ, 1993. – 148 с.
20. Слободчиков В. И. Психология человека. Введение в психологию субъективности / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. – М. : Школа-Пресс, 1995. – 384 с.
21. Флоренская Т. А. Диалог в практической психологии / Т. А. Флоренская. –М. : Изд-во НИИОПП, 2006. – 244 с.
22. Формирование учебной деятельности студентов / под ред. В. Я. Ляудис. – М. : Изд-во МГУ, 2006. – 240 с.
23. Хруцкий Е. А. Организация проведения деловых игр / Е. А. Хруцкий. – М. : Высшая школа, 2007. – 320 с.

Published

13-09-2012

How to Cite

Дьяконов, Г. В. (2012). Active group teaching methods: a dialogical approach. Educational Dimension, 35, 188–197. https://doi.org/10.31812/educdim.v35i0.3533

Issue

Section

Current issues of education