Psychological and pedagogical bases for determining the content and structure of pedagogical test
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v35i0.3543Keywords:
pedagogical test, test-like questions, test question, essay question, objective questionAbstract
Pyeychyeva L. D. Psychological and pedagogical bases for determining the content and structure of pedagogical test.
The article is dedicated to the generalization of the main psychopedagogical approaches to the determination of the pedagogical test content and structure. The classification of test questions main types as a test structural unit is supplied. The merits and demerits of test questions and also formal, statistical and psycho-pedagogical requirements for their inclusion to the pedagogical test content are considered.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...
Abstract views: 105
/ PDF downloads: 110
References
1. Аванесов В. С. Композиция тестовых заданий : [учеб. книга] / Вадим Сергеевич Аванесов. – [3 изд., доп.]. – М. : Центр тестирования, 2002. – 240 с.
2. Аванесов В. С. Определение, предмет и основные функции педагогической диагностики / Вадим Сергеевич Аванесов // Педагогическая диагностика. – 2002. – No 1. – С. 32–46.
3. Аванесов В. С. Понятийный аппарат педагогической тестологии / Вадим Сергеевич Аванесов // Педагогическая диагностика. – 2002. – No2. – С. 34 – 46.
4. Майоров А. Н. Теория и практика создания тестов для системы образования. (Как выбирать, создавать и использовать тесты для целей образования) / Алексей Николаевич Майоров. – М. : Интеллект-центр, 2001. – 296 с.
5. Морська Л. І. Теоретико-методологічні основи розробки та застосування комп’ютерного педагогічного тесту : [монографія] / Лілія Іванівна Морська. – Тернопіль : Астон, 2006. – 160 с.
6. Педагогические тесты. Вопросы разработки и применения: пособие для преподавателей / B. C. Аванесов, T. С. Хохлова, Ю. А. Ступак, О. Е. Потап, В. Г. Чернявский, С. А. Плискановский.– Дніпропетровськ : Пороги, 2005. – 64 с.
7. Челышкова М. Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов : [учеб. пособ.] / М. Б. Челышкова. – М. : Логос, 2002. – 432 с.
8. Чорна Н. В. Оцінювання навчальних досягнень учнів методом тестування в педагогіці США : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.01 / Наталія Володимирівна Чорна; Житомир. держ. ун-т ім. І. Франка. – Житомир, 2005. – 20 с.
2. Аванесов В. С. Определение, предмет и основные функции педагогической диагностики / Вадим Сергеевич Аванесов // Педагогическая диагностика. – 2002. – No 1. – С. 32–46.
3. Аванесов В. С. Понятийный аппарат педагогической тестологии / Вадим Сергеевич Аванесов // Педагогическая диагностика. – 2002. – No2. – С. 34 – 46.
4. Майоров А. Н. Теория и практика создания тестов для системы образования. (Как выбирать, создавать и использовать тесты для целей образования) / Алексей Николаевич Майоров. – М. : Интеллект-центр, 2001. – 296 с.
5. Морська Л. І. Теоретико-методологічні основи розробки та застосування комп’ютерного педагогічного тесту : [монографія] / Лілія Іванівна Морська. – Тернопіль : Астон, 2006. – 160 с.
6. Педагогические тесты. Вопросы разработки и применения: пособие для преподавателей / B. C. Аванесов, T. С. Хохлова, Ю. А. Ступак, О. Е. Потап, В. Г. Чернявский, С. А. Плискановский.– Дніпропетровськ : Пороги, 2005. – 64 с.
7. Челышкова М. Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов : [учеб. пособ.] / М. Б. Челышкова. – М. : Логос, 2002. – 432 с.
8. Чорна Н. В. Оцінювання навчальних досягнень учнів методом тестування в педагогіці США : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.01 / Наталія Володимирівна Чорна; Житомир. держ. ун-т ім. І. Франка. – Житомир, 2005. – 20 с.
Downloads
Published
13-09-2012
How to Cite
Пєйчєва, Л. Д. (2012). Psychological and pedagogical bases for determining the content and structure of pedagogical test. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 35, 264–272. https://doi.org/10.31812/educdim.v35i0.3543
Issue
Section
Current issues of education
License
Copyright (c) 2012 Л. Д. Пєйчєва
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.