Реалізація рефлексивної моделі практики освіти у сучасній фінській школі

Основний зміст статті

Kyrylo Ye. Stupak

Анотація

У статті розглядається приклад країни, освітня система якої увібрала в себе ідеї філософських концепцій критичного мислення І. Канта та М. Ліпмана. Адже саме завдяки динамічним інтеграційним процесам у світі, ми звертаємо увагу на рефлексивні моделі освіти, які приводять нас до запитання : Що ж на сьогоднішній день є більш актуальним - заучування інформації чи її критичний аналіз?


У статті зроблена спроба дослідити організацію навчання у фінських школах через призму рефлексивної моделі І. Канта та рефлексивної моделі практики освіти М. Ліпмана.


І. Кант у своїй роботі "Критика чистого розуму" використовував поняття рефлексії з метою роз'яснення специфіки роботи свідомості. Він поділяв поняття рефлексії на трансцендентальну і логічну. Логічна рефлексія тільки порівнлює поняття між собою і не може судити про речі апріорі. Трансцендентальна рефлексія - підстава можливості об'єктивного порівняння уявлень одне з одним.


Спираючись на положення із робіт І. Канта про рефлексію як спосіб утворення нових понять і суджень через порівняння вже наявних уявлень, М. Ліпман запропонував рефлексивну модель освіти, якій присвячена його робота "Рефлексивна модель практики освіти".


Також у статті проаналізована роль феномено-орієнтованого навчання та викладання (phenomenon-based teaching and learning) у вихованні критичного мислення, яке необхідне для успішної життєдіяльності особистості в сучасному інформаційному суспільстві. Фінляндія на практиці демонструє, як вивчення феноменів допомагає учневі не просто зрозуміти те, що відбувається, а й підштовхує його до формулювання самостійної думки з будь-якого життєвого питання. Таким чином створюється підхід під назвою "рефлексивна модель освіти", яка в повній мірі розглядалася І. Кантом в сфері філософії, а М. Ліпманом у сфері психології і педагогіки.


У статті зроблена спроба аргументувано довести, що організація процесу навчання у фінській школі має ознаки рефлексивної парадигми критичної практики, що є невід'ємною особливістю фінської системи освіти на сучасному етапі її розвитку.


Досвід організації навчання у фінськіій школі може бути використаний при розбудові нової української школи.

Деталі статті

Як цитувати
Stupak, K. (2020). Реалізація рефлексивної моделі практики освіти у сучасній фінській школі. Освітній вимір, 55, 46-59. https://doi.org/10.31812/educdim.v55i0.4378
Розділ
History of Education, Learning and Training
Біографія автора

Kyrylo Ye. Stupak, Криворізький державний педагогічний університет

Аспірант кафедри педагогіки Криворізького державного педагогічного університету

Посилання

1. Adamenko, N.: “Spilnota doslidnykiv” M. Lipmana: filosofski zapytuvannia, obhovorennia, arhumentatsii ta kontrarhumentatsii vustamy ditei (M. Lipman’s “Community of Researchers”: Philosophical Questions, Discussions, Arguments and Counter-Arguments through Children’s Mouths). Filosofiia osvity 1–2, 275–287 (2011)
2. Hryniuk, S. P.: Sumlinna pratsia: yak finy pobuduvaly uspishnu systemu osvity (Hard work: how the Finns built a successful education system). Visnyk pisliadyplomnoi osvity 5, 57–64 (2011)
3. Zhadiaev, D.V.: O poniatii refleksii u I.Kanta (On the concept of reflection in I.Kant). https://www.academia.edu/7866313/%D0%9E_%D0%BF%D0%BE%D0%BD%D1%8F%D1%82%D0%B8%D0%B8_%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B8%D0%B8_%D1%83_%D0%98_%D0%9A%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B0_On_Concept_of_Reflection_in_Kant_Rus_(2009). Accessed 29 Nov 2020
4. Zagvozdkin, V.: Sekret finskogo uspekha (The secret of Finnish success). Narodnoe obrazovanie 14, 57–66 (2006)
5. Kant, I.: Kritika chistogo razuma (Criticism of Pure Reason). Eksmo,Moscow (2006)
6. Kuzmin, A.A.: Tipologiia transtcendentalnoi refleksii v filosofii I.Kanta (Typology of transcendental reflection in the philosophy of I.Kant). In: Briushinkin, V.N. (ed) Kant zwischenWest und Ost, Vol. 1, pp. 228–234. Izd-vo RGU im. I.Kanta, Kaliningrad (2005)
7. Lipman, M.: The reflective model of educational practice. In: Thinking in Education. http://window.edu.ru/resource/200/42200/files/pril1_1.pdf (1991)
8. Lipman, M.: Krytychne myslennia: chym vono mozhe buty? (Critical thinking: what can it be?). Postmetodyka 2 (60), 33–41 (2005)
9. Ozhegov, S. I.: Slovar russkogo iazyka: 7000 slov (Russian dictionary: 7000 words). Russkii iazyk, Moscow (1989)
10. Pysarevskyi, M.: Osvita u Finliandii: shkoly bez stin, navchannia bez otsinok (Education in Finland: schools without walls, studies without grades). http://civilrightssociety.blogspot.com/2018/02/blog-post_2.html (2017). Accessed 25 Oct 2020
11. Rodiuk, N. Iu., Lazarenko, N. I., Ched, D.: Innovatsiini protsesy v rozvytku vyshchoi osvity Finliandii (Innovative processes in the development of higher education in Finland). Molodyi vchenyi 5.2 (57.2), 38–41 (2018)
12. Savchenko, O.Ya.: Dydaktyka pochatkovoi shkoly (Didactics of primary school). Heneza, Kyiv (1999)
13. Slovar inostrannykh slov (Dictionary of foreign words). Russkii iazyk, Moscow (1988)
14. Filosofskii entciklopedicheskii slovar (Philosophical Encyclopedic Dictionary). Inostrannaia literatura, Moscow (2003)
15. Anderson, L.W., Krathwohl, D.R. (eds.): A Taxonomy for Learning, Teachuing, and Assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Lonfman, New York (2001)

Найчастіше читають статті цього автора (авторів)

Особливість: цей модуль вимагає, що б був включений хоча б один модуль статистики / звітів. Якщо ваші модулі статистики повертають більше однієї метрики, то будь ласка обраний вами головну метрику на сторінці налаштувань сайту адміністратором і / або на сторінках налаштування керуючого журналом.