INTELLECTUAL AND METACOGNITIVE ABILITIES AS A CONDITION FOR PREVENTING THE TEACHER'S EMOTIONAL BURNING
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.4978Keywords:
emotional burnout of the teacher, prevention of emotional burnout of the teacher, metacognitive abilities, psychological well-beingAbstract
This article deals with the analysis of the peculiarities of the emotional burn-out in the pedagogic activity. The results of the empiric research on the connection between emotional burn-out with the intellectual and metacognitive abilities of a pedagogic are presented
Downloads
Metrics
References
Бойко В.В. Энергия эмоций в обданий: вигляд на себя и на других / В.В. Бойко. - М.: Информационно-издательский дом «Филинь». - 1996. - 472 с.
Булатевич Н.М. Синдром емоційного вигорання вчителя : автореф. дис....канд. психол. наук /19.00.04. - Київ, 2004.
Губина Т.И. Изучение эмоциогенньїх ситуаций в педагогическом воздействии / Т.И. Губина // Наука і освіта. - 2000. - № 1-2. - С. 123-124.
Джелілова Л.Р. Психологічні особливості розвитку професійного мислення майбутніх вчителів початкових класів : автореф. дис канд. психол. наук / Л.Р. Джелілова : 19.00.07. - Київ, 2008.
Зайчикова Т. В. Передумови розвитку синдрому професійного вигорання у працівників закладів середньої освіти / Т.В. Зайчикова // Актуальні проблеми психології Т. 1.: Соціальна психологія. Психологія управління. Організаційна психологія. - К.: Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України, 2001. - Ч. 1. - С. 136-141.
Митина Л.М. Психология професіонального развития учителя / Л.М. Митина. - М. : Флинта ; Московский психолого-социальній институт, 1998. - 200 с.
Назарук Н.В. Психологічні засоби профілактики «професійного вигорання» вчителя : автореф. Дис. канд. психол. наук / Н.В. Назарук : 19.00.07. - Івано-Франківськ, 2007.
Орел В. Е. Феномен "вигорання" в зарубежной психологии: эмпирические исследования и перспективи / В.Е. Орел // Психологический журная. - 2001. -Т. 22. - №1. - С.90-101.
Райгородский Д.Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты / Д.Я. Райгородский. - Самара : БАХРАХ, 1998. - 672 с.
Ронганская Т.И. Синдром вигорання в социальнмх профессиях / Т.И. Ронгтиская // Психологический журнал. - 2002. - Т. 23. - № 3. - С. 85-95.
Сергеева И.В. «Особенности змоциональной регуляции профессиональной дєятельности учителя в напряженньїх ситуациях» : автореф. дис... канд. психол. наук /И.В. Сергєева. - Киев, 2003.
Скворцова Ю.В. Разработка методики самооценки метакогаитивных знаний и метакогнитивной активности / Ю.В. Скворцова // Ярославский психологический вестник - Вып. 14. - М.-Ярославль: Изд-во «Российское психологическое общгство», 2005. -С. 65-70.
Фетискин Н.П. Социально-психологаческая диагностика развития личности и мальїх групп / Н.П. Фетискин, В.В.Козлов, Г. М. Мануйлов. - М., 2002. - С. 357-360.
Demirel Y., Güler N., Toktamis A Burnout among high school teachers in Turkey Professional Med J Sept 2005; 12(3): 312-316.
Maskach, C., Leiter, M. P. The truth about burnout: How organization cause personal stress and what do about it. San Francisco, CA: Jossey-Bass. 1997. P. 12-26.
Zimmerman L, Wangier J., Unterprink T., Peer R, Wirschung M., Bauer J. Mental beath in a sample of Geman teachers at the beginning of their occupational career// Abstracts of the XXIX Intermational Congress of psychoogy. Berlin Germany. July 20-25, 2008. In Introductional Journal of psychobgy. - Vol 43. Issue 3/4. June - August 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 N.V. Hrysenko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.