PROFESSIONAL PEDAGOGICAL PHENOMENON AS AN OBJECT OF RESEARCH

Authors

  • A.V. Torkhova

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.5133

Abstract

The definition and structure of a professional pedagogical phenomenon are defined more precisely in the article. On the basis of different points of view the characteristic features of the phenomenon are viewed upon. The pedagogical phenomenon is correlated with practicability, reality and mode of life. A target interrelation between a teacher and a student, means of education and educational environment are singled out in the structure of a pedagogical phenomenon. It is emphasised that it is impossible to get the authentic results of the research without all the components of the pedagogical phenomenon regularity being taken into account.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 66 / PDF downloads: 44

References

Бондаревская Е.В., КульневичС.В. Педагогика: личность в гуманистических теориях и системах воспитания: Учеб. пособие для студ. средн. и высш. пед. учеб. заведений. - Ростов-н/Д.: Творческий центр “Учитель”, 1999. - 560 с.

Гадамер Г.-Г. Актуальность прекрасного. М.: Искусство, 1991. 336 с.

Каджаспирова Г.М., Каджаспиров А.Ю. Педагогический словарь М.: Издательский центр «Академия», 2001. - 176 с.

Колесникова И.А. Педагогическая реальность: опыт межпарадигмалыюй рефлексии.- СПб.: “ДЕТСТВО-ПРЕСС”, 201. - 188 с.

Краевский В.В. Объект и предмет педагогической науки // Педагогика: Учеб. пособие для студ. пед вузов / Под ред. П.И. Пидкасистого. М.: Педагогическое общество России, 2002. - 640 с. - С.3-11.

Левшин Л.А. О природе явлений воспитания //Вопросы философии. 1968. - №6. - С. 58-59.

Лихачев Б. Т. Педагогика. Курс лекций: Учеб. пособие для студ. пед. учеб. заведений. - М.: Прометей, 1992. 528 с.

Макаренко A.C. Сочинения в 7 томах. - Т.У 11. М.: АПН РСФСР, 1958. - 489 с.

Моделирование педагогических ситуаций: Проблемы повышения качества и эффективности общепедагогической подготовки учителя / Под ред. Ю.Н.Кулюткина, Г.С.Сухобской. М.: Педагогика, 1981. 120 с.

Орлов А.Б. Психология личности и сущности человека: Парадигмы, проекции, практики: Учеб. пособие для студ. психол. фак. вузов. М.: Издательский центр «Академия», 2002. 272 с.

Педагогика: Учеб. пособие для студ. пед. ин-тов / Ю.К. Бабанский, В.А. Сластенин, H.A. Сорокин и др.: Под ред. Ю. К. Бабанского. - М.: Просвещение, 1988. - 479 с.

Подласый ИЛ. Педагогика: Учеб. для студ. высш. пед. учеб. заведений. М. Просвещение, 1996. - 432 с.

Посталюк II.Ю. Творческий стиль деятельности: педагогический (к пект. Казань: Изд-во Казан, ун-та, 1989. 206 с.

Сенько Ю.В. Гуманитарные основы педагогического образования. - М.: Издательский центр «Академия», 2000. - 240 с.

Скалкова Я. Методология и методы педагогических исследований. - М.: Педагогика, 1989. - 125 с.

Философский энциклопедический словарь. 2 издание / Ред. C.C. Аверинцев и др. М.: Советская энциклопедия, 1989. 815 с.

Харламов И.Ф. Педагогика: Учеб. пособие. -М .: Высш. шк., 1990. - 576 с.

Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности. СПб: Питер, 2001. 608 с.

Щуркова Н.Е. Воспитание как педагогическое явление // Педагогика: Учеб. пособие для студ. пед вузов / Под ред. П.И. Пидкасистого. М.: Педагогическое обгцество России, 2002. - 640 с. С. 367-402.

Published

26-06-2003

How to Cite

Torkhova, A. (2003). PROFESSIONAL PEDAGOGICAL PHENOMENON AS AN OBJECT OF RESEARCH. Educational Dimension, 5, 29–39. https://doi.org/10.31812/educdim.5133

Issue

Section

Articles