DEFINITION OF PSYCHOLOGICAL FEATURES PERSONAL AND PROFESSIONAL FORMATION FUTURE FOREIGN LANGUAGE TEACHER
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.6828Keywords:
psychological peculiarities of personal development, foreign language teacher, self-identification, integration of personal and professional senses, psychological peculiarities of professional developmentAbstract
The article is devoted to the study of psychological peculiarities of a future foreign language teacher personal and professional development. Selfidentification is stipulated in this work as the criteria of personal and professional peculiarities of the development of a future foreign language teacher. Personal and professional peculiarities of a future foreign language teacher's development are differentiated. The former include tendencies for identification personal: a) self-existence; b) self reflection in interpersonal communication; c) role in social life and activity. The latter refer to the following peculiarities: a) personality faces a necessity of appropriating the image of a creative reorganizing profession (which is pedagogue); b) language teacher’s professional image implies development of a subject’s activity in the sphere of inter-subjects’ communication; c) the specialty of foreign language teachers demands the identification of the future foreign language teachers in the culture of a foreign language they teach. The data of theoretical and empirical research demonstrate a certain misbalance in integration of personal and professional emotive-cognitive constructs, which motivates further search of psychological ways for making the process harmonically balanced.
Downloads
Metrics
References
Балл Г.О. Сучасний гуманізм і освіта: Соціально-філософські та психолого-педагогічні аспекти. - Рівне: “Ліста-М”. - 2003. - 128 с.
Баклушинский С.А., Белинская Е.П. Развитие представлений о понятии «социальная идентичность» // Идентичность: Хрестоматия / Сост. Л.Б. Шнейдер. - М.: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2003. - С. 116-134.
Борневассер М, Социальная структура, идентификация и социальный контакт // Идентичность: Хрестоматия / Сост. Л.Б. Шнейдер. - М.: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2003. - С. 135-143.
Буякас Т.М. О проблемах становления чувства идентичности у студентов-психологов // Идентичность: Хрестоматия / Сост. Л.Б. Шнейдер. - М.: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2003. - С. 221-224.
Винославська О., Зливков В. Нормовідповідність і самоідентифікація в структурі ідентичності педагога // Соціальна психологія. - 2006 - №4 (18) - С. 113-119.
Зеер Э.Ф. Психология профессий: Учебное пособие для студентов вузов. - 3-є изд., перераб., доп. - М.: Академический Проект; Фонд «Мир», 2005. - 336 с.
Зливков В.Л. Самоідентифікація в педагогічній комунікації. - К.: Український центр політичного менеджменту, 2005. - 144 с.
Зливков В. Проблема особистісної та професійної самоідентифікації в сучасній психології // Соціальна психологія. - 2006 - №5 (19) - С. 128-136.
Кісь P. Мова, думка і культурна реальність (від Олександра Потебні до гіпотези мовного релятивізму) - Львів: Літопис, 2002. - 304 с.
Климов Е.А. Образ мира в разнотипных профессиях: Учеб. пособие для вузов. - М.: Изд-во МГУ, 1995. - 223 с.
. Коропецька О.М. Проблема професійної ідентичності в контексті реформи освіти в Україні // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН Украйні / За ред.. С.Д. Максименка. Т. IX, част. 3. - K., 2007. - С. 152-158.
Костюк Г.С. Психологические аспекты опытно-экспериментальных педагогических исследований // Костюк Г.С. избр. психол. труды. - М.: Педагогика, 1988. - С.76-86.
Леви-Стросс К. Первобытное мышление: Пер. с фр. - М.: Республика, 1994. - 384 с.
Леонтьев A.A. Основы психолингвистики. - 3-є изд. - М.: Смысл; СПб.: Лань, 2003. - 287 с.
Максименко С.Д. Генезис существования личности. - К.: Издательство ООО “КММ”, 2006. - 240 с.
Маслоу А. Психология Бытия: Пер. с англ. - М.: Рефл - Бук; К.: Ваклер, 1997. - 300 с.
Мусатов С.О. Психологія педагогічної комунікації: теоретико-методологічний аналіз. - Київ-Рівне: Ліста - М. - 2003. - 170 с.
Наумов В.В. Лингвистическая идентификация личности. Изд. 2-е, стереотипное. М.: КомКнига, 2007. - 240 с.
Носова Н.В. Готовність педагогів до реалізації фасилітативної дії у навчально-виховному прцесі // Збірник наукових праць Інституту психології ім.. Г.С.Костюка АПН Украйні / За ред.. С.Д.Максименка. Т. VIII, вип. 4. - K., 2006 - С. 258-267.
Потебня A.A. Собрание трудов; Мысль и язык / Ю.С. Рассказов, O.A. Сычев (подгот.). - М.: Лабиринт, 1999. - 300 с.
Пряжников Н.С. Профессиональное и личностное самоопределение. - М.,1996. - С. 24-47.
Пряжников Н.С. Психологический смысл труда: Учеб. пособие к курсу «Психология труда и инженерная психология». - М.: Изд-во «Ин-т практ. психологии». - Воронеж: НПО «МОДЭК», 1997. - 351 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологи. - СПб.: Питер Ком,1999. - 720 с.
Самоукина Н.В. Психология профессиональной деятельности. 2-изд.. - СПб.: Питер, 2004. - 224 с.
Сыманюк Э.Э. Психология профессионально обусловленных кризисов. - М.: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2004. - 320 с.
Титаренко Т.М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. - K.: Либідь, 2003. - 376 с.
Ткачук Т.М., Овсянкіна Л.А., Іщенко О.М. Вивчення професійної спрямованості майбутніх педагогів як умова їх ефективної соціалізації // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АГІН Украйні / За ред.. С.Д. Максименка. T. IX, част. 3. - К., 2007 - С. 384 - 389
Хроленко А.Т. Основы лингвокультурологии: Учебное пособие / А.T. Хроленко; Под ред. В.Д. Бондалетова. - М.: Флінта: Наука, 2004. - 184 с.
Швидкий В.О. Особливості формування Я-концепції в професійному становленні особистості: Автореф. канд.. психол. наук. 19.00.07. - К., 2007. - 18 с.
Шнейдер Л.Б. Профессиональная идентичность: теория, эксперимент, тренинг: Учеб. пособие. - М.: Издательство Московского психологосоциального института; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2004. - 600 с.
Щерба Л.В. Языковая система и речевая деятельность. - Ленинград: “Наука”, 1974. - 428 с.
Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис // Идентичность: Хрестоматия / Сост. Л.Б. Шнейдер. - М.: Издательство Московского психологосоциального института; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2003. - С. 69-101.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 D.Ye. Barasheva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.