Модернізація професійної підготовки бакалаврів електромеханіки: компетентнісний підхід на основі ІКТ

Основний зміст статті

Євгеній Модло
Сергій Семеріков
Катерина Шмельцер

Анотація

Модло Є.О., Семеріков С.О., Шмельцер К.О. Модернізація професійної підготовки бакалаврів електромеханіки: компетентнісний підхід на базі ІКТ.


Аналіз стандартів підготовки електромеханіки в Україні показав, що інженер-електромеханік здатний вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в певній галузі професійної діяльності або в процесі навчання. Ці проблеми характеризуються складністю та невизначеністю умов. Основні компетенції включають соціально-особистісні, загальнонаукові, інструментальні, загальнопрофесійні та спеціалізовано-професійні. Огляд наукових публікацій, присвячених навчанню електромеханіки, показав, що у підготовці інженерів-електромеханіків задіяні чотири галузі машинобудування: машинобудування та електротехніка (із загальним ядром електромеханіки), електронна інженерія та автоматика. Спільне використання теорії, методів та засобів цих галузей призводить до появи комбінованої галузі машинобудування - мехатроніки. Узагальнення досвіду професійної підготовки інженерів-електриків в Україні та за кордоном дає змогу визначити основні напрями модернізації їх професійної підготовки.

Деталі статті

Як цитувати
Модло, Є., Семеріков, С., & Шмельцер, К. (2018). Модернізація професійної підготовки бакалаврів електромеханіки: компетентнісний підхід на основі ІКТ. Педагогіка вищої та середньої школи, 51, 192-223. https://doi.org/10.31812/pedag.v51i0.3668
Розділ
Статті

Посилання

1. Becker, M.: Competence matrix for the sector electronics / electrical engineering. VQTS II — Vocational Qualification Transfer System Leonardo da Vinci — LLP-LdV-TOI-2007-AT-0017, Flensburg. http://www.biat.uni-flensburg.de/biat/Projekte/VQTS-II/WP2-VQTS-Competence-Matrix-Electrician-II_EN.pdf (2009). Accessed 31 Jan 2018.
2. Cabinet of Ministers of Ukraine: Pro derzhavne zamovlennia na pidhotovku fakhivtsiv, naukovo-pedahohichnykh ta robitnychykh kadriv, na pidvyshchennia kvalifikatsii ta perepidhotovku kadriv (pisliadyplomna osvita) dlia derzhavnykh potreb u 2012 rotsi. Kyiv (2012).
3. Criteria for Accrediting Engineering Technology Programs: Effective for Reviews During the 2014–2015 Accreditation Cycle. Incorporates all changes approved by the ABET Board of Directors as of October 26, 2013. ABET, Baltimore (2013).
4. Detail for CIP Code 15.0403. Institute of Education Sciences, National Center for Education Statistics, U. S. Department of Education, Washington. http://nces.ed.gov/ipeds/cipcode/cipdetail.aspx?y=55&cip=15.0403 (2010). Accessed 1 Feb 2018.
5. Dixit, U. S.: Mechatronics Education. In: Davim, J. P. (ed.): Mechanical Engineering Education, pp. 61–106. ISTE, London (2012).
6. Dmuh, G. Ju.: Pedagogicheskie uslovija formirovanija professional’noj kompetentnosti magistrov jelektrotehnicheskogo napravlenija (Pedagogical conditions for the formation of professional competence of masters of electrotechnical direction). Dissertation, Far Eastern Federal University (2010).
7. Dragunova, E. A.: Proektirovanie i realizacija teoreticheskogo
obespechenija mnogourovnevoj jelektrotehnicheskoj podgotovki
specialistov v vuze (Design and implementation of theoretical support of
multi-level electrical engineering training of specialists in the university).
Dissertation, Togliatti State University (2000).
8. Fiks, N. P.: Teoreticheskoe obosnovanie sozdanija i opyt primenenija avtomatizirovannogo uchebno-metodicheskogo kompleksa: na primere kursa teoreticheskih osnov jelektrotehniki (Theoretical substantiation of the creation and experience of the application of the automated educational and methodical complex: on the example of the course of theoretical foundations of electrical engineering). Dissertation, Tomsk State University of Control Systems and Radioelectronics (2001).
9. Fraser, C. J., Milne, J. S., Logan, G. M.: An educational perspective on applied mechatronics. Mechatronics. 3 (1), 49–57. (1993). doi: 10.1016/0957-4158(93)90037-3
10. Gamov, A. V.: Razvitie professional’nyh kompetencij studentov na osnove integracii jelektrotehnicheskih disciplin (Development of professional competencies of students on the basis of integration of electrical disciplines). Dissertation, Russian State Vocational Pedagogical University (2008).
11. Hanson, M.: Teaching mechatronics at tertiary level. Mechatronics. 4 (2), 217–225 (1994). doi: 10.1016/0957-4158(94)90045-0
12. Hordiienko, M. H.: Formuvannia umin i navychok samostiinoi roboty z inozemnoiu fakhovoiu literaturoiu u maibutnikh inzheneriv (Formation of skills and abilities of independent work with foreign professional
literature from future engineers). Dissertation, Institute of Pedagogical Education and Adult Education of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine (2008).
13. Human Resource Systems Group Ltd.: Electrical Engineer Job Description. Job Group: Engineering. http://ccjournals.eu/materials/ee.pdf (2013). Accessed 2 Feb 2018.
14. Kashkin, S. N.: Razrabotka modeli professional’no orientirovannogo nepre-ryvnogo tehnologicheskogo obrazovanija budushhego specialista (na primere jelektrotehnicheskogo profilja) (Development of the model of professionally oriented continuous technological formation of the future specialist (on an example of electrotechnical profile)). Dissertation, Voronezh regional institute of advanced studies and retraining of educators (2006).
15. Kotmakova, T. B. Formirovanie lichnostnoj mobil’nosti kak professional’nogo kachestva budushhih specialistov v processe obuchenija v vuze (na primere special’nosti “Jelektricheskij transport zheleznyh dorog”) (The formation of personal mobility as a professional quality of future specialists in the process of training in the university (on the example of the specialty “Electric transport of railways”)). Dissertation, Far Eastern State Transport University (2011).
16. Krylova, T. V.: Naukovi osnovy navchannia matematyky studentiv nematematychnykh spetsialnostei (na bazi metalurhiinykh, enerhetychnykh i elektromekhanichnykh spetsialnostei vyshchoho zakladu tekhnichnoi osvity) (Scientific fundamentals of teaching mathematics students of non-mathematical specialties (on the basis of metallurgical, energetic and electromechanical specialties of the higher institution of technical education)). Dissertation, National Pedagogical Dragomanov University (1999).
17. Lavrenina, A. N.: Sistema professional’no napravlennogo obuchenija fizike studentov jelektrotehnicheskih special’nostej vuza (The system of professionally directed training of physics students of electrical
engineering specialties of the university). Dissertation, Togliatti State University (1999). R. E.: Formirovanie gotovnosti studentov
18. Mazhirina, R. E.: Formirovanie gotovnosti studentov jelektrotehnicheskih special’nostej k provedeniju inzhenernogo jeksperimenta (Formation of readiness of students of electrotechnical specialties for engineering experiment). Dissertation, Orenburg State University (2002).
19. Ministry of Education and Science of Ukraine: Haluzevyi standart vyshchoi osvity Ukrainy HSVOU 6.050702–2014. Osvitno-profesiina prohrama bakalavra. Haluz znan 0507 Elektrotekhnika ta elektromekhanika. Napriam pidhotovky 6.050702 Elektromekhanika. Kvalifikatsiia 2149.2 Molodshyi inzhener-elektromekhanik (The branch standard of higher education of Ukraine BSHEU 6.050702–2014. Educational and professional bachelor’s program. Branch of knowledge 0507 Electrical engineering and electromechanics. Direction of preparation 6.050702 Electromechanics. Qualification 2149.2 Junior engineer-electromechanic). Kyiv (2014).
20. Ministry of Education and Science of Ukraine: Haluzevyi standart vyshchoi osvity Ukrainy HSVOU 6.050702–2014. Osvitno-kvalifikatsiina kharakterystyka bakalavra. Haluz znan 0507 Elek-trotekhnika ta elektromekhanika. Napriam pidhotovky 6.050702 Elektromekhanika. Kvalifikatsiia 2149.2 Molodshyi inzhener-elektromekhanik (The branch standard of higher education of Ukraine BSHEU 6.050702–2014. Educational and professional bachelor’s characteristic. Branch of knowledge 0507 Electrical engineering and electromechanics. Direction of preparation 6.050702 Electromechanics. Qualification 2149.2 Junior engineer-electromechanic). Kyiv (2014).
21. Motorina, N. P.: Metodika organizacii professional’noj jelektrotehnicheskoj podgotovki sovremennogo inzhenera (Technique of organization of professional electrotechnical training for a modern engineer). Dissertation, Tambov State Technical University (2002).
22. Ontario Ministry of Training, Colleges and Universities: Electromechanical Engineering Technology Program Standard: The approved program standard for all Electromechanical Engineering Technology programs of instruction leading to an Ontario College Advanced Diploma delivered by Ontario Colleges of Applied Arts and Technology (MTCU funding code 61021). Toronto (2003).
23. Pankova, N. G.: Metodika obuchenija jelektrotehnicheskim disciplinam v tehnicheskom universitete s primeneniem informacionnyh tehnologij (Methods of teaching electrical engineering disciplines in a technical
university using information technology). Dissertation, Nizhny Novgorod State Technical University n.a. R. E. Alekseev (2004).
24. Pchela, S. A.: Obespechenie preemstvennosti podgotovki specialistov jelektro-tehnicheskogo profilja v bazovoj professional’noj shkole (Ensuring the continuity of the training of electrical specialists in the
basic vocational school). Dissertation, Mari State University (2007).
25. Polskii, M. A.: Metodicheskie osnovy sozdanija i primenenija kombinirovannyh didakticheskih interaktivnyh programmnyh sistem po jelektrotehnicheskim disciplinam (Methodical bases for the creation and application of combined didactic interactive software systems in electrotechnical disciplines). Dissertation, Astrakhan state technical university (2006).
26. Potemkina, S. N.: Metodika professional’no napravlennogo obuchenija zadach po fizike studentov jelektrotehnicheskih special’nostej vuzov (Method of professionally directed training of the problems of physics of students of electrotechnical specialties of high schools). Dissertation, Togliatti State University (1999).
27. Roney, M. W.: Electro-mechanical Technology: A Field Study of Electro-mechanical Technician Occupations: Final Report, Part I. U. S. Department of Health, Education and Welfare, Washington (1966).
28. Roney, M. W.: Electromechanical Technology: A Post-High School Technical Curriculum: Final Report, Part II. U. S. Department of Health, Education and Welfare, Washington (1966).
29. Sagdeeva, G. S.: Razvitie intellektual’noj kompetentnosti budushhih specialistov (na primere podgotovki inzhenerov-jelektrikov) (Development of intellectual competence of future specialists (on the example of training of electrician engineers)). Dissertation, Kazan National Research Technological University (2013).
30. Shishchenko, E. V.: Formirovanie professional’nyh kompetencij u studentov tehnicheskih special’nostej na osnove integracii jelektrotehnicheskih disciplin (na primere zheleznodorozhnogo tehnikuma) (Formation of professional competences for students of technical specialties on the basis of integration of electrical engineering disciplines (on the example of a railway technical school)). Dissertation, Samara State Technical University (2005).
31. Sobko, R. M.: Dydaktychni osoblyvosti intehratyvnoho navchannia kompiuternykh tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi elektrykiv (Didactic features of integrative teaching of computer technologies in the professional training of electricians). Dissertation, The Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine (2002).
32. Soloshych, I. O.: Metodyka formuvannia ekolohichnykh znan u maibutnikh inzheneriv-elektromekhanikiv u protsesi navchannia spetsialnykh dystsyplin (Method of formation of ecological knowledge of future engineers-electromechanics in the process of training of special disciplines). Dissertation, Ukrainian Engineering Pedagogics Academy (2006).
33. Vaughan, J., Fortgang, J., Singhose, W., Donnell, J., Kurfess, T.: Using mechatronics to teach mechanical design and technical communication. Mechatronics. 18 (4), 79–186. (2008). doi:
10.1016/j.mechatronics.2008.01.003
34. Vishniakova, L. N.: Poniatiino-modulnaia metodika formirovaniia u studentov professionalnogo elektrotekhnicheskogo myshleniia (Conceptual-modular methodology of students’ formation of professional electrotechnical thinking). Dissertation, Magnitogorsk State University (2004).
35. Wang, Y., Yu, Y., Xie, Ch., Wang, H., Feng, X.: Mechatronics education at CDHAW of Tongji University: Laboratory guidelines, framework, implementations and improvements. Mechatronics. 19 (8), 1346–1352 (2009).

Найчастіше читають статті цього автора (авторів)

Особливість: цей модуль вимагає, що б був включений хоча б один модуль статистики / звітів. Якщо ваші модулі статистики повертають більше однієї метрики, то будь ласка обраний вами головну метрику на сторінці налаштувань сайту адміністратором і / або на сторінках налаштування керуючого журналом.