Вплив емоційного стану людини на кольорове сприйняття
DOI:
https://doi.org/10.31812/psychology.v3i.7500Ключові слова:
dплив емоційного стану людини на кольорове сприйняттяАнотація
Актуальність обраної теми полягає у тому, що колір не тільки надає важливу інформацію про предмет, але й має здатність викликати думки та почуття. Психологічний аспект сприйняття кольору пов`язаний з емоційним, соціально-культурним та естетичним, отже спроби складання чітких відповідностей між кольором та емоційним станом не можна назвати плідними. Колірний зір людства пройшов тривалий шлях еволюції разом з розвитком суспільства, культури та мистецтва, він постійно розвивався та збагачувався новим досвідом. У XX ст. проводилося багато досліджень з вивчення впливу кольору на людину, на початку століття провідною країною в цій галузі була Німеччина, в середині століття вплив кольору почали досліджувати в Америці. Першою працею можна вважати "Вчення про колір" (1810) І. В. Гeте, де він наголошував на значенні емоцій і досвіду в сприйнятті кольору; було доведено, що сприймання кольору залежить від емоційного стану людини. Багато вчених займалися цією проблемою: Л. Веккер, В. Вундт, Л. Шварц, В. Мухіна, які стверджували: «Колір як екстерорецепторний подразник не тільки викликає ту чи іншу емоцію, але і є виключно зручним засобом для об'єктивації емоційних переживань людини. Психічно здорова людина, як дорослий, так і дитина, починаючи з 3-4-х років, коли він може вербалізувати свої враження, розуміє емоційний зміст основних кольорів і може їх диференціювати з емоційного знаку.
Metrics
Посилання
Базым Б.А. Взаимосвязь цветовых предпочтений и идентификации с цветом. //Материалы конференции «Актуальные вопросы практической психологии и логопедии в учреждениях образования и охраны здоровья Украины». Харьков., 1998 г. с. 106-109.
Базым Б.А. Цвет и психика [Електронний ресурс].− Режим доступу: http://psyfactor.org/lib/colorpsy3.htm
Беспалько И.Г. О соотношении между цветовыми порогами, соматотипом и эмоциональным состоянием. // Математические методы в психиатрии и неврологии. – Л., 1972. – с. 176-178.
Бразман М.Э., Дорофеева Э.Т., Щербатов В.А. О дифференциации некоторых эмоциональных состояний методом измерения цветовой чувствительности. //Проблемы моделирования психической деятельности. Новосибирск, 1967. с. 171-174.
Горпенко Володимир Григорович. Колір: Підручник для студ. ін-тів театр. мистецтва / Київський ін-т театрального мистецтва ім. І.К.Карпенка-Карого. – К., 1995. – 201с.
Вікова та педагогічна психологія: Навч. посіб. / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. – К.: Просвіта, 2001. – 416 с.
Селье Г. Стресс без дистресса [Електронний ресурс].− Режим доступу: http://lib.ru/PSIHO/SELYE/distree.txt
Кон И. С. Психология ранней юности: Кн. для учителя. − М.: Просвещение, 1989. − 255 с.
Люшер М. Сигналы личночности: Ролевые игры и их мотивы. – Воронеж, 1995.
Собчик Л.Н.Метод цветовых выборов МЦВ − модифицированный восьмицветный тест Люшера [Електронний ресурс].− Режим доступу: http://psyfactor.org/lib/sobchik.htm
Руководство по использованию восьмицветного теста Люшера/ Сост. О. Ф. Дубровская. – М.: Когито-Центр, 2008. – 63 с.
Тимофеев В., Филимоненко Ю. Краткое руководство практическому психологу по использованию теста М. Люшера. – Л., 1990.
Шварц Л.А. Изменения цветоощущения в эмоциональных состояниях. //Проблемы физиологической оптики. М, 1948. т. 6. с. 314-320.
Урванцев Л.П. Психология восприятия цвета. Методическое пособие. Ярославль, 1981. 65 с.