Український визвольний рух ХХ століття в коміксах українських митців-емігрантів

Автор(и)

  • Світлана Підопригора Чорноморський національний університет імені Петра Могили. Інституту славістики (Університет Інсбруку, Австрія

Ключові слова:

комікс, документальний комікс, медіум, журнал , історичний міф, ідеологічний образ

Анотація

Комікси, безперечно, включають не лише культурно-художню, розважальну складові, а й відзеркалюють та осмилюють певні політичні та історичні події. Перші українські комікси були створені митцями-емігрантами Леонідом Перфецьким (“Україна в боротьбі”, 1953, 1971) та Омеляном Ковалем (“Вбивства з наказу КГБ” (Крилаті, № 5, 1978); “Юність Степана Бандери” (Крилаті, № 3, 1981) та ґрунтувалися на історико-документальній основі, оперували історичними фактами, зображали історичних осіб, були максимально серйозними на позбавленими комічної складової. Автори коміксу осмислювали його насамперед як можливість ствердити українську національну ідею та художньо відтворити історичні події.

Комікс „Україна в боротьбі“ Л.Перфецького сформований із циклу картин, які ознайомлюють із подіями в Галичині в кінці 1930-1940-х рр, зокрема із діяльністю УПА. Тут немає головного героя, а центральним виступає образ України та боротьба за незалежність.

У наступних двох коміксах О. Коваля “Вбивства з наказу КГБ”, “Юність Степана Бандери” центральною постаттю виступає Степан Бандера та міф про нього, створений в середовищі українських націоналістів. У першому коміксі увагу сконцентровано саме на образі вбивці Бандери - Богдана Сташинського. Він постає інструментом вбивства, а справжніми злочинцями визнано тих, хто віддавав накази. У наступному коміксі, орієнтованому на підліткову аудиторію, поєднуються риси історичного та пригодницького жанрів, адже йдеться про пригоди дев’ятирічного хлопчика Степана. Постать юного С. Бандери зображено із свідомими ідеологічними акцентами та лише позитивними рисами, необхідними для керівника, що моделює одномірний художній образ, але з чіткою, несуперечливою ідентифікацією, на яку легко накладається пропаганда національної ідеї.

Отже, в перших українських коміксах синкретично поєднано елементи документального подання подій із їхньою художньою інтерпретацією, сформовано героїчні образи УПА та С.Бандери, які стають складниками національної ідеї.

Abstract views: 24 / PDF downloads: 14

Посилання

Hrytsyk K., Babiuk L. Problemy retseptsii postati Stepana Bandery v suchasnomu ukrainskomu sotsiokulturnomu prostori. Acta studiosa historica. 2014. Ch. 4. S. 9-18; URL: https://er.ucu.edu.ua/bitstream/handle/1/498/1.pdf?sequence=1&isAllowed=y (data zvernennia: 10.05.2023).

Zhurnal „Krylati“. URL: http://archive.cym.org/ua/krylati/new-KRYLATI.asp (data zvernennia: 10.05.2023).

Koval O. Vbyvstva z nakazu KHB. Yunist Stepana Bandery. Ternopil, 2009. 146 s.

Moskovski komunisty i nasha spilka. Krylati. 1963. № 3. S. 17.

Perfetskyi L. Ukraina v borotbi. Ternopil, 2009. 33 s.

Pidopryhora S. Ukrainska eksperymentalna proza KhKh – pochatku KhKhI stolit: „nemozhlyva“ literatura: monohrafiia. Mykolaiv, 2018. 392 s.

Stepan Bandera – na pam’iatnii moneti in Holos Ukrainy, 16 veresnia 2006. URL: http://www.golos.com.ua/article/159610 (data zvernennia: 10.05.2023).

Eisner W. Comics and Sequential Art : Principles and Practices from the Legendary Cartoonist. NY, 2008. 192 r.

KoropetskaR., Kordoba V. Ukrainian mal’opys: the (un) told story. URL: https://frankfurtrights.com/Books/Details/ukrainian-mal-opys-the-un-told-story-19049731?logIn&logIn (data zvernennia: 10.05.2023).

McCloud S. Understanding Comics : Invisible Art. NY, 1993. 215 r.

RAINSHOUSE. URL: https://www.facebook.com/rainshouseua/posts/362272075898848/ (data zvernennia: 10.05.2023).

Downloads

Опубліковано

2023-12-14

Як цитувати

Підопригора, С. (2023). Український визвольний рух ХХ століття в коміксах українських митців-емігрантів. Мови та літератури світу, (2), 76–92. вилучено із https://journal.kdpu.edu.ua/wll/article/view/7703

Номер

Розділ

Статті