https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/issue/feed Літератури світу: поетика, ментальність і духовність 2021-12-20T22:30:31+02:00 Svitlana Ivanivna Kovpik [email protected] Open Journal Systems <p>Збірник присвячено вирішенню базових проблем літературознавства на матеріалах творів літератур світу – питань практично-еволюційної поетики й теоретичної по етології, осягненню найрізноманітніших проявів індивідуально-особистісної, групової, соціальної, етнічної та національної специфіки художнього мислення (ментальності), а також розвитку наявних і формуванню нових концептуальних бачень однієї з найскладніших проблем – духовності літератур світу.</p> <p>Журнал не приймає нових подань. Роки видання: 2013-2021, останній том - 15.</p> https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/4540 Титульний аркуш 2021-12-20T22:30:28+02:00 Світлана Іванівна Ковпік [email protected] 2021-12-19T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Літератури світу: поетика, ментальність і духовність https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/4541 Зміст 2021-12-20T22:30:29+02:00 Світлана Іванівна Ковпік [email protected] 2021-12-19T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Літератури світу: поетика, ментальність і духовність https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/4550 ОБРАЗ ДОН ЖУАНА У П’ЄСI «НIЧ У ВАЛОНIЇ» ЕРIКА-ЕММАНЮЕЛЯ ШМIТТА 2021-12-20T22:30:31+02:00 Ольга Васильєва [email protected] <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Статтю</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>присвячено</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>вивченню</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>образної</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>системи</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>п’єси</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>вiдомого</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>французького</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>драматурга</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>сучасностi</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Ерiка-Емманюеля</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Шмiтта</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>«Нiч</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>у </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Валонiї». </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Детально </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>розглянуто </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>ключовий </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>образ </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>цього твору </em></span><span style="font-family: Georgia, serif;"><em>-</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Дон</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Жуана,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>одного</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>з</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>так</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>званих</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>«вiчних</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>образiв»</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>у</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>зарубiжнiй</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>лiтературi. </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Вiн </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>не </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>є </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>статичним, </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>постiйно </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>змiнюється. </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Кожен</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>автор, </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>беручи </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>лiтературну </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>постать </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Дон </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Жуана </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>за </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>ключову,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>надає</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>їй</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>нових</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>характеристик.</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Тому</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>у</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>статтi</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>для</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>дослiдження</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>заявленої</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>проблематики</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>застосовувалися</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>порiвняльно-iсторичний,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>порiвняльно-типологiчний</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>i</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>структурний</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>методи,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>якi</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>дозволили</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>протиставити</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>драматичний</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>твiр</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Ерiка-Емманюеля </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Шмiтта </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>з</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>iншими лiтературними феноменами, докладно дослiдити особливостi</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>органiзацiї</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>сюжетiв,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>художнiх</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>образiв </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>i </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>їх </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>систем </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>у </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>творi </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>автора</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>та виокремити саме його творчi надбання в розкриттi аналiзованого</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>образу. </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>На </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>лiтературнiй </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>нивi </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>iм’я </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Дон Жуан з’явилося ще у</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>ХVI</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>столiттi.</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Першим </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>драматургом, </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>який </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>увiв </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>цей </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>образ, </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>був</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>iспанець</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Тiрсо</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>де</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Молiна.</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Митець </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>представив </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>читачевi </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>свого</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>персонажа</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>як</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>цинiчного</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>обманщика,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>для</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>якого</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>не</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>iснує</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>моральних</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>принципiв</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>i</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>доброчестя.</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Пiсля</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>цього</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>образ</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>пройшов</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>багатогранну</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>трансформацiю через твори багатьох свiтових письменникiв, а саме:</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Джiлiбертi,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Мольєра,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Д. Г. Байрона,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Л. Українки</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>тощо.</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Кожен</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>автор</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>iнтерпретував</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>його</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>у</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>власному</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>стилi:</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>у</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>когось</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Дон</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Жуан</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>просто</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>розпусник,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>який</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>тяжiє</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>до</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>амурних</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>пригод,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>хтось</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>використовує цей</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>образ,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>аби</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>розкрити</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>вади</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>тогочасного</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>суспiльства,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>а</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>хтось</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>надiлив</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>персонажа</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>характеристиками</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>аморальної</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>та</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>цинiчної</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>людини.</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Так,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>дослiджуваний</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>образ</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>прийшов</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>i</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>до</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>сучасної</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>французької</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>лiтератури.</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Ерiк-Емманюель Шмiтт, взявши Дон Жуана за основну дiйову особу</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>своєї</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>п’єси</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>«Нiч</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>у</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Валонiї»,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>надiлив</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>його</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>власними</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>характеристиками,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>якi </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>детально </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>вивчено </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>у </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>статтi. </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Дон </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Жуан </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>у </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Шмiтта </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>знаходиться</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>в </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>пошуку </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>iстинних </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>почуттiв, </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>намагається </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>вiднайти </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>своє </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>«я», </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>хоча</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>i</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>постає</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>перед</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>суспiльством</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>стереотипним</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>баламутом i цинiком.</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Образ розпусника саме у цiй п’єсi, з одного боку, пiдлягає кардинальним</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>змiнам</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>у</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>порiвняннi</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>з класичними iнтерпретацiями, а з iншого боку,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>не</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>оминає</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>традицiї</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>мольєрiвських</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>свiтоглядних</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>бачень,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>що</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>можна</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>простежити,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>проаналiзувавши</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>систему</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>образiв</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>загалом.</em></span></span></p> 2021-12-19T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Літератури світу: поетика, ментальність і духовність https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/4551 АРХЕТИП ДОМУ В РОМАНI ГАЛИНИ ВДОВИЧЕНКО «МАРIУПОЛЬСЬКИЙ ПРОЦЕС» 2021-12-20T22:30:31+02:00 Вiкторiя Дмитренко [email protected] <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>У</em> <em>статтi</em> <em>репрезентовано</em> <em>аналiз</em> <em>роману</em> <em>сучасної</em> <em>української</em> <em>письменницi</em> <em>Галини</em> <em>Вдовиченко</em> <em>«Марiупольський</em> <em>процес»</em> <em>(2015). Це</em> <em>один</em> <em>iз</em> <em>перших</em> <em>творiв</em> <em>у</em> <em>вiтчизнянiй</em> <em>лiтературi,</em> <em>який</em> <em>присвячений</em> <em>подiям</em> <em>на</em> <em>Сходi</em> <em>України.</em> <em>Твiр</em> <em>є</em> <em>переможцем</em> <em>Мiжнародного</em> <em>конкурсу</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>«Коронацiя</em> <em>слова»</em> <em>в</em> <em>номiнацiї</em> <em>«Гранд-Коронацiя</em> <em>слова</em> <em>- </em><em>2015»</em> <em>(змагання</em> <em>серед</em> <em>володарiв</em> <em>перших</em> <em>премiй</em> <em>за</em> <em>15</em> <em>рокiв</em> <em>iснування</em> <em>конкурсу). Проблема воєнного конфлiкту розглянута письменницею в</em> <em>площинi</em> <em>приватних</em> <em>стосункiв</em> <em>у</em> <em>загальнолюдському</em> <em>вимiрi.</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Твiр</em> <em>проаналiзовано</em> <em>в</em> <em>контекстi</em> <em>архетипної</em> <em>критики.</em> <em>Як</em> <em>сюжетотворчий елемент виокремлено </em><em>архетип Дiм, що є засадничим</em> <em>у людськiй свiдомостi серед образiв-концептiв, створених людиною.</em> <em>Такий пiдхiд розширює рецепцiю роману, чiткiше окреслює один iз</em> <em>основних</em> <em>векторiв</em> <em>його</em> <em>сприйняття,</em> <em>унiверсалiзує</em> <em>проблематику,</em> <em>сповнює</em> <em>оптимiзмом</em> <em>щодо</em> <em>вирiшення</em> <em>вiйськового</em> <em>конфлiкту</em> <em>на</em> <em>Донбасi.</em> <em>Звичайний</em> <em>будинок</em> <em>на</em> <em>Сходi</em> <em>України</em> <em>пiд</em> <em>Марiуполем</em> <em>узагальнюється</em> <em>в</em> <em>романi</em> <em>до</em> <em>образу-символу</em> <em>та</em> <em>стає</em> <em>своєрiдним</em> <em>матерiальним</em> <em>виявом</em> <em>архетипу</em> <em>Дiм.</em> <em>Зруйнована</em> <em>грибком</em> <em>пiдлога</em> <em>поки</em> <em>що</em> <em>в</em> <em>однiй</em> <em>iз</em> <em>його</em> <em>кiмнат</em> <em>- </em><em>провiсник</em> <em>руйнацiї</em> <em>першооснов</em> <em>буття,</em> <em>адже</em> <em>Дiм</em> <em>для</em> <em>українцiв</em> <em>символiзує</em> <em>захист,</em> <em>затишок,</em> <em>стабiльнiсть. </em> <em>Його </em> <em>руйнацiя </em> <em>позбавляє </em> <em>людину </em> <em>першооснови, </em> <em>робить</em> <em>її перекотиполем. Подiї 2014 року Галина </em><em>Вдовиченко презентує через</em> <em>новий вимiр вiдомої ще з античних мiфiв iсторiї про порятунок героя</em> <em>дiвчиною iз ворожого табору (Тесей </em><em>- </em><em>Арiадна, Ясон </em><em>- </em><em>Медея </em><em>та iн.).</em> <em>Захисник Вiтчизни львiв’янин Роман важко пораненим потрапив у</em> <em>полон </em><em>до бойовикiв в село пiд Марiуполем. Вiд страти й тортур його</em> <em>врятувала мiсцева дiвчина-«сепаратистка» Ольга. Вони разом тяжко</em> <em>працюють, щоб знищити грибок i зберегти вiд руйнування будинок.</em> <em>Усвiдомлення</em> <em>ситуацiї</em> <em>через</em> <em>архетип</em> <em>Дiм</em> <em>дозволяє</em> <em>оптимiзувати</em> <em>рецепцiю роману, сповнити надiєю на позитивнi змiни в Українi в</em> <em>недалекому</em> <em>майбутньому.</em></span></p> 2021-12-19T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Літератури світу: поетика, ментальність і духовність https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/4552 ЗАСОБИ СТВОРЕННЯ ЕМОТИВНОСТI В МАЛIЙ ПРОЗI О. I. СОЛЖЕНИЦИНА: ЛIНГВОСТИЛIСТИЧНИЙ АСПЕКТ 2021-12-20T22:30:31+02:00 Ольга Каневська [email protected] <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Дослiдження </em> <em>мовних </em> <em>засобiв, </em> <em>за </em> <em>допомогою </em> <em>яких </em> <em>виражається «свiт</em> <em>емоцiй»</em> <em>у</em> <em>поетицi</em> <em>письменника,</em> <em>- </em><em>необхiдний</em> <em>етап</em> <em>у</em> <em>вивченнi</em> <em>не</em> <em>лише</em> <em>його</em> <em>творчостi,</em> <em>але</em> <em>й</em> <em>лiнгвiстичної</em> <em>поетики</em> <em>в</em> <em>аспектi</em> <em>емотiологiчного</em> <em>аналiзу</em> <em>художнього</em> <em>тексту.</em> <em>У</em> <em>статтi</em> <em>з</em> <em>лiнгвостилiстичного</em> <em>погляду</em><em> схарактеризовано</em> <em>засоби</em> <em>створення</em> <em>емотивностi</em> <em>в</em> <em>малiй</em> <em>прозi</em> <em>О. I. Солженицина.</em> <em>Визначено,</em> <em>що</em> <em>в</em> <em>художньому текстi емотивнiсть створюється рiзними </em><em>засобами, але</em> <em>пов’язана з репрезентацiєю категорiї експресивностi, її прагматичною</em> <em>функцiєю та з суб’єктивною оцiннiстю </em><em>як джерелом появи емоцiйного</em> <em>стану</em> <em>/</em> <em>ставлення</em> <em>мовця.</em> <em>Лiнгвостилiстичний</em> <em>аналiз</em> <em>текстiв</em> <em>творiв</em> <em>О. I. Солженицина</em> <em>(«Один</em> <em>день</em> <em>Iвана</em> <em>Денисовича»</em> <em>(«Один</em> <em>день</em> <em>Ивана</em> <em>Денисовича»), «Матрьонiн двiр» («Матренин двор»), «Для користi</em> <em>справи»</em> <em>(«Для</em> <em>пользы</em> <em>дела»))</em> <em>засвiдчив,</em> <em>що</em> <em>їх</em> <em>мовленню</em> <em>притаманний</em> <em>високий ступiнь емотивностi, що досягається вмiлим використанням</em> <em>сукупностi</em> <em>рiзноманiтних</em> <em>емотивних</em> <em>засобiв</em> <em>(емоцiйно-оцiнна</em> <em>лексика,</em> <em>емотивний</em> <em>словотвiр,</em> <em>тропи,</em> <em>що передають iнформацiю</em> <em>про</em> <em>емоцiї,</em> <em>емотивний</em> <em>синтаксис).</em> <em>Емотивний</em> <em>простiр</em> <em>текстiв</em> <em>представлено двома рiвнями </em><em>- </em><em>рiвнем персонажа i рiвнем </em><em>його творця.</em> <em>У текстах творiв О. I. Солженицина емоцiйно-оцiнна лексика виконує</em> <em>рiзноманiтнi</em> <em>функцiї</em> <em>(характеристики,</em> <em>впливу,</em> <em>стимулювання).</em> <em>Установлено,</em> <em>що</em> <em>емотивнiсть</em> <em>у</em> <em>текстовому</em> <em>просторi</em> <em>прози</em> <em>письменника є однiєю iз головних стилiстичних рис поетики автора.</em> <em>Емоцiйно-оцiннi</em> <em>засоби</em> <em>- </em><em>провiднi</em> <em>компоненти</em> <em>у</em> <em>психологiчнiй,</em> <em>поведiнковiй,</em> <em>мовленнєвiй</em> <em>характеристицi</em> <em>персонажiв</em> <em>творiв,</em> <em>у</em> <em>створеннi</em> <em>художньої</em> <em>реальностi,</em> <em>у</em> <em>якiй</em> <em>вiдбуваються</em> <em>подiї,</em> <em>а</em> <em>також</em> <em>у</em> <em>вiдтвореннi</em> <em>авторської</em> <em>позицiї,</em> <em>що</em> <em>репрезентує</em> <em>письменницький</em> <em>свiтогляд.</em> <em>Добiр</em> <em>цих</em> <em>засобiв</em> <em>визначається</em> <em>сюжетно-тематичним</em> <em>змiстом</em> <em>твору,</em> <em>задумом</em> <em>автора,</em> <em>лiнгвостилiстичною</em> <em>системою</em> <em>тексту,</em> <em>продукує</em> <em>змiстовно-концептуальну</em> <em>та</em> <em>пiдтекстову</em> <em>iнформативнiсть</em> <em>твору.</em></span></p> 2021-12-19T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Літератури світу: поетика, ментальність і духовність https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/4553 ГОРИЗОНТИ МОЛОДОЇ УКРАЇНIСТИКИ: ЗДОБУТКИ Й ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВОЮ 2021-12-20T22:30:31+02:00 Жанна Колоїз [email protected] 2021-12-19T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Літератури світу: поетика, ментальність і духовність https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/4542 МIКРОПОЕТИКА ТВОРУ Й ЛIТЕРАТУРНА АНТРОПОЛОГIЯ (до проблеми гастрономiчних кодiв новели I. Франка «Пироги з черницями») 2021-12-20T22:30:29+02:00 Ольга Гринькiв [email protected] <p>У статтi розглянуто такий важливий аспект цiлiсностi лiтературного твору, як мiкропоетика. Водночас простежено зв’язок антропологiї iз структурою художньої цiлiсностi. Зроблено висновок про роль уречевленого та предметного рядiв твору, його семiотичнi сенси, соцiокультурний статус. Теоретичну концепцiю розглянуто на прикладi новели I. Франка «Пироги з черницями», у якiй сюжетоутворюючими є гастрономiчнi коди. Їжа постає центральним образом iз численними додатковими семантичними конотацiями, контекстуальними смислами, потужним психологiчним пiд текстом. Акцентовано на антропологiчних характеристиках мотиву їжi, її тiсному зв’язку з внутрiшньою поведiнкою людини, культурно-iсторичною епохою.<br>Гастрономiчнi коди характеризуються потужною моделюючою функцiєю, здатнi вiдтворювати найзагальнiшi тенденцiї соцiально-історичного життя. Зроблено висновок про щiльний зв’язок цього рiвня поетики з iншими рiвнями структури лiтературного твору.</p> 2021-12-19T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Літератури світу: поетика, ментальність і духовність https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/4543 ПОГЛЯД КРIЗЬ ЧАС: СПОГАДИ ЯК ХУДОЖНЯ ФОРМА РЕПРЕЗЕНТАЦIЇ ПАМ’ЯТI В РОМАНАХ «КРАЇНА ГIРКОЇ НIЖНОСТIc ВОЛОДИМИРА ЛИСА Й «ОСТАННI IСТОРIЇc ОЛЬГИ ТОКАРЧУК 2021-12-20T22:30:30+02:00 Свiтлана Журба [email protected] <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>У</em> <em>статтi</em> <em>розглянуто</em> <em>романи</em> <em>найпопулярнiших</em> <em>письменникiв</em> <em>України</em> <em>та</em> <em>Польщi</em> <em>-</em> <em>«Країна</em> <em>гiркої</em> <em>нiжностi»</em> <em>Володимира</em> <em>Лиса</em> <em>й</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>«Останнi</em> <em>iсторiї»</em> <em>Ольги</em> <em>Токарчук</em> <em>в</em> <em>контекстi</em> <em>збереження</em> <em>родової</em> <em>й</em> <em>нацiональної</em> <em>пам’ятi,</em> <em>репрезентованої</em> <em>через</em> <em>форму</em> <em>спогадiв.</em> <em>Деконструювання минулого в обох творах вiдбувається через спогади</em> <em>трьох</em> <em>жiнок</em> <em>(бабусi</em> <em>- </em><em>дочки</em> <em>- </em><em>онуки).</em> <em>Накладаючись</em> <em>на</em> <em>подiї</em> <em>теперiшнього,</em> <em>спогади</em><em> розширюють</em> <em>часопросторовий</em> <em>континуум</em> <em>твору</em> <em>через</em> <em>ретроспекцiю</em> <em>та</em> <em>проспекцiю.</em> <em>Основну</em> <em>увагу</em> <em>зосереджено</em> <em>на</em> <em>кореляцiї iндивiдуальної та колективної пам’ятi, репрезентованiй</em> <em>у низцi iсторiй, викладених у романах. Пiд час аналiзу використано</em> <em>студiї </em> <em>з </em> <em>культурологiї, </em> <em>психологiї, </em> <em>соцiологiї, </em> <em>фiлософiї </em> <em>А.</em> <em>Ассман,</em> <em>Я.</em> <em>Ассмана,</em> <em>П.</em> <em>Нора,</em> <em>Р.</em> <em>Тердiмана</em> <em>та</em> <em>iнших.</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Вказано,</em> <em>що</em> <em>iндивiдуальна</em> <em>пам’ять</em> <em>людини</em> <em>як</em> <em>найважливiший</em> <em>вимiр</em> <em>її</em> <em>буття</em> <em>в</em> <em>епiцi</em> <em>розгорнута</em> <em>через</em> <em>родову</em> <em>пам’ять,</em> <em>що</em> <em>накладається </em> <em>на </em> <em>iсторичну </em> <em>пам’ять </em> <em>народу. </em> <em>Простiр </em> <em>пам’ятi</em> <em>у</em> <em>текстi</em> <em>означений</em> <em>рiзними</em> <em>формами</em> <em>збереження</em> <em>iнформацiї</em> <em>й</em> <em>творить</em> <em>горизонт</em> <em>живого</em> <em>спогаду.</em> <em>У</em> <em>романах</em> <em>концепт</em> <em>пам’ятi</em> <em>осмислюється</em> <em>на</em> <em>iндивiдуальному,</em> <em>соцiальному,</em> <em>культурному,</em> <em>нацiональному,</em> <em>iсторичному</em> <em>рiвнях.</em> <em>Iндивiдуальна</em> <em>пам’ять</em> <em>жiнок</em> <em>старшого</em> <em>поколiння</em> <em>поєднана</em> <em>з</em> <em>iсторичною</em> <em>травмою</em> <em>вимушених</em> <em>переселенцiв</em> <em>i</em> <em>дiтей</em> <em>«ворогiв</em> <em>народу».</em> <em>Генетична</em> <em>пам’ять</em> <em>стає</em> <em>матрицею iдентичностей Даздраперми </em><em>- </em><em>Вiталiї </em><em>- </em><em>Олесi («Країна</em> <em>гiркої</em> <em>нiжностi»)</em> <em>та</em> <em>Параскеви</em> <em>- </em><em>Iди</em> <em>- </em><em>Маї</em> <em>(«Останнi</em> <em>iсторiї»).</em> <em>Маркером</em> <em>цiєї</em> <em>пам’ятi</em> <em>у</em> <em>творах</em> <em>є</em> <em>українська</em> <em>мова</em> <em>та</em> <em>релiгiйнiсть.</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Український</em> <em>i</em> <em>польський</em> <em>твори</em> <em>зближують</em> <em>форма</em> <em>оповiдi,</em> <em>теми</em> <em>пам’ятi, повторюваностi </em><em>жiночої долi, самотностi, материнського</em> <em>iнстинкту,</em> <em>нацiональної</em> <em>iдентичностi.</em> <em>Три</em> <em>жiночi</em> <em>долi</em> <em>- </em><em>це</em> <em>символiчна проекцiя людини на тлi iсторичних подiй XX столiття в</em> <em>Польщi</em> <em>та</em> <em>Українi.</em></span></p> 2021-12-19T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Літератури світу: поетика, ментальність і духовність https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/4544 Сегментацiя як одна з характеристик iдiостилю письменника (структурно-функцiональний аспект) 2021-12-20T22:30:30+02:00 Наталiя Захарова [email protected] <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Статтю присвячено аналiзу структурно-функцiональних</em> <em>особливостей використання сегментованих висловлень у художньому</em> <em>текстi як однiєї з ознак iдiостилю письменника. У роботi розглянуто</em> <em>поняття</em> <em>«iдiостиль»,</em> <em>сутнiсть </em> <em>якого </em> <em>полягає </em> <em>у </em> <em>використаннi</em> <em>автором</em> <em>певного</em> <em>набору мовно-стилiстичних засобiв, що надають</em> <em>його</em> <em>текстам</em> <em>неповторностi</em> <em>та</em> <em>виокремлюють</em> <em>iз</em> <em>ряду</em> <em>iнших.</em> <em>Схарактеризовано сегментоване висловлення, що представляє бiнарну</em> <em>конструкцiю, де один iз елементiв (тема) опиняється у вiдокремленiй</em> <em>позицiї вiдносно основного висловлення (реми). Цiлiснiсть висловлення</em> <em>зберiгається</em> <em>завдяки</em> <em>займенниковому</em> <em>субституту</em> <em>теми</em> <em>всерединi</em> <em>рематичної</em> <em>частини.</em> <em>У</em> <em>роботi</em> <em>визначено</em> <em>особливостi</em> <em>основних</em> <em>структурних</em> <em>типiв</em> <em>сегментованих</em> <em>висловлень,</em> <em>а</em> <em>також</em> <em>вiдтiнки</em> <em>значень,</em> <em>притаманнi</em> <em>кожному</em> <em>з</em> <em>них.</em> <em>Матерiалом</em> <em>дослiдження</em> <em>послугували романи сучасних французьких письменникiв Д. Пеннака</em> <em>(</em><em>L</em><em>e</em> <em>chagrin</em> <em>d</em><em>’</em><em>´</em><em>e</em><em>c</em><em>ole;</em> <em>L</em><em>a</em> <em>p</em><em>etite</em> <em>ma</em><em>r</em><em>ch</em><em>ande</em> <em>de</em> <em>p</em><em>r</em><em>ose)</em> <em>i</em> <em>Ж.</em> <em>Буас</em><em>с</em><em>ар </em><em>(Moi</em><em>,</em> <em>Pauline;</em> <em>B</em><em>´</em><em>e</em><em>b</em><em>´</em><em>e</em> <em>c</em><em>ouple).</em> <em>Ко</em><em>ж</em><em>н</em><em>и</em><em>й</em> <em>iз</em> <em>р</em><em>о</em><em>манiв</em> <em>пр</em><em>о</em><em>аналiзовано</em> <em>за </em><em>такими</em> <em>критерiями:</em> <em>загальна</em> <em>кiлькiсть</em> <em>сегментованих</em> <em>висловлень,</em> <em>частотнiсть уживання певного структурного типу сегментованого</em> <em>висловлення,</em> <em>наявнiсть</em> <em>iзолянтiв,</em> <em>що</em> <em>супроводжують</em> <em>вiдокремлену</em> <em>тему,</em> <em>i</em> <em>подвiйної </em> <em>сегментацiї, </em> <em>вiдтiнки </em> <em>значень, </em> <em>вираженi </em> <em>за</em> <em>допомогою </em> <em>сегментацiї. </em> <em>Аналiз </em> <em>художнiх </em> <em>текстiв </em> <em>проведено </em> <em>в</em> <em>2 етапи: 1) аналiз кожного роману окремо з урахуванням зазначених</em> <em>критерiїв; </em> <em>2) </em> <em>порiвняльний </em> <em>аналiз </em> <em>використання </em> <em>сегментацiї</em> <em>кожним</em> <em>iз</em> <em>письменникiв.</em> <em>Крiм</em> <em>того,</em> <em>зроблено</em> <em>спробу</em> <em>визначити</em> <em>прагматичне</em> <em>пiдґрунтя</em> <em>використання</em> <em>сегментацiї.</em> <em>На</em> <em>основi</em> <em>проведеного </em> <em>дослiдження </em> <em>зроблено </em> <em>висновок, </em> <em>що </em> <em>незважаючи </em> <em>на</em> <em>багато</em> <em>спiльних</em> <em>рис</em> <em>у</em> <em>вживаннi</em> <em>сегментованих</em> <em>висловлень, iснують</em> <em>певнi</em> <em>суттєвi</em> <em>вiдмiнностi</em> <em>в</em> <em>мовi</em> <em>дослiджуваних творiв, що свiдчить</em> <em>про</em> <em>те,</em> <em>що</em> <em>сегментованi</em> <em>висловлення</em> <em>можуть</em> <em>вважатись</em> <em>однiєю</em> <em>з</em> <em>характеристик</em> <em>iдiостилю</em> <em>письменника.</em></span></p> 2021-12-19T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Літератури світу: поетика, ментальність і духовність https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/4545 ДОМIНАНТНИЙ КОНЦЕПТ ПОВIСТI Б. АНТОНЕНКА-ДАВИДОВИЧА «СМЕРТЬ» 2021-12-20T22:30:30+02:00 Катерина Протопопова [email protected] <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Стаття</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>присвячена </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>дослiдженню </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>особливостей </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>реалiзацiї </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>концепту</em></span></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><em>«смерть»</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>у</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>повiстi</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Б. Антоненка-Давидовича</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>«Смерть».</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Творчiсть</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>кожного</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>письменника</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>можна</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>вважати</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>репрезентантом</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>його</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>фрагментарного</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>досвiду,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>iндивiдуально-авторської</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>свiдомостi,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>вiддзеркаленням </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>тогочасної </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>дiйсностi, </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>картини </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>свiту митця</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>та</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>iн.</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Зокрема,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>творчiсть</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Б. Антоненка-Давидовича </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>можна</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>розглядати</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>як</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>сукупнiсть</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>концептiв.</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Концепти</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>зароджуються</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>шляхом</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>пiзнавальної</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>дiяльностi</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>свiту</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>й</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>складаються</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>з</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>єдностi</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>мови</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>й</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>культури,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>впливу</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>суспiльства</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>й</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>традицiй</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>та</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>iн.</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>й</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>утворюють</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>цiлiснiсть</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>-</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>концептосферу.</em></span></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Танатологiчна</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>проблема </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>посiдає </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>одне </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>з </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>чiльних </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>мiсць </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>у </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>науковiй</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>думцi.</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>Її</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>розглядають</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>як</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>екзистенцiйний</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>феномен</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>у</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>фiлософiї</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>iррацiоналiзму,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>пошук</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>сенсу</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>буття,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>вiдкриття</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>нових</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>горизонтiв,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>фiлософське й атеїстичне ставлення, заперечення вiчностi, протест</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>проти</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>свiту,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>соцiокультурний</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>феномен та iн. Концепт «смерть»</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>може</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>виявлятися</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>як</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>стан</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>невизначеностi,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>вiдчуття </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>вiдрази </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>та</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>зневiри,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>психологiчної</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>нестiйкостi,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>вiдчуження</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>та</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>неприйняття</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>суспiльством,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>втрати</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>власних</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>життєвих </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>орiєнтирiв, </em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>змiни</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>переконань,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>невiдповiдностi</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>очiкувань</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>iз</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>дiйснiстю,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>когнiтивного</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>дисонансу,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>апатiї</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>до</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>життя,</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>вбивства</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>й</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>жорстокостi</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>та</em></span> <span style="font-family: Georgia, serif;"><em>iн.</em></span></span></p> 2021-12-19T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Літератури світу: поетика, ментальність і духовність https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/4546 СЕНСОРНI ОБРАЗИ ЯК АТРИБУТИ МОДЕЛЮВАННЯ ТIЛЕСНОСТI В«ТЮРЕМНIЙ ПРОЗI» ВОЛЬФГАНГА БОРХЕРТА 2021-12-20T22:30:30+02:00 Наталя Яременко [email protected] <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Стаття </em> <em>мiстить </em> <em>аналiз </em> <em>функцiонування </em> <em>сенсорних </em> <em>образiв </em> <em>у</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>«тюремнiй</em> <em>прозi»</em> <em>Вольфганга</em> <em>Борхерта,</em> <em>представника</em> <em>лiтератури</em> <em>повоєнної</em> <em>Нiмеччини,</em> <em>учасника</em> <em>«Групи</em> <em>47».</em> <em>Використовуючи</em> <em>експресiонiстичну </em> <em>палiтру, </em> <em>митець </em> <em>прагнув </em> <em>осягнути </em> <em>не </em> <em>лише</em> <em>духовнi </em> <em>екзистенцiали, </em> <em>а </em> <em>й </em> <em>створити рельєфний вiдчуттєвий</em> <em>свiт,</em> <em>у</em> <em>якому</em> <em>змушенi</em> <em>перебувати</em> <em>тi,</em> <em>хто</em> <em>опинився</em> <em>«на</em> <em>руїнах».</em> <em>Авторкою</em> <em>наголошено,</em> <em>що</em> <em>дослiджуванi</em> <em>образи</em> <em>є</em> <em>вагомою</em> <em>складовою</em> <em>психопоетики</em> <em>твору</em> <em>й</em> <em>вiдзначаються</em> <em>високим</em> <em>рiвнем</em> <em>емоцiйного</em> <em>резонансу.</em> <em>Апелюючи</em> <em>до</em> <em>праць,</em> <em>присвячених</em> <em>дослiдженню</em> <em>художньої</em> <em>тiлесностi,</em> <em>зауважено,</em> <em>що</em> <em>iгнорування</em> <em>цiєї</em> <em>онтологiчної</em> <em>категорiї</em> <em>спричиняє </em> <em>нiвелювання </em> <em>низки </em> <em>смислових </em> <em>рiвнiв, </em> <em>якi, </em> <em>на </em> <em>думку</em> <em>Х.</em> <em>У.</em> <em>Гумбрехта, </em> <em>формують </em> <em>симбiоз </em> <em>значення </em> <em>та </em> <em>присутностi,</em> <em>як</em> <em>сприйняття</em> <em>предметного</em> <em>середовища.</em> <em>Дослiджуванi </em> <em>тексти,</em> <em>зокрема</em> <em>оповiдання</em> <em>«Квiтка</em> <em>кульбаби»,</em> <em>«Недiльний</em> <em>ранок», «Там i</em> <em>Тут»,</em> <em>iлюструють</em> <em>функцiонал</em> <em>тактильних,</em> <em>вiзуальних,</em> <em>звукових,</em> <em>ольфакторних</em> <em>образiв,</em> <em>за</em> <em>допомогою</em> <em>яких</em> <em>автором</em> <em>моделюється</em> <em>змiстова</em> <em>модель</em> <em>художнього</em> <em>свiту</em> <em>творiв</em> <em>та</em> <em>оприявлюється</em> <em>структура</em> <em>характерiв </em> <em>персонажiв, </em> <em>свiтосприйняття </em> <em>автора.</em> <em>Сенсорнi</em> <em>образи</em> <em>в</em> <em>статтi</em> <em>потрактовуються</em> <em>як </em> <em>такi, </em> <em>що</em> <em>окреслюються</em> <em>предметнiстю,</em> <em>оприявлюють</em> <em>осягнення</em> <em>окремих</em> <em>характеристик </em> <em>навколишнього, </em> <em>здатнi iнтенсифiкувати розвиток</em> <em>дiї,</em> <em>конденсувати</em> <em>увагу</em> <em>на</em> <em>психологiчних</em> <em>домiнантах</em> <em>персонажа,</em> <em>на</em> <em>сюжетоутворюючих</em> <em>моментах.</em> <em>З’ясовано,</em> <em>що</em> <em>сенсорнi</em> <em>концепти</em> <em>є</em> <em>суб’єктивними,</em> <em>вiдтак</em> <em>можуть</em> <em>досить</em> <em>вiльно</em> <em>iнтерпретуватися.</em> <em>У</em> <em>художньому текстi iнформацiя, накопичена певними рецепторами чи</em> <em>органами</em> <em>чуття</em> <em>реалiзується,</em> <em>набуваючи</em> <em>додаткових</em> <em>сенсiв.</em> <em>Поетика&nbsp;</em></span><span style="font-size: small;"><em>«тюремних</em> <em>оповiдань»</em><em> В. Борхерта</em> <em>зорiєнтована </em> <em>на </em> <em>трансляцiю</em> <em>досвiду особистостi, яка перебуває «на межi» та переживає глибоку</em> <em>особистiсну кризу. Автор моделює широкий спектр сенсорних образiв</em> <em>смислового</em> <em>поля</em> <em>«продукування</em> <em>присутностi»,</em> <em>якi</em> <em>увиразнюють</em> <em>художню </em> <em>тканину </em> <em>тексту, </em> <em>створють </em> <em>альтернативнi </em> <em>смисловi</em> <em>шари.</em> <em>Вiдзначимо,</em> <em>що</em> <em>найактивнiше</em> <em>в</em> <em>прозовому</em> <em>доробку</em> <em>митця</em> <em>функцiонують тактильнi, вiзуальнi й ольфакторнi образи, моделюючи</em> <em>тканину</em> <em>художньої</em> <em>тiлесностi.</em></span></p> 2021-12-19T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Літератури світу: поетика, ментальність і духовність https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/4547 СПЕЦИФIКА ПРОВАНСЬКОЇ МЕНТАЛЬНОСТI В РОМАНI П. МЕЙЛА «РIК У ПРОВАНСI» 2021-12-20T22:30:30+02:00 Світлана Іванівна Ковпік [email protected] <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>У</em> <em>статтi</em> <em>йдеться</em> <em>про</em> <em>специфiку</em> <em>художньої</em> <em>iнтерпретацiї</em> <em>ментальностi одного з найдивовижнiших </em><em>регiонiв Францiї </em><em>- </em><em>Провансу.</em> <em>Авторка</em> <em>статтi</em> <em>спробувала</em> <em>аналiтично</em> <em>осмислити</em> <em>унiкальнi</em> <em>практики повсякдення мешканцiв Провансу, якi презентованi в романi</em> <em>англiйського</em> <em>письменника</em> <em>Пiтера</em> <em>Мейла</em> <em>«Рiк</em> <em>у</em> <em>Провансi».</em> <em>Пiтер</em> <em>Мейл дуже незвичний сучасний англiйський письменник. У 70-х роках</em> <em>ХХ ст. вiн спочатку дебютував як дитячий, а точнiше пiдлiтковий,</em> <em>письменник</em> <em>у</em> <em>галузi</em> <em>секс-просвiтництва</em> <em>для</em> <em>пiдлiткiв.</em> <em>Коли</em> <em>вiн</em> <em>переїхав до </em><em>Провансу, то просто неймовiрно закохався у красу цього</em> <em>регiону</em> <em>та</em> <em>кардинально змiнив свої уподобання </em><em>- </em><em>почав писати</em> <em>про унiкальний спосiб життя мешканцiв Провансу. Тож у статтi</em> <em>розглянуто</em> <em>сутнiсть</em> <em>авторської</em> <em>стратегiї</em> <em>моделювання</em> <em>способу</em> <em>органiзацiї</em> <em>життя</em> <em>мешканцiв</em> <em>унiкальної</em> <em>французької</em> <em>культури</em> <em>англiйським</em> <em>письменником.</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Особливу увагу у статтi закцентувано на способi органiзацiї життя</em> <em>мешканцiв</em> <em>Провансу, </em> <em>а </em> <em>також </em> <em>на </em> <em>темпераментних </em> <em>поведiнкових</em> <em>рисах художнiх образiв персонажiв зазначеного регiону. Повсякденний</em> <em>сюжет </em> <em>є </em> <em>релевантним </em> <em>у </em> <em>романi </em> <em>«Рiк </em> <em>у </em> <em>Провансi», а елементи</em> <em>жанру</em> <em>травелог</em> <em>пiдсилюють</em> <em>динамiку</em> <em>розгортання</em> <em>подiй</em> <em>твору.</em> <em>У</em> <em>статтi представленi визначальнi риси поведiнкової моделi мешканцiв</em> <em>Провансу,</em> <em>проведенi</em> <em>паралелi</em> <em>з</em> <em>українськими</em> <em>практиками</em> <em>органiзацiї</em> <em>повсякдення.</em> <em>Авторка</em> <em>статтi</em> <em>послуговується</em> <em>елементами</em> <em>крос-</em> <em>культурного аналiзу з метою розширення пiзнавальних, iнтеграцiйних</em> <em>функцiй</em> <em>тексту</em> <em>твору </em> <em>художньої </em> <em>лiтератури. </em> <em>Крос-культурний</em> <em>аналiз</em> <em>тексту</em> <em>роману</em> <em>дав</em> <em>можливiсть</em> <em>передбачити</em> <em>особливостi</em> <em>механiзмiв</em> <em>взаємодiї</em> <em>двох</em> <em>культур</em> <em>-</em> <em>прованської</em> <em>та</em> <em>української.</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Вiдзначено,</em> <em>що</em> <em>«прованський</em> <em>текст»</em> <em>розглянуто</em> <em>в</em> <em>романi Пiтера</em> <em>Мейла </em> <em>з </em> <em>позицiї </em> <em>iмагологiчного </em> <em>наповнення </em> <em>опозицiї </em> <em>свiй </em> <em>/ </em> <em>чужий</em> <em>у </em> <em>художньому </em> <em>просторi </em> <em>тексту твору лiтератури. Простежено</em> <em>те,</em> <em>як</em> <em>у</em> <em>романi «Рiк у Провансi» презентованi художнi атракцiї,</em> <em>ритм</em> <em>життя</em> <em>мешканцiв</em> <em>регiони,</em> <em>який</em> <em>має</em> <em>не</em> <em>тiльки</em> <em>позитивнi</em> <em>моменти, а й вади. Виявленi такi риси поведiнки мешканцiв Прованс:</em> <em>розмiренiсть,</em> <em>виваженiсть,</em> <em>стриманiсть</em> <em>та</em> <em>iн.</em></span></p> 2021-12-19T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Літератури світу: поетика, ментальність і духовність https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/4548 МЕТАСИСТЕМА СУЧАСНОЇ ДИТЯЧОЇ ЛIТЕРАТУРИ КРИВОРIЖЖЯ 2021-12-20T22:30:31+02:00 Наталiя Коломiєць [email protected] <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>У</em> <em>розвiдцi</em> <em>зроблено</em> <em>спробу</em> <em>дослiдити</em> <em>метасистему</em> <em>сучасної</em> <em>дитячої</em> <em>лiтератури Криворiжжя. У статтi вiдзначено, що твори для дiтей</em> <em>рiзних</em> <em>iсторико-культурних</em> <em>зон</em> <em>є</em> <em>питомою</em> <em>складовою</em> <em>мистецького</em> <em>життя</em> <em>України.</em> <em>Художнiй </em> <em>доробок </em> <em>митцiв </em> <em>Криворiжжя, </em> <em>якi</em> <em>працюють</em> <em>для</em> <em>дiтей,</em> <em>сприяє</em> <em>формуванню</em> <em>естетичних</em> <em>смакiв,</em> <em>морально-етичної</em> <em>основи</em> <em>читачiв.</em> <em>Тематичний</em> <em>i</em> <em>художнiй</em> <em>рiвень,</em> <em>технiчне й iлюстративне оформлення книг враховує критерiй вiкової</em> <em>ревалентностi</em> <em>цiльової</em> <em>аудиторiї.</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Встановлено,</em> <em>що</em> <em>метасистема</em> <em>дитячої</em> <em>лiтератури</em> <em>Криворiжжя</em> <em>формується</em> <em>на</em> <em>основi</em> <em>художньої,</em> <em>педагогiчної,</em> <em>психологiчної</em> <em>складових, технiчне </em><em>оформлення, вiзуальний контент вiдповiдають</em> <em>вiковим особливостям читачiв. Дошкiльнятам i молодшим школярам</em> <em>переважно</em> <em>адресовано</em> <em>поезiї</em> <em>та</em> <em>казки</em> <em>невеликого</em> <em>обсягу</em> <em>(I.</em> <em>Доленник</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>«Гойдалки»,</em> <em>М. Олексiєнка</em> <em>«На</em> <em>баштанi»,</em> <em>Н. Йолкiної «Ясне сонечко»</em> <em>та</em> <em>iн.).</em> <em>У</em> <em>збагаченнi</em> <em>життєвого досвiду читачiв цього вiку вагому</em> <em>роль </em> <em>вiдiграють </em> <em>абетки </em> <em>Н.</em> <em>Плакущої, </em> <em>М.</em> <em>Скиби, </em> <em>О.</em> <em>Старiкова </em> <em>та</em> <em>iн.</em> <em>Деякi</em> <em>з</em> <em>цих</em> <em>видань</em> <em>мають</em> <em>специфiчну</em> <em>дизайн-концепцiю</em> <em>творчо-</em> <em>моделювального характеру. Їм притаманна своєрiдна мова: тут безлiч</em> <em>пестливих слiв, повторiв, звуконаслiдування, багато персонiфiкованих</em> <em>образiв. Твори для дiтей молодшого шкiльного вiку розкривають рiзнi</em> <em>сторони товариських стосункiв, мiстять картини пригод, пустощiв</em> <em>i</em> <em>розваг,</em> <em>фантастичних</em> <em>мандрiвок.</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>У результатi проведеного аналiзу визначено, що для дiтей середнього</em> <em>шкiльного вiку у крайовiй дитячiй лiтературi домiнують вiршi, казки,</em> <em>оповiдання, легенди тощо (збiрки В. Галєх «Казок забутих таїна»,</em> <em>В. Сичова</em> <em>«Смiх» </em> <em>та </em> <em>iн.). </em> <em>Емоцiйне </em> <em>та </em> <em>смислове </em> <em>наповнення </em> <em>цих</em> <em>творiв</em> <em>вiдповiдає</em> <em>читацьким</em> <em>мотивацiям</em> <em>пiдлiткiв,</em> <em>специфiцi</em> <em>їхньої</em> <em>рецептивної</em> <em>дiяльностi.</em></span></p> 2021-12-19T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Літератури світу: поетика, ментальність і духовність https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/4549 СУЧАСНI НАРОДНI ТВОРИ ПРО МОСКАЛIВ: МIЖ ФОЛЬКЛОРНОЮ ТА ПОСТФОЛЬКЛОРНОЮ СВIДОМIСТЮ 2021-12-20T22:30:31+02:00 Наталiя Мельник [email protected] <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>У</em> <em>статтi</em> <em>розглянуто</em> <em>проблеми</em> <em>визначення</em> <em>формально-змiстових</em> <em>показникiв</em> <em>новiтнього</em> <em>фольклору</em> <em>та</em> <em>його</em> <em>зв’язкiв</em> <em>iз </em> <em>сучасною</em> <em>суспiльною</em> <em>дiйснiстю</em> <em>українцiв.</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Трендовим</em> <em>напрямом</em> <em>у</em> <em>сучаснiй</em> <em>фольклористицi</em> <em>є</em> <em>дослiдження</em> <em>фольклорних</em> <em>явищ</em> <em>iз </em> <em>погляду </em> <em>нових </em> <em>громадсько-полiтичних,</em> <em>культурних умов спiвдiї iндивiда та колективу; проблеми визначення</em> <em>явищ</em> <em>фольклоризму,</em> <em>фольклоризацiї</em> <em>та</em> <em>нефольклорного</em> <em>мислення.</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Звернено</em> <em>увагу</em> <em>на</em> <em>розумiння</em> <em>фольклоризму</em> <em>як</em> <em>процесу</em> <em>адаптацiї,</em> <em>трансформацiї</em> <em>i</em> <em>репродукцiї</em> <em>фольклору</em> <em>в</em> <em>суспiльному</em> <em>побутi,</em> <em>культурi</em> <em>й</em> <em>мистецтвi</em> <em>з</em> <em>акцентом</em> <em>на </em> <em>його </em> <em>соцiальних </em> <em>i </em> <em>художнiх </em> <em>причинах,</em> <em>якi</em> <em>визначають</em> <em>входження</em> <em>генетично</em> <em>лiтературного</em> <em>твору</em> <em>в</em> <em>межi</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>«мистецького</em> <em>канону»</em> <em>народної</em> <em>творчостi.</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Вказано на активнi сучаснi фольклоризацiйнi процеси в українському</em> <em>культурному</em> <em>просторi.</em> <em>Фольклоризацiя</em> <em>трактується</em> <em>як</em> <em>введення</em> <em>народного</em> <em>твору</em> <em>в</em> <em>усний</em> <em>обiг</em> <em>iз</em> <em>друкованих</em> <em>джерел</em> <em>чи зi сцени, iз</em> <em>засобiв</em> <em>масової</em> <em>iнформацiї.</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Вiдзначено,</em> <em>що</em> <em>поряд</em> <em>iз</em> <em>традицiйним</em> <em>фольклором,</em> <em>який</em> <em>продовжує</em> <em>активно</em> <em>функцiонувати,</em> <em>у</em> <em>культурне</em> <em>життя</em> <em>суспiльства</em> <em>увiйшов</em> <em>постфольклор, що трактується в статтi як якiсно новий культурний</em> <em>продукт, </em> <em>пов’язаний </em> <em>з </em> <em>цифровою </em> <em>свiдомiстю </em> <em>(кiбер-фольклор,</em> <em>ньюслор, iнтернет-фольклор) та дiагностує стан розвитку сучасних</em> <em>суспiльних</em> <em>цiнностей,</em> <em>культурних</em> <em>кодiв.</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Акцентовано</em> <em>на</em> <em>активному</em> <em>побутуваннi</em> <em>в</em> <em>умовах</em> <em>росiйської</em> <em>агресiї</em> <em>народних творiв про москалiв, у яких лексема «москаль» набуває нових</em> <em>конотацiй.</em></span></p> <p align="JUSTIFY"><span style="font-size: small;"><em>Дослiджуванi </em> <em>твори </em> <em>осмислено </em> <em>як </em> <em>зразки, </em> <em>що </em> <em>перебувають </em> <em>на</em> <em>межi</em> <em>фольклорної</em> <em>та</em> <em>постфольклорної</em> <em>свiдомостi.</em> <em>Виникаючи </em> <em>на</em> <em>ґрунтi </em> <em>традицiйних </em> <em>соцiальних </em> <em>i </em> <em>морально-етичних </em> <em>стереотипiв,</em> <em>такi</em> <em>зразки</em> <em>акумулюють</em> <em>фольклорний</em> <em>досвiд,</em> <em>крiзь</em> <em>призму</em> <em>якого</em> <em>осмислюється</em> <em>реальна</em> <em>данiсть.</em> <em>Маючи</em> <em>переважно</em> <em>усний</em> <em>тип</em> <em>побутування,</em> <em>нинi</em> <em>фольклорнi</em> <em>новотвори</em> <em>можуть</em> <em>мiстити</em> <em>аудiовiзуальний</em> <em>компонент,</em> <em>iнтертекстуальну</em> <em>складову, </em> <em>досить</em> <em>швидко</em> <em>поширюватися</em> <em>в</em> <em>культурному</em> <em>просторi</em> <em>та</em> <em>демонструвати</em> <em>сучасне</em> <em>розумiння</em> <em>суспiльних</em> <em>реалiй.</em></span></p> 2021-12-19T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2021 Літератури світу: поетика, ментальність і духовність