Кiлька аргументiв на захист рацiональностi з огляду полiтичної фiлософiї Карла Поппера

Автор(и)

  • Ольга Гончаренко , НАДПСУ

DOI:

https://doi.org/10.55056/apm.7749

Ключові слова:

раціональність, ірраціональність, концентраційний табір, Ханна Арендт, Джорджо Аґамбен, Зиґмунт Бауман, політична філософія, Карл Поппер.

Анотація

У цiй статтi доводиться безпiдставнiсть критики рацiональностi на прикладi мiркувань Ханни Арендт, Джорджо Аґамбена, Зиґмунта Баумана про концентрацiйнi табори та можливiсть їх перетворення у концтабiрне суспiльство. Спростування поглядiв про зв’язок мiж рацiональнiстю та концентрацiйними таборами здiйснюється у статтi на пiдставi поглядiв Карла Поппера про вiдкрите суспiльство та його ворогiв, зокрема розрiзнення двох типiв соцiальної iнженерiї – поступової та утопiчної, а також розмежування рацiоналiзму та iррацiоналiзму. З’ясовано, що, якщо концентрацiйнi табори демонструють можливiсть концтабiрного суспiльства, то вони у своїх ознаках подiбнi до утопiчної iнженерiї, яка не може претендувати на назву рацiональної через вiдсутнiсть будь-якої вiдповiдальностi за життя людини. Якщо оцiнити дiї концентрацiйних таборiв з позицiй моральностi, то виявиться, що перетворення людини на звичайну рiч є iррацiональним. У концентрацiйних таборах вiдсутня будь-яка вiдповiдальнiсть за життя людини. Жертвування найдорожчим – людиною – можна оцiнити тiльки як зло. I цього жертвування не можна не помiтити чи не передбачити. В iррацiональностi концентрацiйних таборiв також переконує ненависть до людей, спровокована зневагою полiтикiв до розуму, аргументацiї та рацiонального й вiдповiдального аналiзу наслiдкiв своїх дiй. Саме iррацiоналiзм зумовлює нерiвнiсть у суспiльствi, оскiльки призводить до подiлу людства на друзiв i ворогiв. За таких умов полiтична рiвнiсть є неможливою, а антиегалiтаризм можна використати для виправдання вбивств. Зрештою, саме iррацiоналiзм призводить до злочину. У висновку пропонується розглянути проблему концентрацiйних таборiв у зв’язку з проблемою людини, оскiльки саме вiд ї ї прагнення долати межi залежить розвиток чи деградацiя суспiльства.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Література

Арендт Х. Джерела тоталітаризму. Київ : Дух і Літера, 2005. 584 с.

Бауман З. Модерність і Голокост. Київ : Дух і Літера, 2022. 344 с.

Єрмоленко В. Плинні ідеології. Ідеї та політика в Європі ХІХ–ХХ століть. Київ : Дух і Літера, 2018. 480 с.

Поппер К. Відкрите суспільство та його вороги. Т. 1. У полоні Платонових чарів. Київ : Видавництво «Основи», 1994. 444 с.

Поппер К. Відкрите суспільство та його вороги. Т. 2. Спалах пророцтва: Гегель, Маркс та послідовники. Київ : Видавництво «Основи», 1994. 494 с.

Agamben G. Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life. California : Stanford University Press, 1998. 110 р.

Bauman Z. “The Century of Camps” / Z. Bauman The Bauman Reader / ed. Peter Beiharz. Malden, Massachusetts : Blackwell Publishers Inc, 2001. 271–279.

Stone D. Concentration Camps. A Very Short Introduction. Oxford : University Press, 2019. 176.

Завантаження

Опубліковано

01.09.2025

Номер

Розділ

ФIЛОСОФСЬКА СПАДЩИНА КАРЛА ПОППЕРА: IСТОРIЯ I СУЧАСНIСТЬ

Як цитувати

Кiлька аргументiв на захист рацiональностi з огляду полiтичної фiлософiї Карла Поппера. (2025). Актуальні проблеми духовності, 26, 84-96. https://doi.org/10.55056/apm.7749