Сократівський діалог у повісті Василя Шевчука «Навчитель істини»: комунікативно-прагматична організація мовленнєвого жанру

Автор(и)

  • Наталія Миколаївна Сизоненко Полтавська державна аграрна академія

DOI:

https://doi.org/10.31812/filstd.v16i0.132

Ключові слова:

діалогічний дискурс, мовленнєвий акт, мовленнєвий жанр, сократівський діалог, суперечка, філософська бесіда

Анотація

У статті досліджено сюжетно-композиційну модель сократівського діалогу (СД), до структури якого входять як вторинні (філософська бесіда, суперечка), так і первинні мовленнєві жанри (репрезентативи, ствердження, заперечення, спростування тощо). Проаналізовано тематичний репертуар СД у повісті В. Шевчука «Навчитель істини». Установлено, що у творі представлено дві сюжетно-композиційні моделі СД – наставницький та дослідницький діалоги, які реалізують різні комунікативні інтенції мовця. Мікроподії кожної із сюжетно-композиційних моделей СД мають комунікативно-прагматичні особливості. Домінантною формою дискурсивних обмінів між адресантом та адресатом є сполучення ініціального комунікативного ходу у формі питання та реактивного комунікативного ходу у формі відповіді.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 132 / PDF downloads: 183

Біографія автора

Наталія Миколаївна Сизоненко, Полтавська державна аграрна академія

кандидат філологічних наук, доцент кафедри іноземних мов та українознавства

Посилання

Антонюк М. Маєвтика Сократа в українській літературі другої половини ХХ ст. (на основі повістей В. Шевчука «Навчитель істини», Ю. Мушкетика «Смерть Сократа») [Електронний ресурс]/ М. Антонюк// Іноземна філологія: український науковий збірник.–2007.–Вип. 118.–С.3–15. –Режим доступу: http://www.franko.lviv.ua/faculty/inomov.new/ukrainian/zbirnyk.pdf

Бацевич Ф. С. Словник термінів міжкультурної комунікації / Ф.С.Бацевич.–К.: Довіра, 2007. –205 с.

Богданов В. В. Речевое общение. Прагматические и семантическиеаспекты: [учеб. пособие] / В. В. Богданов. –Л.: ЛГУ, 1990. –88с.

Лексикон загального та порівняльного літературознавства / за ред. А. Волкова, О. Бойченка та ін. –Чернівці: Золоті литаври, 2001. –636с.

Муратова И. А. Философско-образовательный аспект античного диалога / И. А. Муратова // Вісник Національного технічного ун-ту «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка.–2013.–Вип.No1. –С.47–55.

Селіванова О. О.Методологічні проблеми дослідження діалогу / О. О. Селіванова // Одеськийлінгвістичний вісник: зб.наук. пр.–Одеса: Фенікс, 2013.–Вип.1. –С.144–158.

Сизоненко Н. М. Жанрово-стильові особливості прози Василя Шевчука: [монографія]/ Н. М. Сизоненко.–Полтава: РВВПДАА, 2011.–160с.

Шевчук В. А. Навчитель істини: [повість] / Василь Шевчук // Під вічним небом: [повісті] / Василь Шевчук.–К.: Молодь, 1985.–С.3–68.

Шмелева Т. В. Модель речевого жанра/ Т. В. Шмелева // Жанры речи: сб. науч. ст. –Саратов: Колледж, 1997. –С.88–98.

Downloads

Опубліковано

2017-10-27

Як цитувати

Сизоненко, Н. М. (2017). Сократівський діалог у повісті Василя Шевчука «Навчитель істини»: комунікативно-прагматична організація мовленнєвого жанру. Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету, 16, 431–443. https://doi.org/10.31812/filstd.v16i0.132

Номер

Розділ

Лінгвістика і поетика тексту