Сократівський діалог у повісті Василя Шевчука «Навчитель істини»: комунікативно-прагматична організація мовленнєвого жанру

Автор(и)

  • Наталія Миколаївна Сизоненко Poltavska derzhavna ahrarna akademiia , Полтавская государственная аграрная академия , Полтавська державна аграрна академія

DOI:

https://doi.org/10.31812/filstd.v16i0.132

Ключові слова:

діалогічний дискурс, мовленнєвий акт, мовленнєвий жанр, сократівський діалог, суперечка, філософська бесіда

Анотація

У статті досліджено сюжетно-композиційну модель сократівського діалогу (СД), до структури якого входять як вторинні (філософська бесіда, суперечка), так і первинні мовленнєві жанри (репрезентативи, ствердження, заперечення, спростування тощо). Проаналізовано тематичний репертуар СД у повісті В. Шевчука «Навчитель істини». Установлено, що у творі представлено дві сюжетно-композиційні моделі СД – наставницький та дослідницький діалоги, які реалізують різні комунікативні інтенції мовця. Мікроподії кожної із сюжетно-композиційних моделей СД мають комунікативно-прагматичні особливості. Домінантною формою дискурсивних обмінів між адресантом та адресатом є сполучення ініціального комунікативного ходу у формі питання та реактивного комунікативного ходу у формі відповіді.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • автор Наталія Миколаївна Сизоненко, афіліація Poltavska derzhavna ahrarna akademiia, Полтавская государственная аграрная академия, Полтавська державна аграрна академія

    кандидат філологічних наук, доцент кафедри іноземних мов та українознавства

Посилання

Антонюк М. Маєвтика Сократа в українській літературі другої половини ХХ ст. (на основі повістей В. Шевчука «Навчитель істини», Ю. Мушкетика «Смерть Сократа») [Електронний ресурс]/ М. Антонюк// Іноземна філологія: український науковий збірник.–2007.–Вип. 118.–С.3–15. –Режим доступу: http://www.franko.lviv.ua/faculty/inomov.new/ukrainian/zbirnyk.pdf

Бацевич Ф. С. Словник термінів міжкультурної комунікації / Ф.С.Бацевич.–К.: Довіра, 2007. –205 с.

Богданов В. В. Речевое общение. Прагматические и семантическиеаспекты: [учеб. пособие] / В. В. Богданов. –Л.: ЛГУ, 1990. –88с.

Лексикон загального та порівняльного літературознавства / за ред. А. Волкова, О. Бойченка та ін. –Чернівці: Золоті литаври, 2001. –636с.

Муратова И. А. Философско-образовательный аспект античного диалога / И. А. Муратова // Вісник Національного технічного ун-ту «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка.–2013.–Вип.No1. –С.47–55.

Селіванова О. О.Методологічні проблеми дослідження діалогу / О. О. Селіванова // Одеськийлінгвістичний вісник: зб.наук. пр.–Одеса: Фенікс, 2013.–Вип.1. –С.144–158.

Сизоненко Н. М. Жанрово-стильові особливості прози Василя Шевчука: [монографія]/ Н. М. Сизоненко.–Полтава: РВВПДАА, 2011.–160с.

Шевчук В. А. Навчитель істини: [повість] / Василь Шевчук // Під вічним небом: [повісті] / Василь Шевчук.–К.: Молодь, 1985.–С.3–68.

Шмелева Т. В. Модель речевого жанра/ Т. В. Шмелева // Жанры речи: сб. науч. ст. –Саратов: Колледж, 1997. –С.88–98.

Завантаження

Опубліковано

2017-10-27

Номер

Розділ

Лінгвістика і поетика тексту

Як цитувати

Сократівський діалог у повісті Василя Шевчука «Навчитель істини»: комунікативно-прагматична організація мовленнєвого жанру. (2017). Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету, 16, 431-443. https://doi.org/10.31812/filstd.v16i0.132