Компоненти навчання англійської лексики в авіаційному ВНЗ
DOI:
https://doi.org/10.31812/filstd.v17i0.195Ключові слова:
іншомовна авіаційна лексика, навчання лексики, вивчення лексичних одиниць, компоненти навчання лексикиАнотація
У статті розглянуто питання навчання англійської лексики студентів авіаційних вищих навчальних закладів. Виокремлено низку теоретичних та концептуальних ідей, що лягли в основу розробки компонентної структури навчання лексики. Увагу зосереджено на визначенні компонентів навчання лексики майбутніх авіаційних фахівців з урахуванням наявності процесів опосередкованого та цілеспрямованого вивчення студентами нових слів. Проаналізовано чотири компоненти, а саме: систематизоване свідоме навчання спеціально відібраних лексичних одиниць; розширення мовного досвіду студентів; навчання студентів стратегій вивчення лексичних одиниць; розвиток лексичної свідомості.
Metrics
Посилання
Baumann J. Strategies for teaching middlegrade students to use word-part and context clues to expand reading vocabulary / Baumann J., Font G., Edwards E., Boland E. Teaching and learning vocabulary: Bringing research to practice [Ed. E. Hiebert, M. Kamil]. – New York, NY: Routledge. – 2010. – P. 179–205.
Cunningham A. Vocabulary growth through independent reading and reading aloud to children / A. Cunningham // Teaching and learning vocabulary: Bringing research to practice [Ed. E. Hiebert, M. Kamil]. – New York, NY: Routledge. – 2010. – P. 45–65.
Dutro S. Rethinking English language instruction: An architectural approach / S. Dutro, C. Moran // English learners: Reaching the highest level of English literacy (G. Garcia, ed.). – Newark, DE: International Reading Association, 2003. – P. 227–258.
Edwards C. Unlocking word meanings: Strategies and guidelines for teaching morphemic and contextual analysis / Edwards C., Font G., Baumann J., Boland E. // Vocabulary instruction: Research to practice ([ds. J. Baumann and E. Kame‘enui]. – New York, NY : Guilford Press, 2004. – P. 159–176.
Fillmore L. W. What teachers need to know about language. Special report from ERIC Clearinghouse on language and linguistics // L. W. Fillmore, C. E. Snow. – Electronic resource. – Mode of access: http://www.cal.org/ericcll/teachers/teachers.pdf
Hulstijn J. H. Intentional and incidental second-language vocabulary learning : A reappraisal of elaboration, rehearsal and automaticity / Robinson P. Cognition and Second Language Instruction. – Cambridge: Cambridge University Press, 2001. – P. 258–286.
ICAO. Manual on the Implementaion of ICAO Language Proficiency Requirements. Doc 9835 AN 453, 2nd ed. – Montreal, Canada. – Retrieved from https://www4.icao.int/aelts/ uploads/icao%20doc9835%202nd%20edition.pdf
Laufer B. Ten Best Ideas for Teaching Vocabulary / B. Laufer, P. Meara, P. Nation // The Language Teacher. –2005. – 29.07, July.– P. 3–10.
Scott J. Developing word consciousness / J. Scott, W. Nagy // Essential readings on vocabulary instruction. (M. Graves,ed.). – Newark, DE: International Reading Association, 2009. – P. 106–117.
Secer Y. E. & Sahin M. Challenges of Teaching Aviation Vocabulary and Radio Phraseology at High School Level / Y. E. Secer, M. Sahin // International Journal on New Trends in Education and Their Implications. – Vol. 5 (4). – 2014. – P. 110–120.
Takač V. P. Vocabulary Learning Strategies and Foreign Language Acqusition / V. P. Takač. – Clevedon : Multilingual Matters, 2008. – 196 p.