МЕТАСИСТЕМА СУЧАСНОЇ ДИТЯЧОЇ ЛIТЕРАТУРИ КРИВОРIЖЖЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31812/filstd.v22i.8125

Ключові слова:

метасистема, дитяча лiтература, твори для дiтей, вiкова ревалентнiсть цiльової аудиторiї

Анотація

У розвiдцi зроблено спробу дослiдити метасистему сучасної дитячої лiтератури Криворiжжя. У статтi вiдзначено, що твори для дiтей рiзних iсторико-культурних зон є питомою складовою мистецького життя України. Художнiй доробок митцiв Криворiжжя, якi працюють для дiтей, сприяє формуванню естетичних смакiв, морально-етичної основи читачiв. Тематичний i художнiй рiвень, технiчне й iлюстративне оформлення книг враховує критерiй вiкової ревалентностi цiльової аудиторiї. Встановлено, що метасистема дитячої лiтератури Криворiжжя формується на основi художньої, педагогiчної, психологiчної складових, технiчне оформлення, вiзуальний контент вiдповiдають вiковим особливостям читачiв. Дошкiльнятам i молодшим школярам переважно адресовано поезiї та казки невеликого обсягу (I. Доленник «Гойдалки», М. Олексiєнка «На баштанi», Н. Йолкiної «Ясне сонечко» та iн.). У збагаченнi життєвого досвiду читачiв цього вiку вагому роль вiдiграють абетки Н. Плакущої, М. Скиби, О. Старiкова та iн. Деякi з цих видань мають специфiчну дизайн-концепцiю творчо- моделювального характеру. Їм притаманна своєрiдна мова: тут безлiч пестливих слiв, повторiв, звуконаслiдування, багато персонiфiкованих образiв. Твори для дiтей молодшого шкiльного вiку розкривають рiзнi сторони товариських стосункiв, мiстять картини пригод, пустощiв i розваг, фантастичних мандрiвок. У результатi проведеного аналiзу визначено, що для дiтей середнього шкiльного вiку у крайовiй дитячiй лiтературi домiнують вiршi, казки, оповiдання, легенди тощо (збiрки В. Галєх «Казок забутих таїна», В. Сичова «Смiх» та iн.). Емоцiйне та смислове наповнення цих творiв вiдповiдає читацьким мотивацiям пiдлiткiв, специфiцi їхньої рецептивної дiяльностi.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Atroshenko H. Atrybuty semantychnoho prostoru khudozhnoho tekstu: poetykalni dominanty ta linhvostylistychni kharakterystyky suchasnoi dytiachoi literatury. Ukrainska literatura v zahalnoievropeiskomu konteksti: monohrafiia / za red. T. Sharovoi, A. Zemlianskoi. Melitopol: FOP Odnoroh T. V., 2020. S. 35–53. URL: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/9216/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D1%8F_%D0%90%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf

Haliekh V. Kazok zabutykh taina: Kazky, lehendy. Kyiv: Shkilnyi svit. 2002. 48 s.

Hnidets U. Suchasna literatura dlia ditei ta yunatstva: samobutnii fenomen v istorii rozvytku literatury. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. 2012. Vyp. 11. S. 134–140.

Dolennyk I. Hoidalky. Virshi dlia ditei. Kryvyi Rih: Vydavets FOP Cherniavskyi D. O., 2013. 48 s.

Kolomiiets N. Rehionalni markery suchasnoi dytiachoi literatury Kryvorizhzhia. Literatury svitu: poetyka, mentalnist i dukhovnist. Vyp. 14. Kryvyi Rih. S. 129–136. URL: https://journal.kdpu.edu.ua/world_lit/article/view/3812

Ohar E. Ukrainske dytiache knyhovydannia: stari problemy u novykh vymirakh. Suchasni literaturoznavchi studii. Vyp. 2. Kyiv: Vydavnychyi tsentr KNLU, 2005. S. 93–101.

Starykov A. Zdravstvui, den! Dnipropetrovsk: Dniproknyha, 2007. 307 s.

Chelnokova L. Yashchirka Zi. Virshi. Opovidannia. Kazky. Kryvyi Rih, 2002. 80 s.

Shulhina V., Kravchenko A. Teoretyko-metodolohichni aspekty kulturolohichnoi rehioniky. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia: mystetstvoznavstvo. Vyp. 16. Ch. 1. Lviv: Lvivskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Franka, 2015. S. 3–11. URL: https://kultart.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/01/Visnyk_161.pdf

Shcherbyna D. Poezii. Zahadky. Symvol: kulturolohichnyi almanakh. Vyp. 5. Kryvyi Rih: Dionis, 2017. S. 226–227.

Завантаження

Опубліковано

2025-09-02

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

МЕТАСИСТЕМА СУЧАСНОЇ ДИТЯЧОЇ ЛIТЕРАТУРИ КРИВОРIЖЖЯ. (2025). Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету, 22, 104-118. https://doi.org/10.31812/filstd.v22i.8125