ПОГЛЯД КРIЗЬ ЧАС: СПОГАДИ ЯК ХУДОЖНЯ ФОРМА РЕПРЕЗЕНТАЦIЇ ПАМ’ЯТI В РОМАНАХ "КРАЇНА ГIРКОЇ НIЖНОСТI" ВОЛОДИМИРА ЛИСА Й "ОСТАННI IСТОРIЇ" ОЛЬГИ ТОКАРЧУК
DOI:
https://doi.org/10.31812/filstd.v22i.8120Ключові слова:
Володимир Лис, Ольга Токарчук, спогади, iндивiдуальна пам’ять, колективна пам’ять, жiноча доля, iдентичнiсть, iсторiяАнотація
У статтi розглянуто романи найпопулярнiших письменникiв України та Польщi - «Країна гiркої нiжностi» Володимира Лиса й «Останнi iсторiї» Ольги Токарчук в контекстi збереження родової й нацiональної пам’ятi, репрезентованої через форму спогадiв. Деконструювання минулого в обох творах вiдбувається через спогади трьох жiнок (бабусi - дочки - онуки). Накладаючись на подiї теперiшнього, спогади розширюють часопросторовий континуум твору через ретроспекцiю та проспекцiю. Основну увагу зосереджено на кореляцiї iндивiдуальної та колективної пам’ятi, репрезентованiй у низцi iсторiй, викладених у романах. Пiд час аналiзу використано студiї з культурологiї, психологiї, соцiологiї, фiлософiї А. Ассман, Я. Ассмана, П. Нора, Р. Тердiмана та iнших. Вказано, що iндивiдуальна пам’ять людини як найважливiший вимiр її буття в епiцi розгорнута через родову пам’ять, що накладається на iсторичну пам’ять народу. Простiр пам’ятi у текстi означений рiзними формами збереження iнформацiї й творить горизонт живого спогаду. У романах концепт пам’ятi осмислюється на iндивiдуальному, соцiальному, культурному, нацiональному, iсторичному рiвнях. Iндивiдуальна пам’ять жiнок старшого поколiння поєднана з iсторичною травмою вимушених переселенцiв i дiтей «ворогiв народу». Генетична пам’ять стає матрицею iдентичностей Даздраперми - Вiталiї - Олесi («Країна гiркої нiжностi») та Параскеви - Iди - Маї («Останнi iсторiї»). Маркером цiєї пам’ятi у творах є українська мова та релiгiйнiсть. Український i польський твори зближують форма оповiдi, теми пам’ятi, повторюваностi жiночої долi, самотностi, материнського iнстинкту, нацiональної iдентичностi. Три жiночi долi - це символiчна проекцiя людини на тлi iсторичних подiй XX столiття в Польщi та Українi.
Завантажити
Посилання
Aheieva V. Pamiat, spohad ta identychnist: dosvid suchasnoi ukrainskoi literatury [Memory, memory and identity: the experience of modern Ukrainian literature]. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/10853 [in Ukrainian]
Assman A. (2012). Prostory spohadu. Formy transformatsii kulturnoi pamiati / per. z nim. K. Dmytrenko, L. Doronicheva, O. Yudin [Spaces of memory. Forms of transformation of cultural memory]. Кyiv: «Nika-Tsentr». [in Ukrainian]
Hrebeniuk T. (2020). Spetsyfika khudozhnoho naratyvu v submetazhanri spohadu [The specifics of the artistic narrative in the sub-metagenre of memory]. Khudozhni fenomeny v istorii ta suchasnosti («Pamiat ta identychnist»): tezy dopovidei VI Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii. Kharkiv: FOP Brovin O. V., S. 37–38. [in Ukrainian]
Dziadevych T. (2009). Tvorchist Olhy Tokarchuk: Kilka krapok nad «i» (Ch. II) [Olga Tokarczuk’s work: Several points. (Part II)]. URL: http://litakcent.com/2009/10/01/tvorchist-olhy-tokarchuk-kilka-krapok-nad-i-chastyna-ii/ [in Ukrainian]
Krupka M. (2010). Dosvid vtraty Batkivshchyny u khudozhnomu osvoienni suchasnoi polskoi literatury (na prykladi romanu Olhy Tokarchuk «Ostanni istorii») [The experience of losing the homeland in the artistic development of modern Polish literature (on the example of Olga Tokarchuk’s novel “Recent Stories”)]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu Ostrozka akademiia. Seriia: Filolohichna, 15, S. 162–169. [in Ukrainian]
Lys V. (2015). Kraina hirkoi nizhnosti [Сountry of bitter tenderness]. Kharkiv: Knyzhkovyi Klub «Klub Simeinoho Dozvillia». 2015. 368 s.
Novatskyi A. (2020). Rol pamiati v buduvanni natsionalnoi identychnosti («Kraina hirkoi nizhnosti» Volodymyra Lysa) [The role of memory in building a national identity (“The Land of Bitter Tenderness” by Volodymyr Lys)]. Slovo i Chas, 1 (710), S. 40–50. [in Ukrainian] DOI: https://doi.org/10.33608/0236-1477.2020.01.40-50
Nora P. (2014). Teperishnie, natsiia, pamiat / per. z frants. A. Riepa [The present, the nation, the memory]. Kyiv: Klio, 2014. 272 s. [in Ukrainian]
Polishchuk Ya. Try zhinochi doli [Three women’s destinies]. URL: http://litakcent.com/2015/05/26/try-zhinochi-doli/ [in Ukrainian]
Tokarchuk O. (2007). Ostanni istorii / per. z pol. Ya. Senchyshyn [Recent Stories]. Lviv: Litopys. 2007. 222 s. [in Ukrainian]
Terdiman R. (1993). Historicizing Memory, Present Past: Modernity and the Memory Crisis. Ithaca, NY: Cornell University Press, S. 3–32. DOI: https://doi.org/10.7591/9781501717604
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.