Український визвольний рух ХХ століття в коміксах українських митців-емігрантів
DOI:
https://doi.org/10.31812/filstd.v24i.8144Ключові слова:
комікс, документальний комікс, медіум, журнал, історичний міф, ідеологічний образАнотація
Комікси, безперечно, включають не лише культурно-художню, розважальну складові, а й відзеркалюють та осмилюють певні політичні та історичні події. Перші українські комікси були створені митцями-емігрантами Леонідом Перфецьким (“Україна в боротьбі”, 1953, 1971) та Омеляном Ковалем (“Вбивства з наказу КГБ” (Крилаті, № 5, 1978); “Юність Степана Бандери” (Крилаті, № 3, 1981) та ґрунтувалися на історико-документальній основі, оперували історичними фактами, зображали історичних осіб, були максимально серйозними на позбавленими комічної складової. Автори коміксу осмислювали його насамперед як можливість ствердити українську національну ідею та художньо відтворити історичні події. Комікс „Україна в боротьбі“ Л.Перфецького сформований із циклу картин, які ознайомлюють із подіями в Галичині в кінці 1930-1940-х рр, зокрема із діяльністю УПА. Тут немає головного героя, а центральним виступає образ України та боротьба за незалежність. У наступних двох коміксах О. Коваля “Вбивства з наказу КГБ”, “Юність Степана Бандери” центральною постаттю виступає Степан Бандера та міф про нього, створений в середовищі українських націоналістів. У першому коміксі увагу сконцентровано саме на образі вбивці Бандери - Богдана Сташинського. Він постає інструментом вбивства, а справжніми злочинцями визнано тих, хто віддавав накази. У наступному коміксі, орієнтованому на підліткову аудиторію, поєднуються риси історичного та пригодницького жанрів, адже йдеться про пригоди дев’ятирічного хлопчика Степана. Постать юного С. Бандери зображено із свідомими ідеологічними акцентами та лише позитивними рисами, необхідними для керівника, що моделює одномірний художній образ, але з чіткою, несуперечливою ідентифікацією, на яку легко накладається пропаганда національної ідеї. Отже, в перших українських коміксах синкретично поєднано елементи документального подання подій із їхньою художньою інтерпретацією, сформовано героїчні образи УПА та С.Бандери, які стають складниками національної ідеї.
Завантажити
Посилання
Грицик К., Бабюк Л. Проблеми рецепцiї постатi Степана Бандери в сучасному українському соцiокультурному просторi. Acta studiosa historica. 2014. Ч. 4. С. 9–18; URL:https://er.ucu.edu.ua/bitstream/handle/1/498/1.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 10.05.2023).
Журнал “Крилатi”. URL:http://archive.cym.org/ua/krylati/new-KRYLATI.asp(дата звернення: 10.05.2023).
Коваль О. Вбивства з наказу КГБ. Юнiсть Степана Бандери. Тернопiль, 2009. 146 с.
Московськi комунiсти i наша спiлка. Крилатi. 1963. № 3. С. 17.
Перфецький Л. Україна в боротьбi. Тернопiль, 2009. 33 с.
Пiдопригора С. Українська експериментальна проза ХХ — початку ХХI столiть: “неможлива” лiтература : монографiя. Миколаїв, 2018. 392 с.
Степан Бандера — на пам’ятнiй монетi in Голос України, 16 вересня 2006. URL: http://www.golos.com.ua/article/159610 (дата звернення: 10.05.2023).
Eisner W. Comics and Sequential Art : Principles and Practices from the Legendary Cartoonist. NY. 2008. 192 р.
KoropetskaR., Kordoba V. Ukrainian mal’opys: the (un) told story. URL: https://frankfurtrights.com/Books/Details/ukrainian-mal-opys-the-un-told-story-19049731?logIn&logIn(дата звернення: 10.05.2023).
McCloud S. Understanding Comics : Invisible Art. NY, 1993. 215 р.
RAINSHOUSE. URL: https://www.facebook.com/rainshouseua/posts/362272075898848/(дата звернення: 10.05.2023).
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.