Lexical actualizers of the impact of ideological codes in slogans of commercial TV advertising: linguasemiotics approach

Authors

  • Олена Володимирівна Щербак Odeskyi natsionalnyi universytet imeni I. I. Mechnykova

DOI:

https://doi.org/10.31812/filstd.v16i0.133

Keywords:

ideological code, slogan, sign-copy, sign-index, sign-symbol, impact, suggestion

Abstract

The article is devoted to the analysis of the functioning of ideological codes in the content of Ukrainian commercial TV advertising, their correlation with slogans and the determination of dominant impact indicators. The author determined that the concepts of «ideological code» and «slogan» are in the same definitive field, but they represent the whole-part ratio, because the slogan is the ideologue of the advertising message and the ideologue is part of the this code. It is established that the markers of ideological codes in slogans are lexemes, which in most cases have the status of key words.

Taxonomy of the fixed units was carried out in accordance with the classification of the semiotic signs by Ch. Pierce. They are divided into three groups. The first group contains the slogans, in which the signs-copies are the indicators of ideological codes. The fundamental sign of this group is the lexeme “BEAUTY” and its derivative adjectives. The second group contains the slogans with markers of index status. In this group the indices were such lexemes as “USEFUL”, “SIMPLICITY”, “QUALITY”, “CONVENIENCE”, “COMFORT”, “NOVELTY” and “CLEANLINESS”. Within this group, the author has proved the synonymity of the lexical units “CONVENIENCE”and “COMFORT”. The third group represents the slogans with markers of symbolic status. The author defines that the most active symbols are lexemes “LIFE”, “COUNTRY” (with meaning “MOTHERLAND”) and “FREEDOM”. Within each of the formed groups the specificity of the influence of lexical dominants of ideological codes is shown. It is proved that ideological codes with signs-copies and signs-symbols appeal to the recipient's emotions, and codes with index signs are directed to the intellectual (rational) sphere of the recipient.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 112 / PDF downloads: 149

Author Biography

Олена Володимирівна Щербак, Odeskyi natsionalnyi universytet imeni I. I. Mechnykova

aspirant kafedry ukrainskoi movy

References

Гулак Т. В. Ценностные структуры современного рекламного дискурса (на материале российской коммерческой и политической рекламы) : дисс. ... канд. филол. наук / Т. В. Гулак. –Х., 2004. –178 с.

Ковалевська А. В. Структурна класифікація слоганів політичної реклами / А. В. Ковалевська // Наукові записки Національного університету «Острозька академія».Сер. : Філологічна. 2014. –Вип. 44. –С.124–126.

Ковалевська Т. Актуальні технології сугестивності в медійних дискурсах / Т. Ковалевська // Міжкультурна комунікація: проблеми та перспективи : зб. наук. пр. –2012. –Вип. 1.–С. 194–200.

Олексюк О. М. Лексико-семантичні домінантисугестивного дискурсу реклами : дис. ... канд. філол. наук / О. М. Олексюк. –Одеса, 2012. –214 с.

Пирс Ч. С. Избранные философские произведения/пер. с англ. К. Голубович, К. Чухрукидзе, Т. Дмитриева. –М.: Логос, 2000. –448 с.

Романовская Т. М. Знаки и символы в современной белорусской телевизионной рекламе / Т. М. Романовская [Электронный ресурс].–Режим доступа : http://repository.buk.by/bitstream

Словник української мови : в 11 т. / за ред. І. К. Білодіда. –К.: Наук.думка, 1970–1980.

Степанов В. Н. Семиотические коды в рекламном тексте / В. Н. Степанов [Электронный ресурс].–Режим доступа : http://www.culturalnet.ru/main/getfile/1813.

Улітіна Н. О. Лінгвальні характеристики слогана як компонента звукової реклами (експериментально-фонетичне дослідження на матеріалі англомовної теле- та радіореклами) : автореф. дис. ... канд. філол. наук / Н. О. Улітіна. –Одеса, 2010. –20 с.

Чапаева Л. Г. Культурно-языковая ситуация в России 1830–1840-х гг. в контексте споров славянофилов и западников: дисс... д.филол. наук / Л. Г. Чапаева.–М., 2007. –415 с.

Published

2017-10-27

How to Cite

Щербак, О. В. (2017). Lexical actualizers of the impact of ideological codes in slogans of commercial TV advertising: linguasemiotics approach. Philological Studies: The Scientific Publication of Kryvyi Rih State Pedagogical University, 16, 443–452. https://doi.org/10.31812/filstd.v16i0.133

Issue

Section

Linguistics and poetics of the text