The UN International Legal Standards Related to Equality Between Women and Men as a Factor Affecting Gender Education Development in the Post-Soviet Space

Authors

  • Світлана Миколаївна Гришак Kherson State University

DOI:

https://doi.org/10.31812/pedag.v49i0.1198

Keywords:

international legal standards, regulations of the UN, the equality between women and men, gender stereotypes, discrimination, gender education, post-Soviet countries

Abstract

In the article the UN international legal standards related to equality between women and men are examined as a factor affecting gender education development in the countries of post-soviet space. The observance of international legal standards of equality between women and men has acquired special urgency for the newly formed States as they embarked on the democratic path of development, and focused on the European and world educational space integration. International legal standards related to equality of women and men are defined as the specific international legal regulations in the field of gender equality, which include international instruments, conventions, declarations, resolutions, covenants and the like. They serve as a model for the regulation of the individual rights and freedoms in national law and legislation.It is established that the United Nations international legal instruments, which are advisory in nature, form the universal international legal standards in the field of equality between women and men, including education. They are «Universal Declaration of Human Rights» (1948), «Declaration on the Elimination of Discrimination Against Women» (1967), «Declaration on the Elimination of Violence Against Women» (1993) and some convention documents («International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights»,1966; «The Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women», CEDAW, 1979; etc.). To affect gender education development there have been proved The UN international legal standards related to equality between women and men. The legal regulation of gender relations implies protection of rights and provision of equal access to education by any person regardless of gender; the elimination of all forms of discrimination against women; the right to obtain qualitative education by women and girls; reduction of gender gap at all levels of education, particularly higher and the like as well as the requirement to take the necessary measures to change harmful cultural stereotypes of public consciousness and behaviour that is only possible through the dissemination of gender knowledge among the population of post-Soviet countries.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 2128

Author Biography

Світлана Миколаївна Гришак, Kherson State University

Ph.D. (Educational Sciences), Assintent Professor 

References

Аніщук Н. В. Роль Віденської всесвітньої конференції з прав людини (1993 р.) у вирішенні проблем гендерного насильства / Н. В. Аніщук // Актуальні проблеми держави і права. Зб. наук. праць. –2007. – Вип. 36. – С. 216–219.

Декларация об искоренении насилия в отношении женщин, принятая резолюцией 48/104 Генеральной Ассамблеи от 20 декабря 1993 года [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/violence.shtml.

Декларация о ликвидации дискриминации в отношении женщин, принятая резолюцией 2263 (ХХІІ) Генеральной Ассамблеи ООН от 7 ноября 1967 года [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/women_discrimination.shtm.

Декларация о социальном развитии (принята Всемирной встречей на высшем уровне в интересах социального развития, Копенгаген, 6-12 марта 1995 года) [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/copdecl.shtml.

Загальна декларація прав людини, прийнята і проголошена резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/995_015.

Законодательство, построенное с учетом гендерных принципов, в странах Центральной и Восточной Европы и СНГ : руководство по продвижению и защите гендерного равенства посредством закона / Урсула Новаковска (Urszula Nowakowska), Ирина Личек (Irina Licek) [и др.] // Региональное Бюро по странам Европы и СНГ ПРООН. –Словакия, Братислава. – 2003. – 68 с.

Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок та Факультативний протокол до Конвенції про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок [Електронний ресурс]. –Київ, 2009. – 44 с. – Режим доступу : http://empedu.org.ua/sites/default/files/files/publications

_materials/convention _cedaw _draft_04.pdf.

Международ-ный пакт о гражданских и политических правах, принят резолюцией 2200 А (ХХІ) Генеральной Ассамблеи ООН от 16 декабря 1966 года[Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/pactpol.shtml.

Международный пакт об экономических, социальных и культурных правах, принят резолюцией 2200 А (ХХІ) Генеральной Ассамблеи ООН от 16 декабря 1966 года [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.un.org/ru/documents/ decl_conv/conventions/pactecon.shtml. 10. Торосян Р. А. Международные стандарты гендерного равенства / Р. А. Торосян // Известия Саратовского ун-та. – 2015. – Вып. 3. – С. 347-349.

Published

17-02-2017

How to Cite

Гришак, С. М. (2017). The UN International Legal Standards Related to Equality Between Women and Men as a Factor Affecting Gender Education Development in the Post-Soviet Space. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 49, 229–239. https://doi.org/10.31812/pedag.v49i0.1198

Issue

Section

Obsolete9