Prospective teacher’s health: reserves of propaedeutic work

Authors

  • Єлизавета Валеріївна Кучерган Kryvyi Rih State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.31812/pedag.v49i0.1200

Keywords:

health, , health care, health care technologies, orthobiosis, teacher’s profession, professional health, ability, , skills and health care techniques

Abstract

The article shows the software problems and skills to release the reserve funds for teacher’s health professional preservation. With their help a teacher, when performing certain software tasks, provides not only diagnostic and medical but health work with teachers and students, and propaedeutical work which has been carried out during mastering the specialty by a future teacher. Hence, every modern teacher should realize the importance of their own health as the most important professional value, the necessary condition for professional activity; clearly understand personal reponsibility and active role in preserving and strengthening their health; have knowledge of the influence of specific educational activities and professional factors on their health. Therefore, it is appropriate and necessary to input to the range of subjects that are part of the cycle of teachers’ professional training, disciplines of health care direction. The main program may be «Pedagogical orthobiosis» as an academic discipline in a teaching education institution; it should be aimed at preserving future teacher’s health by giving modern students necessary knowledge and skills in their health preservation and strengthening, which will help them in the productive professional activity, long, full and harmonious life. The material is aimed at creating such programs and their implementation in the educational process of pedagogical institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 142 / PDF downloads: 110

Author Biography

Єлизавета Валеріївна Кучерган, Kryvyi Rih State Pedagogical University

Lecturer

References

Антоновский А. В. Защитно-совладающее поведение как фактор профессионального здоровья педагогов общеобразовательных школ : дис. … канд. психол. наук : 19.00.03 / Александр Викторович Антоновский. – Ярославль, 2010. – 24 с.

Арцимович И. В. Санногенная рефлексия как фактор развития личности / И. В. Арцимович // Образование и саморазвитие. – 2011. – №2 (24). – С. 14-19.

Багнетова Е. А. Профессиональные риски педагогической среды / Е. А. Багнетова, Е.Р. Шарифуллина // Фундаментальные исследования. – 2013. – № 1. –С. 27-31.

Зоріна М. О. Професійне здоров’я вчителя як важлива складова його діяльності / М. О. Зоріна // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. праць / Класич. приват. ун-т; [голова ред. ради : Монаєнко А. О.; голов. ред. : Сущенко Т. І.; чл. редкол. : В. Й. Бочелюк та ін.]. – Запоріжжя : Класич. приват. ун-т, 2013. – Вип. № 33 (86).– С. 174-179.

Исаева Н. М. Некоторые аспекты профессионального развития учителя в процессе освоения им деятельности в системе развивающего образования / Н. М. Исаева // Труды СГА. – 2008. –№ 5. – С. 109-117.

Колмогорова Л. С. Позитивное мышление в свете отечественных и зарубежных исследований / Л. С. Колмогорова, М. В. Лычева // Вестник Алтайской государственной педагогической академии. – 2006. – № 6. – С. 4-10.

Маклаков А. Общая психология : [учеб. для вузов] / А. Маклаков. – СПб. : Питер, 2002. – 582 с.

Мешко Г. М. Професійне здоров’я педагога як необхідна умова його творчого кар’єрного зростання / Г. М. Мешко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : сборник. Вип. 9 (19) / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова; [редкол. В. П. Андрущенко (голова) та ін.]. – К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова. – 2009. – С. 196-200.

Мешко Г. Формування саногенного мислення майбутніх педагогів як умова збереження і зміцнення їхнього професійного здоров’я / Г. Мешко // Вісник Львівського університету. – 2009. – Вип. 25. – Ч. 4. – С. 258-264.

Орлов Ю. М.Восхождение к индивидуальности : [кн. для учителя] / Ю. М. Орлов. – М. : Просвещение, 1991. – 287 с.

Орлов Ю. М. Оздоравливающее (саногенное мышление) / Ю. М. Орлов. – М. : Слайдинг, 2006. – 96 с.

Орлова Е. А. Ортобиоз и феномен имиджа человека в современном мире / Е. А. Орлова // Материалы II международной научно-практической конференции 15-16 февраля 2012 года. – Пенза – Ереван – Витебск: Научно-издательский центр «Социосфера», 2012. – № 7. – С. 44-45.

Остапенко Г. О. Структурні компоненти готовности майбутніх учителів фізичної культури до організації здоровья’збережувального навчально-виховного середовища загальноосвітньої школи / Г. О. Остапенко, О. В. Циганок, С. Г. Жестков // Вісник Запорізького національного університету. – 2012. – №1 (7). – С. 78-85.

Цись Д. І. Пошуки та реалізація здоров’язберегаючих технологій у підготовці майбутніх учителів педагогічного профілю / Д. І. Цись // Вісник Глухівського державного педагогічного університету. – 2011. – Випуск № 15. – Ч. 1. – С. 75-78.

Штумф В. О. Возможности ортобиоза у часто болеющих старших школьников / В. О. Штумф // Вестник Красноярского государственного пед. университета им. В. П. Астафьева.– 2014. – № 4 (30). – С. 144-146.

Published

17-02-2017

How to Cite

Кучерган, Є. В. (2017). Prospective teacher’s health: reserves of propaedeutic work. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 49, 247–263. https://doi.org/10.31812/pedag.v49i0.1200

Issue

Section

Obsolete9

Most read articles by the same author(s)