Conditions of forming professional responsibility of future primary school teachers

Authors

  • Анна Вікторівна Царенко Kryvyi Rih State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1290

Keywords:

professional responsibility, educator, conditions, methods, qualities, forming

Abstract

At the present stage of the society development active changes in all spheres of life are happening in Ukraine, it is not only the wish of our state to meet European standards, but also the intense development of new technologies and changing views on life which cause the process. Therefore, the demands of society as for the present-day teacher are also being changed. A modern primary school teacher needs to have a high level of professionalism, which is reflected in his/her ability to develop, tohave a responsible approach tohis/her own duties, to find humane approach to each of his-her pupil; in the desire to constantly improve, tohave a critical view of the results of his/her efforts, to complete the planned actions preserving their level of quality and timeliness, in the willingness to take responsibility for his/her actions. Forming a personality is a complex multifaceted process that lasts for the whole life under the influence of economic, social and psychological factors. However, most of the professional qualities are gained by the future specialist during his/her studying at university. Current education system creates conditions forstudents’obtaining in formation and its reproduction, so professional responsibility in such conditions is formed not quite fully. The paper reveals and analyzes conditions of forming professional responsibility of specialists of different spheres. A common algorithm is found for forming qualities of a professionally responsible specialist; the one includes four stages: the first is cognitive; the second is getting practical experience; the third is control; the fourth is self-improvement, development. Taking into account the peculiarities of specialty conditions of forming a professionally responsible primary school teacher are defined, namely: simulation of training and professional situations with the possibility of free choice; developing future primary school teachers’professional responsibility in conditions of the development of the educational environment of the educational institution; involving future primary school teachers in designing social programs during their practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 205 / PDF downloads: 109

Author Biography

Анна Вікторівна Царенко, Kryvyi Rih State Pedagogical University

Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University

References

Бешевец Л. В. Формирование профессиональной ответственности будущих педагогов в условиях педвуза : дисс. … канд. пед. наук : 13.00.01 /Бешевец Людмила Васильевна. – Кривой Рог, 1997. – 184 с.

Букша С. Б. Формирование профессиональной ответственности будущих специалистов [Электронный ресурс] / С. Б. Букша // Педагогика. – 2015. –Режим доступа : http://www.rusnauka.com/9_SNP_2015/ Pedagogica/2_189401.doc.htm.

Манцурова Т. А. Формирование профессиональной ответственности социального педагога в вузе : дисс. … канд. пед. наук :13.00.08 / Манцурова Татьяна Александровна. – Нижний Новгород, 2007. –180 с.

Миленкова Р. В. Механізми формування професійної відповідальності в процесі фахової підготовки студентів / Р. В. Миленкова //Педагогічні науки : теорія, історія, інновації, технології : наук. журнал. –2010. – № 4. – С. 321–329.

Мухаметшин А. Т. Организационнопедагогические условия формирования профессиональной ответственности будущего специалиста : дисс. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Мухаметшин Александр Тагирович – Москва, 2010. – 185 с.

Романов В. А. Проблемные задания как условие формирования представлений о профессиональной ответственности у будущих учителей начальных классов [Электронной ресурс] / В. А. Романов // Педагогические науки. – 2015. –Режим доступа : http://www.rusnauka.com/2_ KAND_2013/Pedagogica/2_125593.doc.htm.

Сорокина Т. М. Формирование профессиональной компетенции будущего учителя начальной школы в условиях многопредметной вузовской кафедры / Т. М. Сорокина // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. – 2010. – С. 127 В. А. Татенко. – Киев : Радянська школа, 1985. – 174 с.

Торшевська О. В. Психолого-педагогічні аспекти формування професійної відповідальності вчителів початкових класів в умовах педагогічного коледжу [Електронний ресурс] / О. В. Торшевська // Вісник Луганського національного університету ім. Тараса Шевченка. – Режим доступу : http://www. stattionline.org.ua/pedagog/104/17998-psixologo-pedagogichni-aspektiformuvannya-profesijno%D1%97-vidpovidalnosti-vchiteliv-pochatkovix-klasivv-umovax-pedagogichnogo-koledzhu.html.

Шепетько Д. В. Становление профессиональной ответственности будущих специалистов в условиях модернизации современной высшей школы : дисс. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Шепетько Денис Викторович – Орел, 2011. – 176.

Published

18-04-2017

How to Cite

Царенко, А. В. (2017). Conditions of forming professional responsibility of future primary school teachers. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 50, 92–99. https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1290

Issue

Section

Obsolete7