Historic conditions of the development of instrumental performance to professional training of future music art teachers
DOI:
https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1303Keywords:
folk musical instruments, music-pedagogical education, instrumental-performing activity, professional training, percussion music instruments, stringed music instruments, windmusic instruments, teacher of Music art.Abstract
The article is devoted to the main questions of folk-instrumental performance such as a pedagogical problem in the historic context of professional training of Music art teacher. The text reveals the global historic stages of the development of music-instrumental performance in the conditions of Ukrainian state.In the context of the article the main groups of musical instruments in historic aspect of their origin, such as: percussion instruments, wind- instruments and stringed instruments have been considered. The aim of this article is to research and determine common ways which are related to the problem of professional training of future Music art teachers to instrumental-performing activity, according to the conditions of historic formation of musical folkinstrumental performance. The subject-matter of the paper is to present the importance and necessity of mastering certain theoretical base of knowledge relating to the history of the origin of folk-instruments and problem of performance on these music instruments also. The article starts with a short discussion of global questions, which relate to the problem of professional training of future Music ar teachers to instrumental-performing activity in the conditions of modern society. The author of this paper uses the following methods of studying, which are needed for the effectiveness of pedagogical process: comparison, generalization, classification, analysis, illustration and others. In his text the author references to the research works of well-known researchers who studied this problem of the historic development of folk-instrumental performance. It must emphasized that problem of the development of Ukrainian folkinstrumental performance was connected with common historic events of Ukrainian government system. The author shows an analogy of the development between instrumental-performing activity in the conditions of professional training of concert instrumental performers in the system of special musical education and professional training of future Music art teacher in the system of music-pedagogic education also. The final paragraph describes the basic dates of the formation of musicpedagogic faculties in the system of Ukrainian state pedagogical institutions. The conclusion of this article emphasizes to necessity of studying of folkinstrumental performance.
Downloads
Metrics
References
Бортник Е. А. Формирование и развитие домрового искусства на Украине в аспекте русско-украинских музыкальных связей : автореф. дисс. … на соискание уч. степени канд. искусствоведения : спец. 17.00.02 «Музыкальное искусство» / Е. А. Бортник. – Киев, 1982. – 26 с
Грудина Д. Я. Державний музично-драматичний інститут у Харкові / Д. Я. Грудина // Нове мистецтво. – 1927. – № 8. – С. 8–10.
Дядиченко В. А. Нариси суспільно-політичного устрою Лівобережної України кінця XVII – поч. XVIII ст. / В. А. Дядиченко. – Київ : Вид. АН УРСР, 1959. – 532 с.
Кьон В. В. Становлення методики навчання гри на скрипці в Україні / В. В. Кьон // Вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського : зб. наук. праць. – 2014. – Вип. 3–4. – С. 209–216.
Лозко Г. С. Українське народознавство / Г. С. Лозко. – 5-те вид., допов. і переробл. – Тернопіль : Мандрівець, 2011. – 512 с.
Мацієвський І. В. Троїста музика (До питання про традиційні інструментальні ансамблі) / І. В. Мацієвський // Ігри та співголосся. Контонація. Музикологічні розвідки. – Тернопіль : Астон, 2002. – С. 95–111.
Олексюк О. М. Музична педагогіка : [навчальний посібник] / О. М. Олексюк. – Київ : КНУКІМ, 2006. – 188 с.
Пляченко Т. Н. Вокально-хоровая подготовка будущих учителей музыки в условиях группового обучения на музыкально-педагогическом факультете : дисс. … канд. пед. наук : спец. 13.00.02 / Татьяна Николаевна Пляченко. – Москва, 1993. – 398 с.
Сідлецька Т. І. Народноінструментальне мистецтво України : тенденції та перспективи розвитку / Т. І. Сідлецька // Українська культура : минуле, сучасність, шляхи розвитку : Наукові записки Рівненського державного гуманітарногоуніверситету : зб. наук. праць. – Рівне, 2009. – Т. 1. – С. 89-96.
Сташевський А. Я. Українська оригінальна баянно-акордеонна література (до аналізу процесу еволюції) / А. Я. Сташевський // Проблеми історії й теорії академічного народно-інструментального виконавства : Всеукр. наук.-практ. конф. до 80-річчя від дня народження М. А. Давидова (м. Луцьк, 2010 р.) : матер. конф. – Луцьк, 2010. – С. 119–129.
Фільц Б. М. Музичні цехи на Україні (XVI-XIX) / Б. М. Фільц // Українське музикознавство. – Київ, 1982. – Вип. 17. – С. 33–45.
Черкасов В. Ф. Витоки музично-педагогічної освіти в Україні (60-ті – 70-ті роки ХХ століття) / В. Ф. Черкасов // Хорове мистецтво України та його подвижники : II Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Дрогобич, 18–19 жовтня 2012 р.) : матер. конф. – Дрогобич, 2012. – С. 27–32.
Черкасов В. Ф. Основи наукових досліджень у музично-освітній галузі : [підручник] / В. Ф. Черкасов. – Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, Харків : ФОП Озеров, 2017. – 316 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Іван Анатолійович Касілов
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.