The model of three-subject relations in the educational process of the university
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v46i0.2538Keywords:
education, three-subject didactics, a model of the educational process, subjectivity, learning environmentAbstract
Shulga N. V. The model of three-subject relations in the educational process of the university.
The model of three-subject relations in the educational process is represented in the article. Its components: the teaching subject, the learning subject and the subject that determines the information and communication learning environment (ICLE) have been characterized. The main characteristics of teaching and learning subjects are operating, worldview and reflective components. ICLE structure is defined according to the communication strategy, organization features and forms of elements interaction.
Downloads
Metrics
References
2. Васильев П. В. К вопросу о субъектах и объектах педагогического процесса / П. В. Васильев // Известия Южного федерального университета. Педагогические науки. – 2013. – No 2. – С. 19–26.
3. Дєніжна С. О. Рефлексія у контексті розвитку інноваційної культури педагога / С. О. Дєніжна // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. – 2009. – Вип. 143. – С. 83–90.
4. Линник Е. О. Сущностная характеристика понятия «субъект-субъектное взаимодействие»: психолого-педагогический аспект / Е. О. Линник // Инновационные образовательные технологии. - 2013. – No 4 (36). – С. 48–54.
5. Мачуліна І. І. Викладач вищої школи в умовах модернізації освіти: побудова теоретичної моделі / І. І. Мачуліна // Преподаватель как субъект и объект образовательного процесса. Век ХХІ : [материалы Международной науч.-практ. конф., Харьков, 1 февр. 2012 г.] : в 2 ч. – Харьков : Изд-во НУА. – 2012. – Ч. 2. – С. 23–29.
6. Мушинская О. В. Психологические особенности личности в структуре педагогических способностей преподавателя / О. В. Мушинская // Преподаватель как субъект и объект
образовательного процесса. Век ХХІ : [материалы Международной науч.-практ. конф., Харьков, 1 февр. 2012 г.] : в 2 ч. – Харьков : Изд-во НУА. – 2012. – Ч. 2. – С. 35–43.
7. Онищенко І. Особливості професійної підготовки майбутнього вчителя початкових класів у моделі трисуб’єктних відносин / Ірина Онищенко // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. – 2013. – Вип. 47. – С. 31–37.
8. Петухова Л. Є. Теоретико-методичні засади формування інформатичних компетентностей майбутніх учителів початкових класів : дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук : 13.00.04 / Петухова Л. Є. – Херсон, 2009. – 564 с.
9. Попов А. Открытое образование: философия и технологии / Александр Попов. – Москва : УРСС, 2013. – 256 с.
10. Слободчиков В. И. Психологические условия введения студентов в профессию педагога / В. И. Слободчиков, Н. А. Исаева // Вопросы психологии. - 1996. – No 4. – С. 72–80.
11. Співаковський О. В. До оцінювання взаємодії у моделі «Викладач – студент – середовище» / О. В. Співаковський, Л. Є. Петухова, Н. А. Воропай // Наука і освіта. – 2011. – No 4/С. – С. 401–405.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Наталія Вікторівна Шульга
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.