The model of three-subject relations in the educational process of the university

Authors

  • Наталія Вікторівна Шульга National Bohdan Khmelnytsky University of Cherkasy

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v46i0.2538

Keywords:

education, three-subject didactics, a model of the educational process, subjectivity, learning environment

Abstract

Shulga N. V. The model of three-subject relations in the educational process of the university.

The model of three-subject relations in the educational process is represented in the article. Its components: the teaching subject, the learning subject and the subject that determines the information and communication learning environment (ICLE) have been characterized. The main characteristics of teaching and learning subjects are operating, worldview and reflective components. ICLE structure is defined according to the communication strategy, organization features and forms of elements interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 109 / PDF downloads: 116

Author Biography

Наталія Вікторівна Шульга, National Bohdan Khmelnytsky University of Cherkasy

PhD student

References

1. Белошицкий А. В. Становление субъектности студентов в образовательном процессе вуза / А. В. Белошицкий, И. Ф. Бережная // Педагогика - 2006. – No 5. – С. 60–61.
2. Васильев П. В. К вопросу о субъектах и объектах педагогического процесса / П. В. Васильев // Известия Южного федерального университета. Педагогические науки. – 2013. – No 2. – С. 19–26.
3. Дєніжна С. О. Рефлексія у контексті розвитку інноваційної культури педагога / С. О. Дєніжна // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. – 2009. – Вип. 143. – С. 83–90.
4. Линник Е. О. Сущностная характеристика понятия «субъект-субъектное взаимодействие»: психолого-педагогический аспект / Е. О. Линник // Инновационные образовательные технологии. - 2013. – No 4 (36). – С. 48–54.
5. Мачуліна І. І. Викладач вищої школи в умовах модернізації освіти: побудова теоретичної моделі / І. І. Мачуліна // Преподаватель как субъект и объект образовательного процесса. Век ХХІ : [материалы Международной науч.-практ. конф., Харьков, 1 февр. 2012 г.] : в 2 ч. – Харьков : Изд-во НУА. – 2012. – Ч. 2. – С. 23–29.
6. Мушинская О. В. Психологические особенности личности в структуре педагогических способностей преподавателя / О. В. Мушинская // Преподаватель как субъект и объект
образовательного процесса. Век ХХІ : [материалы Международной науч.-практ. конф., Харьков, 1 февр. 2012 г.] : в 2 ч. – Харьков : Изд-во НУА. – 2012. – Ч. 2. – С. 35–43.
7. Онищенко І. Особливості професійної підготовки майбутнього вчителя початкових класів у моделі трисуб’єктних відносин / Ірина Онищенко // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. – 2013. – Вип. 47. – С. 31–37.
8. Петухова Л. Є. Теоретико-методичні засади формування інформатичних компетентностей майбутніх учителів початкових класів : дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук : 13.00.04 / Петухова Л. Є. – Херсон, 2009. – 564 с.
9. Попов А. Открытое образование: философия и технологии / Александр Попов. – Москва : УРСС, 2013. – 256 с.
10. Слободчиков В. И. Психологические условия введения студентов в профессию педагога / В. И. Слободчиков, Н. А. Исаева // Вопросы психологии. - 1996. – No 4. – С. 72–80.
11. Співаковський О. В. До оцінювання взаємодії у моделі «Викладач – студент – середовище» / О. В. Співаковський, Л. Є. Петухова, Н. А. Воропай // Наука і освіта. – 2011. – No 4/С. – С. 401–405.

Published

10-12-2015

How to Cite

Шульга, Н. В. (2015). The model of three-subject relations in the educational process of the university. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 46, 236–242. https://doi.org/10.31812/educdim.v46i0.2538

Issue

Section

Current issues of education