Professional reflection as a condition of future specialist development

Authors

  • Тетяна Степанівна Плачинда Kirovograd Flight Academy of National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v45i0.2584

Keywords:

future specialist, reflection, professional reflection, self-organization, training and professional activity

Abstract

Plachynda T. S. Professional reflection as a condition of future specialist development.

The defenitions of «reflection» and «professional reflection» are analyzed. Scientists’ opinions about the role of the reflexive component in the educational process of future specialists are studied. The author’s interpretation of the term «reflection» is given as well as the data of testing the flight cadets concerning the levels of professional reflection development. It is also stated that in the conditions of students’ reflection skills formation, the future specialist will be highly skilled and competitive on labour market both in Ukraine and in the international community.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 103 / PDF downloads: 175

Author Biography

Тетяна Степанівна Плачинда, Kirovograd Flight Academy of National Aviation University

Doctor of Pedagogical Sciences

References

1. Закон України «Про вищу освіту» [Електронний ресурс] Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
2. Личностная и профессиональная рефлексия: психологический практикум / сост. Г. С. Пьянкова ; Краснояр. гос. пед. ун-т им. В. П. Астафьева. – Красноярск, 2012. – 125 с.
3. Марусинець М. М. Професійна рефлексія майбутнього вчителя початкових класів: теорія і практика формування : [монографія] / М. М. Марусинець. – Умань : ПП Жовтий О. О., 2012. – 420 с.
4. Мирошник О. Г. Педагогічна рефлексія як чинник вияву творчого потенціалу особистості вчителя / О. Г. Мирошник // Естетика і етика педагогічної дії: [збірник наукових праць]. – Київ – Полтава : Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН та ПНПУ імені В. Г. Короленка. – 2011. – Вип. 2 – С. 47–57.
5. Мишина Ю. Д. Психолого-педагогические условия развития ответственности у студентов педагогических вузов : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / Мишина Юлия Дмитриевна ; Новосибирский государственный педагогический университет. – Томск, 2002. – 261 с.
6. Педагогический энциклопедический словарь / гл. ред. Б. М. Бим-Бад; ред. кол. М. М. Безруких, В. А. Болотов, Л. С. Глебова, Е. Л. Гончарова, Н. Н. Малофеев, Е. Г. Осиповский, А. В. Петровский. – Москва : Большая Российская энциклопедия, 2002. – 528 с.
7. Про особливості формування навчальних планів на 2015/2016 навчальний рік. Міністерство освіти і науки України. Наказ No 47 від 26 січня 2015 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua /laws/show/z 0132-15.
8. Русакова О. В. Формирование умений и навыков саморегуляции на основе рефлексии у младших подростков в процессе обучения : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Русакова Ольга Владимировна ; ГОУ ВПО «Вятский государственный гуманитарный университет». – Киров, 2009. – 209 с.

Published

25-06-2015

How to Cite

Плачинда, Т. С. (2015). Professional reflection as a condition of future specialist development. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 45, 68–72. https://doi.org/10.31812/educdim.v45i0.2584

Issue

Section

Theoretical and practical problems of higher school pedagogy