The effect of the professional self-organization on the formation of professional pedagogical professionalism of future teachers
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v41i0.2864Keywords:
pedagogical professionalism, professional self-organization, self-organization of professional activity, future teachersAbstract
Dudnik N. Yu. The effect of the professional self-organization on the formation of professional pedagogical professionalism of future teachers.
The article considers some theoretical approaches to defining the notion of «pedagogical professionalism». It also provides the influence of professional self-organization on the development of future teachers’ professionalism. The comparison of content of such concepts as «professional self-organization» and «self-organization of professional activity» is given.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...
Abstract views: 117
/ PDF downloads: 105
References
1. Большой энциклопедический словарь : в 2 т. / [гл. ред. Прохоров А. М.]. – М. : Советская энциклопедия. – Т. 2. – 1991. – 768 с.
2. Варшавский К. М. Организация труда научных работников / К. М. Варшавский. – М. : Экономика, 1975. – 109 с.
3. Гузій Н. В.Основи педагогічного професіоналізму: [навч. посіб.] / Наталія Василівна Гузій. – К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2004. – 156 с.
4. Зязюн І. А. Краса педагогічної дії:[навч. посіб.] / І. А. Зязюн, Г. М. Сагач. – К. : Українсько-фінський інститут менеджменту і бізнесу, 1997. – 302 с.
5. Кондрашова Л. В. Методика подготовки будущего учителя к педагогическому взаимодействию с учащимися / Л. В. Кондрашова. – М. : Изд-во «Прометей» МГПИ им. В. И. Ленина, 1990. – 160 с.
6. Концепція самоорганізації розвитку особистості учня у навчально-виховному процесі / М. О. Авєрін, Т. А. Авєріна, Ю. П. Болотін, Є. С. Львов, Л. С. Філоненко // Рідна школа. – 1993. – No 8 – С. 53–60.
7. Мурачковский Н. И. Как предупредить неуспеваемость школьников / Н. И. Мурачковский. – Мн. : Нар. асвета, 1977. – 80 с.
8. Новаченко Т. Педагогічна самоорганізація в післядипломній освіті педагогічних працівників / Т. Новаченко // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький
державний педагогічний університет ім. Г. Сковороди»: Науково-теоретичний збірник. – Переяслав-Хмельницький, 2007. – С. 248–251.
9. Підласий І. Формування професійного потенціалу як мета підготовки вчителя / І. Підласий, С. Трипольська // Рідна школа. – 1998. – No1. – С. 3–9.
10. Професійне становлення майбутнього вчителя: монографічний огляд /за ред. Л. В. Кондрашової. – Кривий Ріг, 2006. – 327 с.
11. Самоорганизация личности в процессе обучения / С. С. Амиров, В. М. Мосолов, Г. П. Сечина, Н. И. Сухорукова // Педагогика. – 1993. – No 5. – С. 49–52.
2. Варшавский К. М. Организация труда научных работников / К. М. Варшавский. – М. : Экономика, 1975. – 109 с.
3. Гузій Н. В.Основи педагогічного професіоналізму: [навч. посіб.] / Наталія Василівна Гузій. – К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2004. – 156 с.
4. Зязюн І. А. Краса педагогічної дії:[навч. посіб.] / І. А. Зязюн, Г. М. Сагач. – К. : Українсько-фінський інститут менеджменту і бізнесу, 1997. – 302 с.
5. Кондрашова Л. В. Методика подготовки будущего учителя к педагогическому взаимодействию с учащимися / Л. В. Кондрашова. – М. : Изд-во «Прометей» МГПИ им. В. И. Ленина, 1990. – 160 с.
6. Концепція самоорганізації розвитку особистості учня у навчально-виховному процесі / М. О. Авєрін, Т. А. Авєріна, Ю. П. Болотін, Є. С. Львов, Л. С. Філоненко // Рідна школа. – 1993. – No 8 – С. 53–60.
7. Мурачковский Н. И. Как предупредить неуспеваемость школьников / Н. И. Мурачковский. – Мн. : Нар. асвета, 1977. – 80 с.
8. Новаченко Т. Педагогічна самоорганізація в післядипломній освіті педагогічних працівників / Т. Новаченко // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький
державний педагогічний університет ім. Г. Сковороди»: Науково-теоретичний збірник. – Переяслав-Хмельницький, 2007. – С. 248–251.
9. Підласий І. Формування професійного потенціалу як мета підготовки вчителя / І. Підласий, С. Трипольська // Рідна школа. – 1998. – No1. – С. 3–9.
10. Професійне становлення майбутнього вчителя: монографічний огляд /за ред. Л. В. Кондрашової. – Кривий Ріг, 2006. – 327 с.
11. Самоорганизация личности в процессе обучения / С. С. Амиров, В. М. Мосолов, Г. П. Сечина, Н. И. Сухорукова // Педагогика. – 1993. – No 5. – С. 49–52.
Downloads
Published
08-05-2014
How to Cite
Дуднік, Н. (2014). The effect of the professional self-organization on the formation of professional pedagogical professionalism of future teachers. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 41, 54–58. https://doi.org/10.31812/educdim.v41i0.2864
Issue
Section
Theoretical and practical problems of higher school pedagogy
License
Copyright (c) 2014 Ніна Дуднік
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.