The effect of the professional self-organization on the formation of professional pedagogical professionalism of future teachers

Authors

  • Ніна Дуднік

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v41i0.2864

Keywords:

pedagogical professionalism, professional self-organization, self-organization of professional activity, future teachers

Abstract

Dudnik N. Yu. The effect of the professional self-organization on the formation of professional pedagogical professionalism of future teachers.

The article considers some theoretical approaches to defining the notion of «pedagogical professionalism». It also provides the influence of professional self-organization on the development of future teachers’ professionalism. The comparison of content of such concepts as «professional self-organization» and «self-organization of professional activity» is given.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 117 / PDF downloads: 105

References

1. Большой энциклопедический словарь : в 2 т. / [гл. ред. Прохоров А. М.]. – М. : Советская энциклопедия. – Т. 2. – 1991. – 768 с.
2. Варшавский К. М. Организация труда научных работников / К. М. Варшавский. – М. : Экономика, 1975. – 109 с.
3. Гузій Н. В.Основи педагогічного професіоналізму: [навч. посіб.] / Наталія Василівна Гузій. – К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2004. – 156 с.
4. Зязюн І. А. Краса педагогічної дії:[навч. посіб.] / І. А. Зязюн, Г. М. Сагач. – К. : Українсько-фінський інститут менеджменту і бізнесу, 1997. – 302 с.
5. Кондрашова Л. В. Методика подготовки будущего учителя к педагогическому взаимодействию с учащимися / Л. В. Кондрашова. – М. : Изд-во «Прометей» МГПИ им. В. И. Ленина, 1990. – 160 с.
6. Концепція самоорганізації розвитку особистості учня у навчально-виховному процесі / М. О. Авєрін, Т. А. Авєріна, Ю. П. Болотін, Є. С. Львов, Л. С. Філоненко // Рідна школа. – 1993. – No 8 – С. 53–60.
7. Мурачковский Н. И. Как предупредить неуспеваемость школьников / Н. И. Мурачковский. – Мн. : Нар. асвета, 1977. – 80 с.
8. Новаченко Т. Педагогічна самоорганізація в післядипломній освіті педагогічних працівників / Т. Новаченко // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький
державний педагогічний університет ім. Г. Сковороди»: Науково-теоретичний збірник. – Переяслав-Хмельницький, 2007. – С. 248–251.
9. Підласий І. Формування професійного потенціалу як мета підготовки вчителя / І. Підласий, С. Трипольська // Рідна школа. – 1998. – No1. – С. 3–9.
10. Професійне становлення майбутнього вчителя: монографічний огляд /за ред. Л. В. Кондрашової. – Кривий Ріг, 2006. – 327 с.
11. Самоорганизация личности в процессе обучения / С. С. Амиров, В. М. Мосолов, Г. П. Сечина, Н. И. Сухорукова // Педагогика. – 1993. – No 5. – С. 49–52.

Published

08-05-2014

How to Cite

Дуднік, Н. (2014). The effect of the professional self-organization on the formation of professional pedagogical professionalism of future teachers. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 41, 54–58. https://doi.org/10.31812/educdim.v41i0.2864

Issue

Section

Theoretical and practical problems of higher school pedagogy