Communicative competence of students in the context of contemporary issues of teaching Ukrainian
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v41i0.2891Keywords:
communicative competence, structure of communicative competence, students’ language development, Ukrainian language teachingAbstract
Tsoufal L. S. Communicative competence of students in the context of contemporary issues of teaching Ukrainian.
The article deals with the definition «communicative competence», examines the structure and characterizes basic components of the forementioned concept, highlights pedagogical conditions of communicative competence formation in the process of Ukrainian language learning.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...
Abstract views: 90
/ PDF downloads: 151
References
1. Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики: [підручник] / Ф. С. Бацевич. – К. : ВЦ «Академія», 2004.– 344 с.
2. Вятютнев М. Н. Коммуникативная направленность обучения русскому языку в зарубежных школах / М. Н. Вятютнев // Русский язык за рубежом. – 1977. – No 6. – С. 37–45.
3. Гез Н. И. Формирование коммуникативной компетенции как объект исследований / Н. И. Гез // Иностранные языки в школе. – 1985. – No 4. – С. 17–23.
4. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. С. Ю. Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2003. – 273 с.
5. Омельчук С. Формування мовленнєво-комунікативних умінь у процесі вивчення синтаксису / Сергій Омельчук // Дивослово. – 2006. – No 9. – С. 2–5.
6. Пентилюк М. Концептуальні засади комунікативної методики навчання української мови / М. Пентилюк, О. Горошкіна, А. Нікітіна // Українська мова і література в школі. –2006. – No 1. – С. 15–20.
7. Словник-довідник з української лінгводидактики: [навч. посіб.] / кол. авторів за ред. М. Пентилюк.– К. : Ленвіт, 2003. – 140 с.
8. Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. Хуторской // Народное образование. – 2003. – No 2. – С. 58–64.
9. Хуторской А. В. Образовательные компетенции в дидактике и методиках личностно-ориентированного обучения / А. В. Хуторской // Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць / за ред. В. К. Буряка. – Кривий Ріг : КДПУ, 2004. – Вип. 8. – С. 104–112.
10. Ярмолюк А. Удосконалення власного писемного мовлення як умова формування комунікативної компетенції учнів / Алла Ярмолюк // Українська мова і література в школі. – 2010. – No 3. – С. 2–8.
2. Вятютнев М. Н. Коммуникативная направленность обучения русскому языку в зарубежных школах / М. Н. Вятютнев // Русский язык за рубежом. – 1977. – No 6. – С. 37–45.
3. Гез Н. И. Формирование коммуникативной компетенции как объект исследований / Н. И. Гез // Иностранные языки в школе. – 1985. – No 4. – С. 17–23.
4. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. С. Ю. Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2003. – 273 с.
5. Омельчук С. Формування мовленнєво-комунікативних умінь у процесі вивчення синтаксису / Сергій Омельчук // Дивослово. – 2006. – No 9. – С. 2–5.
6. Пентилюк М. Концептуальні засади комунікативної методики навчання української мови / М. Пентилюк, О. Горошкіна, А. Нікітіна // Українська мова і література в школі. –2006. – No 1. – С. 15–20.
7. Словник-довідник з української лінгводидактики: [навч. посіб.] / кол. авторів за ред. М. Пентилюк.– К. : Ленвіт, 2003. – 140 с.
8. Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. Хуторской // Народное образование. – 2003. – No 2. – С. 58–64.
9. Хуторской А. В. Образовательные компетенции в дидактике и методиках личностно-ориентированного обучения / А. В. Хуторской // Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць / за ред. В. К. Буряка. – Кривий Ріг : КДПУ, 2004. – Вип. 8. – С. 104–112.
10. Ярмолюк А. Удосконалення власного писемного мовлення як умова формування комунікативної компетенції учнів / Алла Ярмолюк // Українська мова і література в школі. – 2010. – No 3. – С. 2–8.
Downloads
Published
08-05-2014
How to Cite
Цоуфал, Л. (2014). Communicative competence of students in the context of contemporary issues of teaching Ukrainian. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 41, 178–181. https://doi.org/10.31812/educdim.v41i0.2891
Issue
Section
Obsolete8
License
Copyright (c) 2014 Любов Цоуфал
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.