Dialog essence of the personality oriented paradigm of education

Authors

  • Неля Зуєнко

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v40i0.2986

Keywords:

paradigm of education, student-pointed training, pedagogical dialogue, education technology

Abstract

Zuenko N. O. Dialog essence of the personality oriented paradigm of education.

The personality oriented paradigm of education is analyzed in the context of dialog nature of subject-subject interaction of the participants of educational process, that allows to deepen the understanding of the ways of realization in the studying and upbringing process of higher educational establishments the personality oriented educational technologies. The aesthetically emotional aspect of pedagogical dialog is examined.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 110 / PDF downloads: 103

References

1. Асмолов А. Г. Культурно-историческая технология и конструирование миров / А. Г. Асмолов. – М. : Наука, 1996. – 258 с.
2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / М. М. Бахтин. – М. : Знание, 1979. – 423 с.
3. Белова С. В. Функции учебного диалога в усвоении ценностно-смыслового содержания гуманитарных предметов: автореф. 196ис.. на соискание ученой степени канд. пед.
наук / С. В. Белова. – Волгоград, 1995. – 20 с.
4. Библер В. С. Нравственность, культура, современность: Философские рассуждения о жизненных проблемах / В. С. Библер. – М. : Политиздат, 1988. – 412 с.
5. Бузаров В. В. Круговорот диалогической речи, или взаимодействие грамматики говорящего и грамматики слушающего / В. В. Бузаров. – Ставрополь: Изд-во СГУ, 2001. – 168 с.
6. Глебов А. А. Деловое общение старшеклассников на уроке / А. А. Глебов, А. А. Донсков // Обновление и развитие современного урока. – Волгоград, 1992. – С. 42–47.
7. Гогоберидзе Г. М. Диалог культур в системе литературного образования / Г. М. Гогоберидзе. – М. : Наука, 2003. – 183 с.
8. Знаменская С. В. Педагогические условия формирования коммуникативной культуры студентов в процессе профессиональной подготовки в вузе: дис. ... канд. пед. наук: 13. 00. 08 «Теория и методика профессионального образования» / Знаменская Стояна Васильевна. – Ставрополь, 2004. – 213 с.
9. Рубцов В. В. Совместная деятельность как проблема генетической психологии / В. В. Рубцов // Психологический журнал. – 1989. – Т. 10. – No 3. – С. 8–16.
10. Серебренников Б. А. К проблеме сущности языка / Б. А. Серебренников // Общее языкознание / [под ред. Б.А. Серебренникова]. – М. : Наука, 1970. – С. 4–18.
11. Философско-психологические проблемы развития образования / [под ред. В. В. Давыдова]. – М., 1981. –145 с.
12. Фролова Т. Педагогический смысл помощи и поддержки / Т. Фролова, Н. Иванова // Воспитание и педагогическая поддержка детей в образовании / [под ред. О. С. Газмана]. – М., 1996. – С. 34.
13. Чечет Т. И. Подготовка будущих учителей к созданию эмоционально-эстетических ситуаций в процессе личностно ориентированного обучения: автореф. ... канд. пед. наук. – Волгоград, 1997. – 21 с.
14. Шубин Э. П. Языковая коммуникация и обучение иностранным языкам / Э. П. Шубин. – М: Просвещение, 1972. – 56 с.
15. Rotter L. B. Generalized expectancies for internal versus external of reinforcement / L. B. Rotter // Psychological monographs. – 1966. – Vol. 80. – P. 1–28.

Published

13-02-2014

How to Cite

Зуєнко, Н. (2014). Dialog essence of the personality oriented paradigm of education. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 40, 191–197. https://doi.org/10.31812/educdim.v40i0.2986

Issue

Section

Current issues of education