Personalization independent teaching and learning of high school students as relevant didactic problem
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v39i0.3023Keywords:
self-training and cognitive activity, personalization, differentiation, individual and differentiated approachAbstract
Bugra A. V. Personalization independent teaching and learning of high school students as relevant didactic problem.
The article presents a review of the evolution of pedagogical views on the problem of individualization of learning, the necessity of developing didactic framework of the principle of individual and differentiated approach to the students in the process of self-learning and cognitive activity.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...
Abstract views: 110
/ PDF downloads: 117
References
1. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року / [Електронний ресурс] // Урядовий кур’єр. – 2013. – No 117. – (04 липня). – С. 11–13. Режим доступу: www.ukurier.gov.ua.
2. Александров П. Индивидуализация обучения / П. Александров // Народна просвета. – 1975. – No 6. – С. 65–73.
3. Бабанский Ю. К. Методика преподавания физики в средней школе. Общетеоретические вопросы : учеб.-метод. пособ. для студ. пед. ин-тов / Ю. К. Бабанский. – М. : Просвещение, 1968. – 199 с.
4. Галузинский В. М. Индивидуальный подход в воспитании учащихся / В. М. Галузинский. – К. : Рад. школа, 1982. – 132 с.
5. Гуревич К. М. Индивидуально-психологические особенности учащихся / К. М. Гуревич. – М. : Знание, 1988. – 80 с.
6. Дистервег А. Руководство к образованию немецких учителей / А. Дистервег // Хрестоматия по истории зарубежной педагогики / сост.: А. И. Пискунов. – [2-е изд. перераб.]. – М. : Просвещение, 1971. – С. 385 –444.
7. Дорохіна І. В. Дидактичні засади формування індивідуально-особистісного стилю пізнавальної діяльності студентів
вищих педагогічних навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.09 «Теорія навчання» / Дорохіна Ірина Василівна. – Кривий Ріг, 2012. – 21 с.
8. Квинтиллиан М. Ф. О воспитании оратора // Хрестоматия по истории зарубежной педагогики / сост.: А. И. Пискунов. – [2-е изд., перераб.]. – М. : Просвещение, 1971. – С. 39–45.
9. Кирсанов А. А. Индивидуализация учебной деятельности как педагогическая проблема / А. А. Кирсанов. – Казань : Изд-во Казан. ун-та, 1988. – 224 с.
10. Кирсанов А. А. К вопросу о социальных психолого-педагогических основах индивидуализации и дифференциации учебной деятельности школьников / А. А. Кирсанов // Воспитание познавательной активности школьников. – Казань, 1975. – С. 112–162.
11. Пінська О. Л. Диференціація самостійної роботи студентів як психолого-педагогічна проблема / О. Л. Пінська // Матеріали міжнародної науково-технічної конференції «Сталий розвиток промисловості та суспільства», (Кривий Ріг, 22 –25 травня 2013р.) ; в 2-х томах. – Кривий Ріг : Копіювальний центр КПІ ДВНЗ «КНУ», 2013. – Т. 2. – С. 81–84.
12. Словарь иностранных слов. – [9-е изд., испр.]. – М. : Рус. язык, 1982. – 608 с.
13. Туркот Т. И. Индивидуально-дифференцированный подход к учащимся при систематическом повторении курса физики (Х–ХI кл.) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Туркот Тетяна Іванівна. – К., 1992. – 219 с.
14. Федоровский К. Т. Индивидуальный подход к учащимся в советской школе / К. Т. Федоровский // Сов. Педагогіка. – 1937. – No3. – С. 117–132.
15. Фіногєєва Т. Є. Організація самостійної роботи майбутніх інженерів-педагогів у процесі вивчення педагогічних дисциплін : дис.... канд. пед. наук : 13.00.09 / Фіногєєва Тетяна Євгенівна. – Луганськ, 2011. – 334 с.
16. Хлебникова И. В. Об индивидуальном подходе в обучении и воспитании и современность / И. В. Хлебникова, Б. Г. Ананьев // Психолого-педагогическое обеспечение учебного процесса. – М. , 1987. – С. 151–156.
17. Чередов И. М. О дифференцированном обучении на уроках / И. М. Чередов. – Омск : Зап. Сиб. кн. изд-во, 1973. – 155 с. 18. Ярошенко О. Г. Порівняльний аналіз стилів навчання студентів різних спеціальностей / О. Г. Ярошенко, Т. М. Деркач //
Педагогіка і психологія. – 2012. – No1. – С. 43–47.
19. Hoffmann K.–I. Möglichkeiten der didaktischen Differenzierung im Physikunterricht // Physik in der schule. – 1978. – No7–8. –
S. 311–317.
2. Александров П. Индивидуализация обучения / П. Александров // Народна просвета. – 1975. – No 6. – С. 65–73.
3. Бабанский Ю. К. Методика преподавания физики в средней школе. Общетеоретические вопросы : учеб.-метод. пособ. для студ. пед. ин-тов / Ю. К. Бабанский. – М. : Просвещение, 1968. – 199 с.
4. Галузинский В. М. Индивидуальный подход в воспитании учащихся / В. М. Галузинский. – К. : Рад. школа, 1982. – 132 с.
5. Гуревич К. М. Индивидуально-психологические особенности учащихся / К. М. Гуревич. – М. : Знание, 1988. – 80 с.
6. Дистервег А. Руководство к образованию немецких учителей / А. Дистервег // Хрестоматия по истории зарубежной педагогики / сост.: А. И. Пискунов. – [2-е изд. перераб.]. – М. : Просвещение, 1971. – С. 385 –444.
7. Дорохіна І. В. Дидактичні засади формування індивідуально-особистісного стилю пізнавальної діяльності студентів
вищих педагогічних навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.09 «Теорія навчання» / Дорохіна Ірина Василівна. – Кривий Ріг, 2012. – 21 с.
8. Квинтиллиан М. Ф. О воспитании оратора // Хрестоматия по истории зарубежной педагогики / сост.: А. И. Пискунов. – [2-е изд., перераб.]. – М. : Просвещение, 1971. – С. 39–45.
9. Кирсанов А. А. Индивидуализация учебной деятельности как педагогическая проблема / А. А. Кирсанов. – Казань : Изд-во Казан. ун-та, 1988. – 224 с.
10. Кирсанов А. А. К вопросу о социальных психолого-педагогических основах индивидуализации и дифференциации учебной деятельности школьников / А. А. Кирсанов // Воспитание познавательной активности школьников. – Казань, 1975. – С. 112–162.
11. Пінська О. Л. Диференціація самостійної роботи студентів як психолого-педагогічна проблема / О. Л. Пінська // Матеріали міжнародної науково-технічної конференції «Сталий розвиток промисловості та суспільства», (Кривий Ріг, 22 –25 травня 2013р.) ; в 2-х томах. – Кривий Ріг : Копіювальний центр КПІ ДВНЗ «КНУ», 2013. – Т. 2. – С. 81–84.
12. Словарь иностранных слов. – [9-е изд., испр.]. – М. : Рус. язык, 1982. – 608 с.
13. Туркот Т. И. Индивидуально-дифференцированный подход к учащимся при систематическом повторении курса физики (Х–ХI кл.) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Туркот Тетяна Іванівна. – К., 1992. – 219 с.
14. Федоровский К. Т. Индивидуальный подход к учащимся в советской школе / К. Т. Федоровский // Сов. Педагогіка. – 1937. – No3. – С. 117–132.
15. Фіногєєва Т. Є. Організація самостійної роботи майбутніх інженерів-педагогів у процесі вивчення педагогічних дисциплін : дис.... канд. пед. наук : 13.00.09 / Фіногєєва Тетяна Євгенівна. – Луганськ, 2011. – 334 с.
16. Хлебникова И. В. Об индивидуальном подходе в обучении и воспитании и современность / И. В. Хлебникова, Б. Г. Ананьев // Психолого-педагогическое обеспечение учебного процесса. – М. , 1987. – С. 151–156.
17. Чередов И. М. О дифференцированном обучении на уроках / И. М. Чередов. – Омск : Зап. Сиб. кн. изд-во, 1973. – 155 с. 18. Ярошенко О. Г. Порівняльний аналіз стилів навчання студентів різних спеціальностей / О. Г. Ярошенко, Т. М. Деркач //
Педагогіка і психологія. – 2012. – No1. – С. 43–47.
19. Hoffmann K.–I. Möglichkeiten der didaktischen Differenzierung im Physikunterricht // Physik in der schule. – 1978. – No7–8. –
S. 311–317.
Downloads
Published
21-11-2013
How to Cite
Бугра, А. (2013). Personalization independent teaching and learning of high school students as relevant didactic problem. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 39, 33–38. https://doi.org/10.31812/educdim.v39i0.3023
Issue
Section
Theoretical and practical problems of higher school pedagogy
License
Copyright (c) 2013 Аліна Бугра
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.