PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF ADAPTATION FIRST-YEAR STUDENTS TO EDUCATIONAL PROCESS TEACHER OF OGICH UNIVERSITY

Authors

  • D.S. Stoyanova ,

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.5724

Abstract

The article substantiates psychological-pedagogical conditions of adaptation period of first-year students to teaching and educational process at the establishment of higher education. The author submits for consideration and shows the essence of the adaptation process, reveals the factors conditioning difficulties of successful adaptation for first-year students to the system of higher education, gives recommendations of organizing work with first-year students aiming at the overcoming of psychological barrier in the "teacher-student" system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Казміренко В. П. Програма дослідження соціальних чинників адаптації молодої людини до навчання у ВНЗ та майбутньої професії// Практична психологія та соціальна робота. - 2004. - №>6. - С. 76-78.

Левченко М.В. К вопросу об адаптации студентов младших курсов к условиям обучения в педвузе // Психологические и социально-психологические особенности адаптации студента. - Ереван, 1973. - С. 82-84.

Листопад A.A. Анализ адаптационных процессов у студентов при переходе со школьной системы обучения на вузовскую// Формування творчої особистості в навчальному процесі: 36. наук. ст. (за підсумками роботи Міжнародної науково-практичної конференції “Формування творчої особистості в навчальному процесі” - 26-27 листопада 1998 р.) / Під ред. д.п.н., проф. В.К.Буряка, д.п.н., проф. Л.В. Кондрашової. - Кривий Ріг, 1998. - 237 с.

Научитель Е.Д. Адаптация студента в вузе // Практична психологія та соціальна робота. - 2001. - №7. - С. 21.

Ярмакеев И. Воспитательный потенциал учебных дисциплин// Высшее образование в России. - 2004. - №9. - С. 64-69.

Published

14-06-2006

Issue

Section

Articles

How to Cite

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF ADAPTATION FIRST-YEAR STUDENTS TO EDUCATIONAL PROCESS TEACHER OF OGICH UNIVERSITY. (2006). Pedagogy of Higher and Secondary Education, 14, 398-407. https://doi.org/10.31812/educdim.5724