Changing the role of a teacher in the learning environment as one of the main tasks of geography teaching methods

Authors

  • Олег Михайлович Топузов Institute of Pedagogics of National Academy of Sciences of Ukraine
  • Олександр Федорович Надтока Institute of Pedagogics of National Academy of Sciences of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v45i0.2614

Keywords:

learning environment, methods of teaching geography, the quality of geographical education, curriculum, technification of learning process

Abstract

Topuzov O. M., Nadtoka O. F. Changing the role of a teacher in the learning environment as one of the main tasks of geography teaching methods.

One of the most urgent issues for modern methods in teaching geography as redefining the role of a teacher in the learning environment is considered in the article. It is emphasized that today the teacher ceases to be a repeater of knowledge for his students and becomes an advisor, consultant and facilitator of the learning process. These approaches are strengthened by a set of guidelines relating to organizationally active, didactic and methodological aspects of this problem.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 113 / PDF downloads: 152

Author Biographies

Олег Михайлович Топузов, Institute of Pedagogics of National Academy of Sciences of Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Director

Олександр Федорович Надтока, Institute of Pedagogics of National Academy of Sciences of Ukraine

Ph.D. (Educational Sciences), Leading Researcher

References

1. Бабанский Ю. К. Оптимизация процесса обучения: Общедидактический аспект/ Ю. К. Бабанский. – Москва : Педагогика, 1977. – 96 с.
2. Бондар В. І. Дидактика: [навч. посіб.] / В. І. Бондар. – Київ : Либідь, 2005. – 264 с.
3. Дидактика географії: [монографія] / В. М. Самойленко, О. М. Топузов, Л. П. Вішнікіна, О. Ф. Надтока, І. О. Діброва. – Київ : Педагогічна думка, 2014. – 586 с.
4. Гершунский Б. С. Концепция самореализации личности в системе обоснования ценностей и целей образования / Б. С. Гершунский // Педагогика. – 2003. – No 10. – С. 3–7.
5. Концепція географічної освіти в основній школі: проект/ Інститут педагогіки НАПН України / за заг. ред. О. М. Топузов, О. Ф. Надтока, Л. П. Вішнікіна, А. С. Доброскок та ін. – Київ : Педагогічна думка, 2014. – 30 с.
6. Кремень В. Г. Філософія національної ідеї: Людина. Освіта. Соціум / В. Г. Кремень. – Київ : Грамота, 2010. – 576 с.
7. Надтока О. Ф. Особистісно зорієнтований підручник з географії як одна з вимог сучасної освіти / О. Ф. Надтока // Географія та економіка в сучасній школі. – Київ : Педагогічна преса, 2012. – No 1. – С. 6–11.
8. Топузов О. М. Педагогічна прогностика: теоретико-методична основа прогнозування розвитку педагогічних наук і педагогічної практики / О. М. Топузов // Рідна школа. – 2014. – No 7. – С. 32–36.

Published

25-06-2015

How to Cite

Топузов, О. М., & Надтока, О. Ф. (2015). Changing the role of a teacher in the learning environment as one of the main tasks of geography teaching methods. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 45, 191–197. https://doi.org/10.31812/educdim.v45i0.2614

Issue

Section

Current issues of education

Most read articles by the same author(s)