Forming preschoolers valuable attitude to their basic duties as psycho-pedagogical problem

Authors

  • І. І. Тукач Nizhyn Gogol State University

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v37i0.3353

Keywords:

preschool, duty, morality, value treatment

Abstract

Tukach I. I. Forming preschoolers valuable attitude to their basic duties as psycho-pedagogical problem.

The article analyzes the research on the formation of value treatment of preschool children with their basic responsibilities by outlining the basic concepts of «morality», «duty», «value treatment» in psychological and pedagogical literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 84 / PDF downloads: 86

Author Biography

І. І. Тукач, Nizhyn Gogol State University

Assistant

References

1. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / М-во освіти і науки України, Акад. пед. наук України; наук. ред. та упоряд. О. Л. Кононко – [3-тє вид., випр.]. – К.: Світич, 2009. – 430 с.
2. Басюк Н. А. Формування почуття відповідальності у молодших школярів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / Басюк Наталія Анатоліївна. – К., 2005. – 21 с.
3. Бех І. Д. Виховання особистості: [у 2-х кн.]. – Кн. 1: Особистісно-орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади / І. Д. Бех. – К. : Либідь, 2003. – 280 с.
4. Бєлєнька Г. Взаємозв’язок фізичного та інтелектуального розвитку дошкільника в процесі пізнання ним світу природи / Г. Бєлєнька // Наукові записки Тернопільського держ. пед. універ-ту. Серія: Педагогіка. – 2004. – No 4. – С. 55–58.
5. Гладких Л. П. Педагогические условия подготовки педагогов к духовно-нравственному воспитанию детей дошкольного возраста: автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук: 13.00.08 – «Теория и методика профессионального образования» / Гладких Любовь Петровна. – Курск, 2005. – 19 с.
6. Елканов С. Б. Воспитание и самовоспитание ответственности у подростков: автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук: 13.00.01 : «Общая педагогика, история педагогики и образования» / С. Б. Елканов. – М., 1971. – 21 с.
7. Жаворонко А. И. О воспитании ответственности у школьников / А.И. Жаворонков // Советская педагогика. – 1960. – No 3. – С. 39–45.
8. Зеньковский В. В. Психология детства / В. В. Зеньковский. – М. : ИЦ «Академия», 1996. – 225 с.
9. Ибрагимова Р. Н. Первые зачатки чувства долга у детей дошкольного возраста: автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук: 13.00.08 : «Теория и методика профессионального образования» / Рената Ибрагимова. – Москва, 1952. – 18 с.
10. Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні: [наук.-метод. посіб.] / Наук. ред. О. Л. Кононко. – К. : Ред. журн. «Дошкільне виховання», 2003. – 243 с.
11. Кононко О. Л. Соціально-емоційний розвиток особистості (в дошкільному дитинстві): [навч. посіб. для вузів] / Олена Леонтіївна Кононко. – К. : Освіта, 1998. – 255 с.
12. Короткий тлумачний словник української мови / уклад. Д. Г. Гринчишин, Л. Л. Гумецька, В. Л. Карпова та ін.; відп. ред. Л. Л. Гумецька. – К. : Рад. школа, 1978. – 296 с.
13. Мухина В. С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество: [учеб. для студ. вузов] / Валерия Сергеевна Мухина. – [5-е изд., стереотип.] – М. : ИЦ «Академия», 2000. – 456 с.
14. Перевалов В. Д. Обязанности человека и гражданина / В. Д. Перевалов // Теория государства и права. – М., 1995. – 654 с.
15. Плеханов Г. В. Избранные философские произведения: [в 5 т.] / Г.В. Плеханов. – М. 1957. – Т.З. – 689 с.
16. Русова С. Ф. Вибрані педагогічні твори: [у 2 кн.] / за ред. Є. І. Коваленко. – К. : Либідь, 2001. – 270 с.
17. Словарь по этике / под ред. А. А. Гусейнова, И. С. Кона. – М. : Политиздат, 1981. – 430 с.
18. Ушинський К. Д. Три елементи школи / Вибрані педагогічні твори: [у 2 т.] / К. Д. Ушинський. – К. : Рад. школа, 1983. – Т. 1. Теоретичні проблеми педагогіки / за ред. О. І. Пискунова та ін. – 486 с.

Published

14-02-2013

How to Cite

Тукач, І. І. (2013). Forming preschoolers valuable attitude to their basic duties as psycho-pedagogical problem. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 37, 397–401. https://doi.org/10.31812/educdim.v37i0.3353

Issue

Section

Current issues of education