Methodological substantiation of teaching mathematics to university students on the basis of the activity approach

Authors

  • О. Г. Євсеєва

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.4574

Keywords:

the concept of, teaching mathematics at a technical university, learning on the basis of the activity approach

Abstract

Different approaches to determination concept of teaching are analysed in the article. Methodological ground of mathematics teaching in a technical university on the basic of activities approach are formulated.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 71 / PDF downloads: 104

Author Biography

О. Г. Євсеєва

Cand. physical and mathematical Sciences, Associate Professor, Donetsk National Technical University

References

1. Атанов Г. О. Теорія діяльнісного навчання / Г. О. Атанов. – К.: Кондор, 2007. – 235 с.
2. Бадимаєв Б. Ц. Психология и методика ускоренного обучения / Б. Ц. Бадмаев. – М.: Владос, 1998.
3. Болюбаш Я. Я., Левківський К. М., Степко М. Ф., Сурніков Ю. В. Медернізація вищої освіти України і Болонський процес // Освіта України, 2004. - №60-61.
4. Гальперин П. Я. Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий // Исследования мышления в советской психологии / Отв. ред. Е. В. Шорохова. М., 1966. – С. 236-277.
5. Годфруа Ж. Что такое психология: В 2 т.: Пер. с франц. – М.: Мир, 1992. – Т. 1. – 496 с.
6. Давыдов В. В., Маркова А. К. Формирование учебной деятельности школьников / В. В. Давыдов, А. К. Маркова. – М.: Просвещение, 1982.
7. Дидактика современной школы: Пособие для учителей / Б. С. Кобзарь, Г. Ф. Кумарина, Ю. А. Касый и др.. / Под ред.. В. А. Онищука. – К.: Рад. шк.., 1987. – 351 с.
8. Дидактика средней школ: Некоторые проблемы соврем. дидактики. Учеб. пособие для слушателей ФПК директоров общеобразоват. школ и в качестве учеб. пособия по спецкурсу для студентов пед.. ин-тов / Под ред.. М. Н. Скаткина. – М.: Просвещение, 1982. – 319 с.
9. Ильина Т. А. Педагогика: Курс лекцій / Т. А. Ильина – М.: Просвещение, 1969. – 572 с.
10. Ительсон Л. Б. Проблемы современной психологи учения / Л. Б. Ительсон. – М.: Знание, 1970. – Вып. 1: Сущность и виды научения. Современные технологи научения. – 63 с.
11. Леонтьев А. Н. Обучение как проблема психологи // Вопросы психологи. – 1957. – № 1. – С. 17-26.
12. Машбиц Е. И. Психологические основы управления учебной деятельностью / Е. И. Машбиц. – К.: Вища школа, 1987.
13. Педагогика / Под ред.. Б. П. Есипова. – М., 1967. – 422 с.
14. Педагогика: Учеб. пособие для студентов пед. ин-тов / Ю. К. Бабанський, В. А. Сластение, Н. А. Сорокин и др.. / Под ред.. Ю. К. Бабанского. – М.: Просвещение, 1988. – 479 с.
15. Растригин Л. А. Обучение как управление знаннями ученика / Л. А. Оастригин // Конференция «Восток-Запад» по новым информационным технологиям в образовании: Тез. докл. – М., 1992. – С. 58.
16. Решетова З. А. Процесс усвоения как деятельность / З. А. Решетова // Современные проблемы дидактики высшей школы: Сб. избр. трудов Междунар. конф. – Донецк: Изд-во ДонГУ, 1997. – С. 3-12.
17. Талызина Н. Ф. Педагогическая психология / Н. Ф. Талызина. – М: Академия, 1999.
18. Харламов И. Ф. Педагогика: Учебное пособие / И. Ф. Харламов. – М.: Высш. шк., 1990.
19. Эльконин Д. Б. Избранные психологические труды / Д. Б. Эльконин – М.: Педагогика, 1989.

Published

28-01-2011

How to Cite

Євсеєва, О. Г. (2011). Methodological substantiation of teaching mathematics to university students on the basis of the activity approach. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 32, 242–249. https://doi.org/10.31812/educdim.4574

Issue

Section

Теоретико-методологічні засади становлення майбутніх фахівців в умовах сучасної