Проблема саморозвитку особистості в проектній парадигмі
DOI:
https://doi.org/10.31812/psychology.v7i.7256Keywords:
самопроектування, саморозвиток, особистісний проект особистісна концепція, особистісні конструкти, постнекласична психологія, психологічна герменевтика, розуміння, інтерпретація, сенс життяAbstract
В статті розглянуто співвідношення самопроектування і саморозвитку особистості, підкреслено їх особистісний характер, визнано, що самопроектування забезпечує саморозвиток особистості. Здатність до самопроектування визначено в якості показника вищого рівня особистісного розвитку. Розкрито психологічний смисл самопроектування, його сутність, зокрема з позицій психологічної герменевтики. Самопроектування здійснюється завдяки привласненню соціального та особистого досвіду та трансформації його у особистісні конструкти. Висвітлено механізми, етапи, характеристики досліджуваного процесу. Доведено, що Усвідомлення особливостей власних смислових схем і утворень, їх трансформація дозволить здійснювати самопроектування, отже, досягти більш високого рівня саморозвитку.
Metrics
References
Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – Москва: Мысль, 1991. – 299 с.
Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. – Житомир: Видавництво ЖДУ ім. І.Франка, 2014. – Том. ІІ. Психологічна герменевтика. – Вип. 8. – 138 с.
Безрукова B. C. Педагогика. Проективная педагогика / В. С. Безрукова –Екатеринбург: Деловая книга, 1996. – 344 с.
Бинсвангер Л. Бытие в мире. Введение в экзистенциальную психиатрию / Л. Бинсвангер; пер. с англ. – Москва: КСП+, Ювента, 1999. – 302 с.
Казаков И. С. «Самопроектирование» – анализ понятия / И. С. Казаков // Вестник СГУТиКД. – 2011. – № 2 (16). – С. 130- 133.
Леонтьев Д. А. Личностное измерение человеческого развития / Д. А. Леонтьев // Вопросы психологии. – 2013 – № 3. – С. 67 – 80.
Марсель Г. Быть и иметь / Г. Марсель ; пер. с англ. – Новочеркасск: Сагуна, 1994. – 160 с.
Мэй Р. Открытие Бытия / Р. Мэй ; пер. с англ. – Москва: Институт Общегуманитарных Исследований, 2004. – 224 с.
Попов А.А. Педагогика и тьюторство в пространстве трансцендентальной реальности (обоснование места возникновения открытого образования) / А. А. Попов // Педагогика самоопределения и проблемный поиск свободы. – Барнаул, 1997. – С. 42-67.
Рубинштейн С. Л. Человек и мир / С. Л. Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2012. – 224 с.
Сартр Ж.-П. Экзистенциализм это гуманизм / Ж.-П. Сартр // Сумерки богов. – Москва: Политиздат, 1989. – С. 319-344.
Слободчиков В .И. Психология человека: введение в психологию субъективности / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. – Москва: Школа-Пресс, 1995. – 384 с.
Тюнников Ю. С. Социокультурное и педагогическое проектирование: проблемы взаимодействия / Ю. С. Тюнников // Известия высших учебных заведений. Северо-Кавказский регион. Общественные науки– 2000. – № 1. – С. 100.
Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл; пер с англ. и нем. / Общ. ред. Л.Я. Гозмана и Д.А. Леонтьева. – М.: Прогресс, 1990. – 368 с.
Чепелєва Н. В. Дискурсивні засоби самопроектування особистості / Н. В. Чепелєва // Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка». Тематичний випуск «Актуальні проблеми когнітивної психології». – Острог: Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2013. – Вип. 24. – С. 7 – 11.
Чепелєва Н. В. Самопроектування особистості в контексті постнекласичної психології / Н. В. Чепелєва // Наукові записки Національного університету "Острозька академія".– 2012. – Вип. 20. – С. 17-25.
Чепелєва Н. В. Спрямованість особистості на розвиток як підґрунтя самопроектування / Н. В. Чепелєва // Психологія саморозвитку особистості: збірник наукових праць [Електронний документ] / за ред. Н. В. Чепелєвої, Я. Ф. Андреєвої. – Чернівці – Київ, 2016. – 284 с.
Щукина М. А. Направления исследований саморазвития личности в современной зарубежной психологии / М. А. Щукина // Вопросы психологии. – 2014. – №4. – С. 94 – 105.